Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daihatsu Ai: nejmenší z nejmenších

  22:02
Krabička od sirek na čtyřech kolech jménem Ai bude podle všeho brzo brázdit ulice japonských velkoměst. Při pohledu na čtyřmístné "skoroauto" pozorovatel neví, jestli se po něm má pídit v autosalonu, nebo v hračkářství.

Při pověstné šikovnosti obyvatel země vycházejícího slunce by možná ani nebylo s podívem, kdyby Daihatsu Ai figurovalo jako skládačka v katalogu zásilkových obchodních domů. Další variantou je, že jej automobilka bude "přibalovat" jako bonus k největšímu modelu sirion.

Nejstarší japonská automobilka (založená již v roce 1907) bohužel před několika lety tuzemský trh opustila, a proto na tohoto skřítka na našich ulicích nespatříme. Mimochodem jeho jméno Ai má naznačovat, že jde o vůz Atraktivní & Inteligentní.

Příznivci miniaturizace, které toto přibližovadlo chytne za srdce, budou muset vyrazit obhlédnout, pro Evropana nadmíru exotický, japonský automobilový svět.

Ai je malé vozítko pro městský provoz, jeho největší devizou je neuvěřitelná "skladnost" a manévrovatelnost (sám za sebe mluví už průměr otáčení 6,8 metru). Největší překvapení však na diváka čeká uvnitř - čtyři místa v interiéru by při pohledu na vnější rozměry čekal jen málokdo.

Pro potvrzení, že se Daihatsu Ai opravdu otočí doslova "na pětníku" dodejme minimální a maximální povolenou šířku jednoho jízdního pruhu: minimum je 3,0 metru, maximum pak 3,5 metru.

Vozítko pro dojíždění do práce a za nákupy je 2 650 mm dlouhé, 1 475 mm široké a 1 550 mm vysoké. Ai je pravděpodobně prostorově nejefektivněji řešený automobil na světě. Autíčko je ideální pro dva dospělé, kteří se relativně pohodlně usadí na předních sedadlech. Dozadu se pak vejdou pohodlně maximálně dvě děti.

Zadní sedadla však mohou být též úplně sklopena do podlahy - vznikne tak absolutně rovné dno zavazadelníku, které je 373 mm nad vozovkou. Pohodlné nastupování usnadňují posuvné boční dveře.

Motory (nebo minimotory?)
V nabídce autíčka jsou maloobjemové motory benzinové i dieselové, všechny mají stejný objem 660 kubických centimetrů. První je zážehový tříválec  EF-SE: 36 kW maximálního výkonu při 6 400 otáčkách, max. kroutící moment 56 Nm při 4 800 otáčkách - jeden z nejoblíbenějších motorů v Japonsku, především díky zajímavým výkonům a nízkým nárokům na údržbu.

Dalším je dieselový dvouválec  skrývající se pod "šifrou" TOPAZ 2CDDI (max. výkon 40 kW, max. kroutící moment 130 Nm). Třetím je hybridní motor, který se chlubí téměř neuvěřitelnou spotřebou 2,2 litru na 100 kilometrů. Posledním v pořadí je opět benzinový motor TOPAZ DI. Všechny motory jsou spřaženy s třístupňovou automatickou převodovkou.

Otázkou je, jak si Daihatsu Ai povede v oblasti bezpečnosti posádky.  

Daihatsu Ai v číslech:

Délka (mm) 2 650
Šířka (mm) 1 475
Výška (mm) 1 550
Rozvor (mm) 1 750
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1 320/1 310
Hmotnost (kg) 570
Průměr otáčení (m) 6,8
Pohon kol přední
Převodovka 3 stupňová automatická
Přední náprava typu McPherson
Zadní náprava tuhá
Brzdy přední/zadní kotoučové/bubnové
Pneumatiky 135/60 R13
Objemy motorů (ccm) 659
Max. výkon zážehového motoru EF-SE (kW) 36 při 6 400 ot./min
Max. kroutící moment zážehového motoru EF-SE (Nm) 56 při 4 800 ot./min
Max. výkon vznětového motoru TOPAZ 2CDDI (kW) 40
Max. kroutící moment vznětového motoru TOPAZ 2CDDI (Nm) 130
Spotřeba zážehového motoru EF-SE na 100 km (l) 3,8
Spotřeba vznětového motoru TOPAZ 2CDDI na 100 km (l) 2,4
Spotřeba vznětového motoru TOPAZ DI na 100 km (l) 2,4
Spotřeba hybridního motoru na 100 km (l) 2,2

 

Ai je malé vozítko pro městský provoz, jeho největší devizou je neuvěřitelná manévrovatelnost (- sám za sebe mluví už průměr otáčení 6,8 metru).

Vozítko pro dojíždění do práce a za nákupy je 2 650 mm dlouhé, 1 475 mm široký a 1 550 mm vysoký. Ai je pravděpodobně prostorově nejefektivněji řešený automobil na světě.

Autíčko je ideální pro dva dospělé, kteří se relativně pohodlně usadí na předních sedadlech. Dozadu se pak vejdou pohodlně maximálně dvě děti.

Zadní sedadla mohou být úplně sklopena do podlahy - vznikne tak absolutně rovné dno zavazadelníku, které je 373 mm nad vozovkou. Pohodlné nastupování usnadňují posuvné boční dveře.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...