Dacia Spring: boj s čínskými cly donutil značku auto předělat, navenek to nepoznáte

Dacia Spring, jeden z nejlevnějších elektromobilů na evropském trhu, je tu už čtvrtým rokem. Přeznačený model Renault Kwid pro indický trh, vyrábí v elektrickém provedení pro evropskou značku automobilka Dongfeng. Jenže svět se změnil. Evropská unie se v posledních letech rozhodla zatížit dovoz elektromobilů z Číny vyššími cly.

A to – spíš trochu neplánovaně – dopadlo i na Renault, mateřský koncern Dacie. Takže na jeden z nejlevnějších elektromobilů Evropy dopadlo dodatečné clo. Značka se rozhodla auto nezdražit, takže zvýšené náklady na dovoz a prodej Springu nepromítla do jeho ceny, ale sanuje je z prodeje ostatních aut (vítejte ve zvrhlém světě drahých baterkáčů, dotovaných z kapes všech). Na druhou stranu se Dacia snaží bilanci vylepšit. A tak svůj elektromobil přepracovala, a to výrazněji než dříve. Jenže to není vidět.

Dacia chystá laciný elektrovůz. Vyvine ho expresně v Číně, vyrobí v Evropě

Je za tím podle všeho hlavně celní matematika. Dacii se takto pravděpodobně podařilo o něco zlevnit výrobu a tím vykompenzovat cla, která si Evropská unie na auta z Číny stanovila.

Facelift? Ne, technická (r)evoluce

Dacia vlastně každý rok od vstupu na evropský trh svůj elektrický model nějak obměnila, v loňském roce dokonce dost výrazně; Spring s novou tváří vypadá moderněji a určitě dospěleji, k tomu přenastavený elektrický posilovač řízení, nová 15palcová kola a nový volant. Na nadcházející roky se nejmenší dacia dočkala výrazného technického přepracování.

Na pohled se může zdát, že změny jsou jen kosmetické. Nový spring má lehce přepracovaný předek a jinak tvarovaný spojler na zadních dveřích. Ale to nejdůležitější se odehrálo pod povrchem.

Spring totiž nově dostal zcela nový elektromotor s výkonnější řídicí elektronikou. Dva nové motory o výkonu 70 k/52 kW a 100 k/75 kW nahrazují předchozí jednotky o výkonu 45 k/33 kW a 65 k/48 kW. „Motory nabízejí až o pětinu vyšší výkon a točivý moment v rozmezí 80 až 120 km/h,“ zdůrazňuje Dacia.

Má také novou 24,3kWh trakční baterii typu LFP (lithium-železo-fosfát, vůbec poprvé v koncernu Renault), umístěnou pod podlahou, nikoliv pod zadními sedadly jako dříve. S tím souvisí také významná modifikace podvozkové platformu, která byla nutná kvůli změně umístění baterie. „Platforma obsahuje novou baterii v zesílené střední části. Tyto změny zvyšují tuhost konstrukce a optimalizují rozložení hmotnosti mezi přední a zadní částí, čímž zlepšují celkovou rovnováhu vozidla,“ popisuje automobilka.

Dacia chystá laciný elektrovůz. Vyvine ho expresně v Číně, vyrobí v Evropě

Zajímavé je, že přestože má nová baterie nižší kapacitu než ta původní NMC a je těžší (cca o třicet kilogramů), což zvedá hmotnost springu o pár desítek kilo nad tunu. Zástupci Dacie však přiznávají, že důvodem této změny je především cena. LFP články jsou totiž levnější. A v době cel na čínské zboží to hraje zásadní roli.

Nový výkonnější elektromotor vyhnal výkon na sto koní. Dnes se nám to zdá málo, ale před pětadvaceti třiceti lety, kdy auta vážila stejnou tunu jako dnes maličký spring, to byl výkon hot-hatche. A tak pro vylepšení jízdních vlastností, větší jistotu a potlačení kymácivosti dostala nejmenší dacia stabilizátor přední nápravy, který je standardem u všech verzí. „Stabilita vozu v zatáčkách je tak vylepšena a dále posílena použitím nových nastavení tlumičů a pružin odpružení,“ uvádí značka. Majitele aktuálního provedení ovšem zklameme: nepůjde domontovat na starší kusy. Auto také dostalo silnější posilovač brzd.

Trochu jiné sezení, jiná jízda

Změny v kabině nejsou příliš znatelné. Vpředu zůstává prostor beze změn. Vzadu je kvůli baterii o něco vyšší podlaha, ale sedačky jsou přepracované, takže se v nich sedí asi o dva centimetry níž. Výsledkem je sed s koleny více vystrčenými vzhůru – to nebývá úplně ideální, ale u malého městského přibližovadla to je akceptovatelné.

Homologace vozu byla kvůli technickým změnám provedena znovu, nicméně vůz nemusel projít novými crash testy. Pouhých 3,7 metru dlouhý pětidveřový model stále zůstal čtyřmístný s hmotností kolem jedné tuny.

Spring teď tedy nabídne pouze jednu variantu – s větší baterií. Dřívější slabší verze s menší baterií končí. K tomu přibyla výkonnější palubní nabíječka 40 kW DC, oproti předchozím 30 kW. „Je k dispozici jako volitelná výbava u výbavových úrovní Expression a Extreme a nabije baterii z 20 % na 80 % za pouhých 29 minut. 7kW střídavá nabíječka je stále standardem u všech modelů Spring, což v kombinaci s novou baterií umožňuje rychlejší nabíjení z 20 % na 100 %: 3 hodiny a 20 minut namísto 4 hodin na 7kW wallboxu a 10 hodin a 11 minut na domácí zásuvce,“ vypočítává mluvčí českého zastoupení značky Jitka Skaličková.

Nově dostala trakční baterie vyhřívání (zapne se automaticky po připojení nabíjecího kabelu, pokud baterie příliš studená) pro rychlejší nabíjení v chladném počasí. Dacia slibuje dojezd až 225 km. Maximální rychlost zůstává omezena na 125 km/h

„Nový pohonný agregát o výkonu 70 koní je k dispozici u výbavových úrovní Essential a Expression, zatímco nový pohonný agregát o výkonu 100 koní je k dispozici u výbavové úrovně Extreme,“ upřesňuje Skaličková.

Šlechtila se také aerodynamika. „Sada krytů v přední, boční a zadní části, navržená tak, aby snižovala aerodynamické turbulence pod vozem. Nový spoiler omezuje turbulence v horní části zadních dveří,“ popisuje automobilka.

Auto, které nepotřebuje víc

Dacia o Springu tvrdí, že jeho výhodou je právě to, co nemá. Je jednoduchý, mechanicky nenáročný, bez zbytečných prvků výbavy, které by se mohly pokazit. A zákazníci to oceňují. Dacia to vtipně opisuje tak, že zákazníci volí spring kvůli technice ...kterou nemá. Prostě je to jednoduché auto, které ctí filozofii, že to, co v autě není, se nemůže pokazit a vlastně zjistíte, že to nepotřebujete, takže to tak nějak hezky pasuje dohromady.

Dacia zjistila, že 52 % majitelů springu žije na venkově nebo mimo velká města, často jde o druhé nebo třetí auto v domácnosti, ale paradoxně nejčastěji používané.

Průměrný uživatel najede se Springem 34 km denně a absolvuje čtyři jízdy denně, což dokonale odpovídá konceptu tohoto auta.

Spring za 100 tisíc Kč

Zajímavá shoda okolností přišla s říjnem 2025 – Itálie spustila nový dotační program, který nabízí až 11 000 eur (cca 270 000 Kč) na nákup elektromobilu pro nízkopříjmové rodiny. A protože Spring je levný už v základu, lze se při započítání dotace dostat až na cenu pod 100 000 Kč.

Dacia tak může těžit nejen z nového technického řešení, ale i z cenové strategie. A pokud budou dotace v Evropě přibývat, možná se jí podaří udržet pozici nejprodávanějšího elektromobilu na kontinentu. „Od svého uvedení na trh v roce 2021 se modelu Spring prodalo v Evropě více než 180 tisíc. V roce 2025 si Spring vedl velmi dobře s více než 17 000 prodanými vozy, čímž si zajistil druhé místo na evropském retailovém trhu s elektromobily,“ uvádí značka.

Cena by podle prvních vyjádření měla zůstat stejná jako doposud, v Česku startuje Dacia Spring na 419 900 korunách.

Vstoupit do diskuse (19 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO „Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité...

Průměrná cena ojetin je nejvyšší za deset let, prodeje i tak trhají rekordy

Ilustrační snímek

VIDEO Průměrná cena ojetých aut prodaných v říjnu na českém trhu vzrostla proti předchozímu měsíci o 12...

Ministerstvo vnitra plánuje nákup až 400 elektromobilů za půl miliardy korun

Elroq, který si Policie ČR od Škody Auto pronajala, je kromě tradičních polepů...

VIDEO Ministerstvo vnitra plánuje nakoupit zhruba 400 nových elektromobilů. O vypsání čtyř zakázek s...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Desetitisíce propuštěných v německém autoprůmyslu. A to je teprv začátek krize

Dodavatel pri autoprůmysl ZF chystá propouštění

VIDEO Německý dodavatel automobilových součástek ZF Friedrichshafen do roku 2030 zruší zhruba 7 600...

V Itálii jsou některé elektromobily díky dotacím levnější než lepší bicykl

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobily značek Leapmotor a Dacia vyráběné v Číně a dovážené do Evropské unie se v Itálii díky...

Nejčtenější

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Festival aut ukáže unikáty, monstra i český supersport. A stopětku v karbonu

Prague Car Festival 2025

Výstavu historických či sportovních vozů, ale také setkání se závodníky, kaskadérská vystoupení a další tematické akce nabízí 14. ročník Prague Car Festivalu, který se o tomto víkendu koná v areálu...

V Praze bude aukce světového formátu. Praga za 12 milionů a jawa pro elitu

Aukce historických & sběratelských vozidel exkluzivně na Prague Car Festivalu...

V sobotu 1. listopadu zpestří program prestižní motoristické výstavy Prague Car Festival aukce historických a sběratelských vozidel. „Aukční nabídka je nesmírně zajímavá. Pro mnohé bude pravděpodobně...

První jízda novým kupé Honda Prelude. Jiné takové auto není, je to kluzák

Honda Prelude

Malé gran turismo pro každý den znovuobjevuje zapomenutou kategorii, Honda Prelude je zpět, legenda se vrací po čtvrtstoletí. Jízda s ním je zážitkem. Vysokooktanové emoce nečekejte, tady si rychlost...

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025

Supersport s ploutví je v designsoutěži iDNES.cz, slušel by mu šestiválec

Soutěž
„Disky jsem vytvořil z nostalgie, a také jako důkaz toho že třípaprskové disky...

Černý přízrak s ploutví, to je nekompromisní sportovní kupé Jana Duška, který dal svému návrhu jméno Pinna a inspiroval se speciály pro vytrvalostní závody. Podívejte se na další příspěvek v...

6. listopadu 2025

Ministerstvo vnitra plánuje nákup až 400 elektromobilů za půl miliardy korun

Elroq, který si Policie ČR od Škody Auto pronajala, je kromě tradičních polepů...

Ministerstvo vnitra plánuje nakoupit zhruba 400 nových elektromobilů. O vypsání čtyř zakázek s celkovou předpokládanou hodnotou přes půl miliardy korun informoval server Zdopravy.cz. Víc než polovina...

6. listopadu 2025

Průměrná cena ojetin je nejvyšší za deset let, prodeje i tak trhají rekordy

Ilustrační snímek

Průměrná cena ojetých aut prodaných v říjnu na českém trhu vzrostla proti předchozímu měsíci o 12 000 korun na 311 800 korun. Je to nejvyšší hodnota za posledních deset let. Počet prodaných ojetých...

6. listopadu 2025

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

5. listopadu 2025,  aktualizováno  8:47

Velká designérská soutěž frčí. Podívejte se na první návrh auta budoucnosti

Soutěž
Návrh Petera Kopky dorazil jako úplně první. Jeho Lumen E je cenově dostupný...

Už po šesti hodinách dorazil první návrh. Soutěž „navrhněte auto budoucnosti“ má úspěch, vyvolala nadšení mezi designéry a do redakce se scházejí první soutěžní příspěvky, ten úplně první dorazil ze...

5. listopadu 2025

Koho poslouchat na silnici. Kromě policie také celníky, ale i silničáře

Policisté, kteří s ním jezdí, a celkově už má najeto více než 35 tisíc...

Na silnicích se můžete setkat s řadou situací, kdy vás někdo bude chtít zastavit. S tím si většinou spojujeme policisty, ale pokyn k zastavení může přijít i od velmi nečekaných lidí.

5. listopadu 2025

Lidská inteligence pro auta. Alfa Romeo proti počítačům na kolech

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale má autům vrátit filozofii „lidské inteligence“. V Arese to vysvětlují jako „propojení vášně a technologie, z něhož vzniká autentický zážitek z jízdy postavený na emocích,...

4. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.