Nová generace Dacii Sandero a Logan

Nová generace Dacii Sandero a Logan | foto: Dacia

Nové dacie se odhalují. Jsou hezké, na nové technice a stále mají být levné

  • 506
Složitá technika moderní auta prodražuje, často jí ovšem mají nařízenou. Existuje ovšem značka, která to všechno dokáže vybalancovat a stále vyrobit levné auto – Dacia. Automobilky sice tvrdí, že zákazníci žádají moderní technologie, ovšem jednoduchý hatchback Sandero je u soukromé klientely nejžádanější auto Evropy.

Vychytaný multimediální systém propojující data z navigace se systémy pro podporu řízení si řidiči užívají ve služebním autě koupeném „na firmu“, když pak mají zaplatit za auto domů, tuto parádičku si rádi odpustí. „Dacia nově definuje dostupný automobil v zájmu požadavků dnešních zákazníků,“ shrnuje to trochu kostrbatě rumunská značka vlastněná Renaultem. Analýzu úspěchu Dacie čtěte zde.

Před patnácti lety dorazil první, tehdy hodně hranatý a opravdu primitivní Logan. Pak mu ubrali sedanovitou záď a aspoň na pohled ho trochu zaoblili, a bylo tu Sandero. V roce 2012 dorazila jejich nová generace a od roku 2017 je Sandero nejprodávanějším soukromým vozem v Evropě.

Značka teď ukázala obrázky třetí generace. Sice říká, že je zcela inovovaná a modernizovaná, ale je vlastně úplně nová. Nové dacie postavili na nejmodernější platformě aktuálního Renaultu Clio a Captur označené CMF-B. V tomto případě jde o její zjednodušenou variantu. Auta prý ovšem něco podědila i od předchůdců.

„Nabízejí více modernosti, více výbavy a všestrannosti, přičemž se dále hlásí ke své podstatě – jednoduchosti a spolehlivosti,“ shrnuje mluvčí značky pro český trh Jitka Skaličková.

První obrázky slibují, že nové dacie budou vysloveně hezké. Základní linky a siluety vypadají podobně. Z letmého popisu krátké oficiální zprávy ovšem jasně vyplývá, že architektura se změnila. „Silueta je plynulejší díky více skloněnému přednímu sklu, nižší střeše, vzad ustupující linii střechy a anténě vzadu. Navzdory nezměněné světlé výšce se nové Sandero zdá nižší, zejména díky širšímu rozchodu a vystupujícím blatníkům,“ popisuje Dacia. „Silueta nového Loganu je plynulejší a dynamičtější, mírně prodloužená. Ustupující linie střechy, anténa vzadu a mírné zmenšení bočních oken přispívají k dynamice celkové siluety.“

Výraznou novinkou je podpis v podobě denního svícení, který ve velkých předních i zadních lampách vykresluje písmeno „ypsilon“.

Společně s Loganem a Sanderem dorazí také trekkingově pojaté Sandero Stepway. Vyšňořené specifickým žebrováním masky a dalšími ozdobami. Naopak to skoro jistě znamená konec pro kombíkového Logana, který podle všeho nedostane nástupce.

Pod kapotou mají podle zatím neoficiálních informací pracovat litrové tříválce v atmosferickém (48 kW / 65 koní) i turboprovedení (74 kW / 100 koní). Představit se má i verze spalující plyn (LPG). Mluví se také o hybridní verzi s technikou z Clia E-Tech. A chybět nemá ani nesmrtelná dieselová jedna-pětka.

Dacia uvádí, že nová generace jejich hlavních modelů bude „za stále nepřekonatelnou cenu“, aktuální český ceník startuje na 204 tisících. Více informací chce automobilka zveřejnit 29. září.

Rumunská značka skupiny Renault je přítomna ve 44 zemích, hlavně v Evropě a kolem Středozemního moře. Značka vznikla v Rumunsku v roce 1968, skupina Renault ji koupila a restartovala modelem Logan v roce 2004. V roce 2019 dosáhla Dacia nového prodejního rekordu se 737 000 prodaných vozů za rok, dosud vyrobila téměř 6,5 milionu aut.

„Minulý týden šéf Renaultu Luca de Meo představil novou organizaci zaměřenou na značky místo na geografické oblasti jako dosud. Dacia se stala jednou ze čtyř nově vytvořených divizí vedle značky Renault, značky sportovních vozů Alpine a nově vytvořené divize Nová mobilita,“ připomíná magazín Autoweek. „V rozhovoru pro francouzský časopis Le Point de Meo zdůraznil, že by se Dacia neměla odchýlit od svého nastavení levné značky, a ocenil ji jako „zázrak v současném automobilovém průmyslu“, nicméně dodal, že by měla mít atraktivnější image.“