Milovaná i nenáviděná dacia, co motorizovala Rumunsko, slaví dvojité výročí

aktualizováno  8:42
Rumunsko patřilo v rámci zemí socialistického bloku mezi ty, kde strojírenství nemělo příliš velkou tradici, přesto vedení státu toužilo po výrobě vlastního vozu. V polovině 60. let minulého století se nakonec Rumuni dohodli s francouzským Renaultem, od kterého získali licenci na typ 12.
Část 1/6

První kus rumunské varianty Dacia 1300 opustil továrnu ve městě Mioveni 23. srpna 1969. Ve výrobním programu automobilky zůstal automobil přes 35 let.

„Auto vyvolává v Rumunsku smíšené nálady, je očerňováno, protože se tak často porouchá, a přesto je podivně ikonické,“ napsala při konci výroby modelu, od kterého před měsícem uplynulo dvacet let, agentura AP.

Dacia 1300 Break na XVII. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně (10.-18 září 1975). Pohled do expozice Rumunska, kde jsou vystaveny osobní a nákladní automobily.

Rumunská verze Renaultu 12 si popularitu mezi motoristy získala několika přednostmi. Především si dokázala poradit i s rozbitými a děravými balkánskými cestami a zároveň ji poměrně snadno dokázali opravit i amatérští mechanici.

„Dacia byla víc než jen auto, byl to životní styl,“ komentoval automobilový analytik Paul Borta fenomén původní dacie v roce 2004, kdy vyrobili poslední derivát původní třináctistovky. „Každý se rychle naučil, jak ji opravit na ulici během chvíle.“

Hlavní rumunský deník Evenimentul Zilei zveřejnil článek s titulkem „Žalozpěv pro Dacii 1300“. Robustní vůz měl podle listu „všechny chyby a i šarm Rumunů v dobách komunismu“. Jezdil s pomocí provizorních náhradních dílů a nabízel nepřebernou škálu rozličných modifikací.

„Za komunistů to byl pro Rumuny sen i muka. Vůz podivuhodných oprav, jednoduchá a přátelská Dacia 1300. Bude se mi po ní stýskat,“ napsal deníku.

Improvizace při opravách vozu, který nesl jméno starověkého království, neznala mezí. Řidiči si vyměňovali tipy: auto jezdilo se šroubovákem místo řadící páky, punčochami místo klínového řemenu, topení se slepovalo lepidlem. V osmdesátých letech za vlády diktátora Nicolae Ceausescua se na novou dacii čekalo pět let a stálo tři roční platy (70 tisíc lei)

„Každý Rumun ví, jak ji opravit,“ komentoval jeden z majitelů, když se při tom hrabal v motoru svého miláčka a snažil se najít závadu v elektroinstalaci. „Dacia z nás všech udělala mechaniky.“

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...