První kus rumunské varianty Dacia 1300 opustil továrnu ve městě Mioveni 23. srpna 1969. Ve výrobním programu automobilky zůstal automobil přes 35 let.
„Auto vyvolává v Rumunsku smíšené nálady, je očerňováno, protože se tak často porouchá, a přesto je podivně ikonické,“ napsala při konci výroby modelu, od kterého před měsícem uplynulo dvacet let, agentura AP.
Rumunská verze Renaultu 12 si popularitu mezi motoristy získala několika přednostmi. Především si dokázala poradit i s rozbitými a děravými balkánskými cestami a zároveň ji poměrně snadno dokázali opravit i amatérští mechanici.
„Dacia byla víc než jen auto, byl to životní styl,“ komentoval automobilový analytik Paul Borta fenomén původní dacie v roce 2004, kdy vyrobili poslední derivát původní třináctistovky. „Každý se rychle naučil, jak ji opravit na ulici během chvíle.“
Hlavní rumunský deník Evenimentul Zilei zveřejnil článek s titulkem „Žalozpěv pro Dacii 1300“. Robustní vůz měl podle listu „všechny chyby a i šarm Rumunů v dobách komunismu“. Jezdil s pomocí provizorních náhradních dílů a nabízel nepřebernou škálu rozličných modifikací.
„Za komunistů to byl pro Rumuny sen i muka. Vůz podivuhodných oprav, jednoduchá a přátelská Dacia 1300. Bude se mi po ní stýskat,“ napsal deníku.
Improvizace při opravách vozu, který nesl jméno starověkého království, neznala mezí. Řidiči si vyměňovali tipy: auto jezdilo se šroubovákem místo řadící páky, punčochami místo klínového řemenu, topení se slepovalo lepidlem. V osmdesátých letech za vlády diktátora Nicolae Ceausescua se na novou dacii čekalo pět let a stálo tři roční platy (70 tisíc lei)
„Každý Rumun ví, jak ji opravit,“ komentoval jeden z majitelů, když se při tom hrabal v motoru svého miláčka a snažil se najít závadu v elektroinstalaci. „Dacia z nás všech udělala mechaniky.“