Test elektrokočárku: sám houpá a neujede z kopce, ladili ho Češi

František Dvořák
Už jsme testovali leccos, od tisícikoňového ferrari přes rolls za dvanáct milionů po trabanta, elektrokoloběžku i vznášedlo. Ale kočárek? Cybex e-Priam ovšem stál za to. Do kopce pomáhá tlačit, z kopce brzdí a umí sám houpat.

S elektrickou výpomocí se dnes jezdí na kole, koloběžce i v autech; a „autosedačková“ firma Cybex už od kolébky. Tedy od kočárku. Od Markétky se Zuzajdou jsme si půjčili medvěda a panenku Amálku. No, něco to stálo, jako bolestné za několikadenní strach o kamarády zafungovala u školkových slečen sladkost. Na upřesněnou, panenka i medvěd mají přibližně délku novorozeněte, kolem půl metru.

Vybalení a složení kočárku bylo hned hotové, pak jen dobít, stáhnout aplikaci a jde se na věc. Ano, jsme v době, kdy má pračka wi-fi připojení a na cigaretě je USB port, tak proč by kočárek nemohl mít elektrický pohon. Martin Poš, šéf a guru firmy Cybex proslavené dětskými autosedačkami, si usmyslel, že chce mít v nabídce kočárek s elektromotorem před několika lety. Sám přiznává, že se vývoj dlouho nedařil. Odlaďování algoritmu ovládajícího pohon tak, aby fungoval, byl bezchybný a pomáhal, nebralo konce. Pak jeho kamarád v Praze zahlédl v televizi dva nadšence, kteří pracovali na tom samém: elektrokočárek jim fungoval skvěle, ale zas ten samotný dětský povoz nestál za nic. Tak Cybex jejich start-up koupil. A vznikl e-Priam. 

Hračka pro dospělé

Klepete si na čelo? Je to hit, i za těch cca 45 tisíc korun (podvozek asi 31 000 Kč, sedačka od 4 500 Kč, korba od 9 000 Kč) je o něj zájem. A podíl elektrifikovaných provedení na prodejích stále roste. Je to typická hračka pro nadšence, tatínci ujíždějící na moderních technologických vychytávkách budou nadšeni.

Test elektrokočárku Cybex e-Priam

A jak to funguje? Nejprve je potřeba říci to nejdůležitější: Sám nejezdí! I když jsme se snažili systém pohonu obelhat, bez toho, abychom drželi madlo, se nerozjel. Je to stejné jako s elektrokoly, elektromotory jsou na nápravě u zadních koleček pro výpomoc, bez dozoru kolo jezdit neumí a nemůže.

Takto to popisuje sám Cybex: „Senzory v rukojeti zaznamenávají úroveň tlačení a tahání kočárku a promyšlený algoritmus neustále propočítává optimální míru podpory, kterou zrovna potřebujete.“ Elektropohon zvládne i opravdový krpál, to se pak samozřejmě projeví na dojezdu. Výrobce slibuje v závislosti na zatížení a okolních podmínkách asi 8 až 45 km.

Spínač pohonu je dole na zadní hnané nápravě u levého kola, aktivujete ho špičkou nohy, brzda je klasická kočárková mechanická, opět ovládaná botou. Nic komplikovaného. Lithium-iontová baterie se nabíjí přímo na kočárku šest hodin s pomocí nabíječky z běžné zásuvky. Samotná baterie je zespoda nápravy a dá se vyjmout, stačí stisknout pojistku a vypadne vám do ruky. Jednou z mála věcí, které nás uhodily do očí, je nabíjecí port – najít ho bez návodu není lehké, nalevo, kousek od spínače pohonu. Je krytý gumovým víčkem, které nebudí důvěru, dokážeme si představit něco lépe přístupného a robustnějšího.

Od běžného neelektrifikovaného kočárku od Cybexu ho znalec pozná jen podle spínače a diod signalizujících úroveň nabití.

Motorky předou a pomáhají

I bez elektřiny se s e-Priamem dobře jezdí, pěkně reaguje, působí festovním dojmem, žádné vůle, hrkání, skřípání. Elektrická výpomoc je na rovině neznatelná, vlastně nepoznáte, zda tlačíte jen vy, nebo se přidává energie z baterky. Zato do kopce bylo znát, že kočárek pomáhá. Funguje to tak, že čím větší kopec a námaha, tím více elektromotory zabírají. Jsou dva a v záběru tichoulince předou. Do kopce měl kočárek dokonce malou setrvačnost, asi než čidlo dalo povel kolečkům, ještě pár desítek centimetrů sám ujel.

Ocenili jsme brzdění z kopce. Když maminka ztratí ostražitost, kočárek sám v klesání brzdí. Sice se nám nikdy úplně nezastavil, ale vždy zpomalil tak, že se dal i pomalou chůzí snadno dojít, a to i v prudkém svahu. Fungovalo to i ve chvíli, když jsme ho silou strčili dolů, obvykle asi na čtyřech metrech zpomalil na minimum. Když jsme ho ještě více zatížili, brzdil o to razantněji, zadní kola se v jednom okamžiku viditelně zablokovala.

Test elektrokočárku Cybex e-Priam

Největší pozdvižení vyvolává funkce samovolného pohoupavání ovládaná aplikací z mobilu. Pootáčením koleček dopředu-dozadu kočárek houpe. Dají se nastavit tři úrovně intenzity. Houpe až půl hodiny (dá se též nastavit), pak se vypne, ale ne naráz, postupně dohoupává a snižuje intenzitu, aby se mimino neprobudilo. Museli to vychytat tak, aby když se maminka zapovídá v parku, houpající kočárek bez dozoru neodskákal. Na upřesněnou: kočárek se musí zajistit brzdou, jinak nehoupe, jen popojede pár decimetrů, a pak nic.

Někomu se houpání zdálo trochu kostrbaté, ale údajně to vychází z reálného vzorce chování rodičů, takže to je asi v pořádku. Nám to přišlo jako super vychytávka, hlavně pro maminky, které jsou z toho ustavičného „drndání“ občas tak zmatené, že pak tak pocukávají i s nákupním košíkem a vším, co má madlo.

Kočárek samotný má zpracování na úrovni rollsu, to se musí nechat. Jen u „sporťáku“ jsme narazili na zadrhávací polohování opěradla, odjišťování nezabírá úplně exaktně, občas musíte za páčku zabrat víc, takže máte strach, abyste něco nerozbili, jindy zafungovalo s celým opěrátkem trochu zalomcovat. Je otázkou, zda si to časem obsluha natrénuje, nebo až se mechanismus ošoupe, bude to horší, či lepší...

Kupé i kabrio

Na podvozek se dá uchytit klasická korbička po malá mimina, nebo sedačka (sporťák) pro větší děti. Nosnost korby je 9 kilogramů, sedačka uveze 15 kilo.

Je praktické, že jde obě „nástavby“ uchytit jak po, tak i proti směru jízdy. Zarazila nás malá korbička určená pro nejmenší mimina, to je dnes ovšem klasika, obří kočárky, ve kterých se vyspí ještě tříletý capart mezi vymýšlením a prováděním lumpačin, jsou dávnou minulostí. Sporťák lze úplně položit, což taky nebývá u každého kočárku, to se nám líbilo. Nepraktické je, že při odepínání korbičky/sporťáku se musí odjistit obě strany zároveň, musí se tedy celý kočár obejmout, z každé strany zmáčknout tlačítka oběma rukama a následně hned zvedat, jinak se nástavba zacvakne zpět. Když pak máte sportovní nástavbu vzít i s dítětem za madlo nahoře, hodí se třetí ruka.

Test elektrokočárku Cybex e-Priam

Skládání kočárku je třeba si osahat, pak to jde rychle a bezchybně. Hmotnost je kolem 11 kilogramů, nakládání do auta tedy není výrazně složitější než u neelektrifikované verze, kterou Cybex také nabízí.

Ocenili jsme přístupnost odkládacího prostoru pod kočárem, je velký, robustní, jen jsme nezkusili, kolik se tam vejde piv, na lahváče v parku byla zima. Jednoduchou a dobře srozumitelnou aplikaci zvládne ovládat v chytrém telefonu i babička s dědou s řidičákem na kočárek.

Kolečka jsou dostatečně velká a měkká, i když nejsou nafukovací. Na město a běžný terén (lesní cesty atd.) to úplně stačí, a to i díky možné aretaci předních kol. Ale dnes se prý chodí na špacír hlavně do obchoďáku...

Celkový dojem? Chlapovi, který se rád protáhne a trocha toho pohybu navíc mu nevadí, je to dobré hlavně k vytahování se. Naopak ženě, která má navíc třeba ještě dvě děti, by to mohlo ulehčit život, ta pomoc je znatelná jak při jízdě do kopce, tak i při houpání, nedřít se tolik a mít obě ruce volné se prostě hodí.

Nejčtenější

Hoďte oko k Oku. Před funkcionalistickou nádheru se sjely opravdové perly

Stačí pár aut a je z toho velká paráda. Před slavným pražským artovým kinem OKO se potkali milovníci aut. Dorazila neotřelá sestava unikátních aut, která často nepotkáte. Aby bylo vše, jak má být, na...

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025

Chytré pirellky umějí zjistit stav silnic. Budou ohmatávat ty nejhorší v Itálii

Jaký je stav silniční sítě? V italské Apulii o tom brzy budou vědět naprosto všechno. Díky projektu, na němž spolupracuje společnost Pirelli a její chytré pneumatiky Cyber Tyre. Ty totiž svým dezénem...

9. července 2025

Formule Magdalena měla světovou premiéru v nádherném muzeu v Jizerkách

O Automoto Museu v Lučanech nad Nisou jsme už na začátku letošního roku psali. Rekonstruovaný prostor staré sklárny zaplnily staré i novější automobilové a motocyklové unikáty. Tentokrát tu...

9. července 2025

Češi nejvíc spěchají, za rychlost při dobíjení aut si rádi připlatí, říká expert

Premium

Jak jsou elektrická auta ekologická, kolik stojí provoz v porovnání s benzínem, proč si je pořizují lidé, co mají doma soláry, i třeba proč zatím moc nejezdí elektrické kamiony. O tom všem vypráví v...

8. července 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

8. července 2025

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

8. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.