Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České univerzity vyvinuly pro policii systém, kterým zastaví auto na dálku

  14:34
Pražská ČVUT a brněnská VUT se chlubí unikátním systémem vyvinutým na základě poptávky policie, která chce umět neinvazivně a bezpečně zastavit ujíždějící vozidlo. Stačí, aby policista klepl na virtuální tlačítko na tabletu a auto poberty začne zpomalovat až do úplného zastavení, k tomu pustí také výstražné blinkry.
Část 1/3

Celé kouzlo spočívá v systému decentralizované komunikace V2X (Vehicle-to-X), kterou začínají dostávat moderní vozidla. Speciální modul s anténou pracující v pásmu 5,9 GHz, které tento systém automobilové tiché pošty (viz box) využívá, ovšem může dostat i starší auto. Mimo jiné si pomocí V2X už umějí dispečinky nebo vozidla několika českých dopravních podniků a také integrovaného záchranného systému kupříkladu pustit na dálku zelenou na semaforech.

V2X

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut (Car2Car, nebo Vehicle2Vehicle), později myšlenku rozšířily i na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi a semafory (Car2X). Vývojáři mají v plánu zahrnout do komunikace i motorky. A dnes už se mluví i o komunikaci mezi autem a mobilními zařízeními, která u sebe mají chodci (tablety, mobilní telefony).

Auta mezi sebou budou komunikovat na přidělené frekvenci. Představte si to jako bluetooth v telefonu. Začnete zprudka brzdit za kolonou a auto samo vyšle ostatním zprávu, že je třeba brzdit. Na přístrojovce ve vozidle za vámi se zobrazí výstražné hlášení pro řidiče a zároveň předá zprávu o hrozícím nebezpečí dál. Je to taková „tichá pošta“.

„Až 60 procent nehod by se dalo eliminovat včasnými informacemi,“ uvádí odborník na telematiku Zdeněk Lokaj. Aby byl systém přínosný, je zapotřebí alespoň desetiprocentní penetrace, uvádí se, že zásadní přínosy bude možné sledovat při 30 procentech.

Auto vybavené systémem decentralizované komunikace vám zobrazí rychlostní limity, upozorní vás na výkop nebo hasičské auto, která vás dojíždí a vy ho přes rádio neslyšíte. Řidič nemusí nic dělat, auto má navíc jen anténu a speciální řídící jednotku. V sériovém autě se informace řidiči zobrazují na displeji v přístrojovce.

„Hlavním cílem projektu je výzkum a vývoj elektronického systému pro dálkové omezení rychlosti osobních vozidel, který bude aktivován výhradně bezpečnostními sbory při zvládání mimořádných bezpečnostních situací,“ zdůrazňuje Zdeněk Lokaj, odborník na telematiku z laboratoře CertiLab při Fakultě dopravní ČVUT.

Evropsky unikátní laboratoř zaměřující se na kooperativní telematické systémy pro využití v autonomním řízení a kybernetickou bezpečnost v dopravě vyvinula „dálkový zastavovač auta“ na poptávku policie. Na projektu pracuje ve spojení s brněnským VUT od roku 2021. Původní nápad se ovšem urodil u policie kolem roku 2015, ministerstvo vnitra pak našlo v univerzitách partnera pro vývoj.

„Primárním účelem systému je bezpečné zastavení pronásledovaných vozidel bez použití destruktivních donucovacích prostředků, a tím zvýšení bezpečnosti zasahujících příslušníků bezpečnostních sborů a snížení dopadů na majetek,“ vysvětluje Zdeněk Lokaj, který se technologií V2X zabývá přes deset let. Namísto vytlačování vozidlem kontroverzním PIT-manévrem, zásahem střelnou zbraní či položením zastavovacího pásu by policistům tedy pomohla moderní telematická technologie.

„Součástí projektu je i právní posouzení souladu navrhovaného systému s platnou právní regulací,“ dodává s tím, že podle analýzy právníků z Masarykovy univerzity má být systém legálně použitelný beze změny legislativy.

„Systém využívá standardizované bezdrátové technologie určené pro bezpečnostní systémy V2X, které jsou již postupně zařazovány do standardní výbavy osobních vozidel. Například všechny nové bateriové modely Volkswagenu i poslední generace VW Golf jsou touto technologií vybaveny a jsou tedy schopny bezdrátově komunikovat se svým okolním, tedy s ostatními vozidly a s chytrou dopravní infrastrukturou,“ vysvětluje Lokaj.

Technologie V2X pracuje na krátkou vzdálenost, zpráva dorazí příjemci ve volném prostoru bezpečně asi na tři stovky metrů. Podle vývojářů je důležité mít přímou viditelnost, například skrz autobus nebo kamion nedorazí zpráva s jistotou ani na menší vzdálenost.

Testování prototypu systému Eloryks, kterým budou policisté umět zastavit auto na dálku. Vyvinuli ho ve spolupráci výzkumníci ČVUT a VUT.

Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

EU vymýšlí, jak poznat auto, které už nemá smysl opravovat

Auto, které potřebuje výměnu převodovky, je podle platné evropské legislativy auto s ukončenou životností, určené k recyklaci. Ovšem neznamená to, že takové auto nemůžete opravit, jak se mylně začalo...

23. ledna 2025

Superkára Xiaomi v Praze. Prosvištěli jsme jí menu, i když mluví čínsky

Zatím jsme si elektromobil Xiaomi SU7 mohli prohlédnout na veletrzích pouze zvenku. V úterý 21. ledna se v rámci představení telefonů Redmi Note 14 dva exempláře zastavily na několik hodin v Praze....

23. ledna 2025

Motoristická klenotnice ukrytá v Jizerkách stojí za návštěvu. Nahlédněte do ní

Jen pár kilometrů za Jabloncem nad Nisou leží obec Lučany. Mají tu v rekonstruované velké budově bývalé sklárny jedinečné auto a moto muzeum. Jde o dům plný techniky, která jezdila po silnicích a...

22. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Sedmnáctiletá hvězda z Ulice si pořídila fajn byt na pražském Smíchově

Kousek od bývalého bydliště samotného Karla Gotta našel svůj domov i mladý sedmnáctiletý herec Petr Komínek. Byt s...