Celé kouzlo spočívá v systému decentralizované komunikace V2X (Vehicle-to-X), kterou začínají dostávat moderní vozidla. Speciální modul s anténou pracující v pásmu 5,9 GHz, které tento systém automobilové tiché pošty (viz box) využívá, ovšem může dostat i starší auto. Mimo jiné si pomocí V2X už umějí dispečinky nebo vozidla několika českých dopravních podniků a také integrovaného záchranného systému kupříkladu pustit na dálku zelenou na semaforech.
V2XNa systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut (Car2Car, nebo Vehicle2Vehicle), později myšlenku rozšířily i na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi a semafory (Car2X). Vývojáři mají v plánu zahrnout do komunikace i motorky. A dnes už se mluví i o komunikaci mezi autem a mobilními zařízeními, která u sebe mají chodci (tablety, mobilní telefony). Auta mezi sebou budou komunikovat na přidělené frekvenci. Představte si to jako bluetooth v telefonu. Začnete zprudka brzdit za kolonou a auto samo vyšle ostatním zprávu, že je třeba brzdit. Na přístrojovce ve vozidle za vámi se zobrazí výstražné hlášení pro řidiče a zároveň předá zprávu o hrozícím nebezpečí dál. Je to taková „tichá pošta“. „Až 60 procent nehod by se dalo eliminovat včasnými informacemi,“ uvádí odborník na telematiku Zdeněk Lokaj. Aby byl systém přínosný, je zapotřebí alespoň desetiprocentní penetrace, uvádí se, že zásadní přínosy bude možné sledovat při 30 procentech. Auto vybavené systémem decentralizované komunikace vám zobrazí rychlostní limity, upozorní vás na výkop nebo hasičské auto, která vás dojíždí a vy ho přes rádio neslyšíte. Řidič nemusí nic dělat, auto má navíc jen anténu a speciální řídící jednotku. V sériovém autě se informace řidiči zobrazují na displeji v přístrojovce. |
„Hlavním cílem projektu je výzkum a vývoj elektronického systému pro dálkové omezení rychlosti osobních vozidel, který bude aktivován výhradně bezpečnostními sbory při zvládání mimořádných bezpečnostních situací,“ zdůrazňuje Zdeněk Lokaj, odborník na telematiku z laboratoře CertiLab při Fakultě dopravní ČVUT.
Evropsky unikátní laboratoř zaměřující se na kooperativní telematické systémy pro využití v autonomním řízení a kybernetickou bezpečnost v dopravě vyvinula „dálkový zastavovač auta“ na poptávku policie. Na projektu pracuje ve spojení s brněnským VUT od roku 2021. Původní nápad se ovšem urodil u policie kolem roku 2015, ministerstvo vnitra pak našlo v univerzitách partnera pro vývoj.
„Primárním účelem systému je bezpečné zastavení pronásledovaných vozidel bez použití destruktivních donucovacích prostředků, a tím zvýšení bezpečnosti zasahujících příslušníků bezpečnostních sborů a snížení dopadů na majetek,“ vysvětluje Zdeněk Lokaj, který se technologií V2X zabývá přes deset let. Namísto vytlačování vozidlem kontroverzním PIT-manévrem, zásahem střelnou zbraní či položením zastavovacího pásu by policistům tedy pomohla moderní telematická technologie.
„Součástí projektu je i právní posouzení souladu navrhovaného systému s platnou právní regulací,“ dodává s tím, že podle analýzy právníků z Masarykovy univerzity má být systém legálně použitelný beze změny legislativy.
„Systém využívá standardizované bezdrátové technologie určené pro bezpečnostní systémy V2X, které jsou již postupně zařazovány do standardní výbavy osobních vozidel. Například všechny nové bateriové modely Volkswagenu i poslední generace VW Golf jsou touto technologií vybaveny a jsou tedy schopny bezdrátově komunikovat se svým okolním, tedy s ostatními vozidly a s chytrou dopravní infrastrukturou,“ vysvětluje Lokaj.
Technologie V2X pracuje na krátkou vzdálenost, zpráva dorazí příjemci ve volném prostoru bezpečně asi na tři stovky metrů. Podle vývojářů je důležité mít přímou viditelnost, například skrz autobus nebo kamion nedorazí zpráva s jistotou ani na menší vzdálenost.