Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cupra veze elektrickou parybu z Číny. Bratrance enyaqu jsme prošmejdili

  10:02
Cupra Tavascan je praktické vysvětlení, proč se evropské automobilky brání clům proti autům dováženým z Číny. Protože na rozdíl od monochromaticky vidících politiků a úředníků vědí, jak světovou ekonomiku samy firmy provázaly, a hledat jednoduchá přímočará řešení není jednoduché. Uhodli jste, Tavascan vyrábí koncern VW v Číně.

Tradiční odpolední zácpa v Barceloně, na červené mi klepe na okno skútrista. „Je to nový Tavascan, že?“ Ptá se nadšeně. „Já myslel, že se ještě neprodává. Koukal jsem se na něj, chci si ho koupit,“ prohlíží si zálibně členitou karoserii. Nová Cupra budí doma zájem. Na předměstí katalánské metropole v Martorellu ho vymysleli, vyrábět se bude v Číně.

Cupra Tavascan

Tavascan je jedním z důvodů, proč teď koncern VW našlapuje opatrně kolem výpadů Evropy proti Číně. Kromě toho, že tam zapustil část kořenů, totiž dnes nejdravější automobilovou zemi světa s Evropou tato novinka propojuje. Pro španělskou Cupru, ambiciozní značku vydělenou ze Seatu, totiž v Číně vyrábí ve zcela nové fabrice postavené v partnerství s automobilkou JAC v Hefei. A Tavascan má už na čínském trhu dvojče v podobě modelu jménem Volkswagen ID.Unyx

A do Evropy už putuje první várka aut. V Martorellu, doma u Seatu a Cupry ji postavili a vyladili na koncernové platformě MEB. Je tedy příbuzným Škody Enyaq či Volkswagenu ID.5.

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

Svalnatá paryba

Vymysleli ho dobře, charakterem pasuje k ostatním cuprám. Svalnatou karoserii posadili na velká kola, postavou to je nadupaný atlet se siluetou SUV, ale pocitově se v něm nesedí jak na obrtlíku. Cupra dokáže dát posádce dojem, že sedí ve přikrčeném sporťáku, i když nenastupuje nízko.

Na ostrou příď navazuje hodně skloněné čelní sklo, střecha se v ladném oblouku stáčí k vypracovanému zadku. Čumák a boky má trochu víc zmuchlané. Postavu má jak ze žurnálu.

Nebo taky z atlasu mořské říše. Hlavně uvnitř jsou organické tvary dominantní – prohnuté linky, prolamované plochy, plynule navazující jedna na druhou. Dominantou je středový tunel, který propojuje s přístrojovkou rejnočí páteří. Je to efektní, ale dost samoúčelné, ano, tvoří to jakýsi kokpit objímající pozice řidiče a spolujezdce, ale taky to dost překáží, když si chcete cokoliv vylovit z kastlíku, který je pod ní. Kdyby místo toho ten marně využitý plast vytvarovali do schránky pod tunelem, kde je jinak hluchý prostor, bylo by to účelnější. Na vodní svět možná nevědomky odkazuje taky čalounění interiéru vyvedené z materiálu podobného neoprénu.

Koncernoví ajťáci šturmují s vývojem softwaru, aby dohnali zbytek světa. Infotainment Tavascanu běžící na velkém tabletu (15 palců) pracuje rychle, je přehledný a svým způsobem ohromující. Jen nám moc nevyhovovalo navigování – tenká pentlička na velké mapě není zrovna názorná na první letmý pohled, řidiči v orientaci v zašmodrchanějších místech usnadní head-up displej.

Kolem Mladé Boleslavi testuje Škodovka nový elektrický model Elroq

Prostorem Tavascan úplně neplýtvá, na zadních místech ho je pro hlavu jako v čtyřdveřovém kupé. Délkou 464 centimetrů potvrzuje, že je blízkým příbuzným Škody Enyaq, rozvor 2,76 metru protahuje prostor pro nohy do velkorysých decimetrů. Kufr objemu 540 litrů je dobře přístupný, s nízkou nákladouvou hranou; je hezky široký a spíš nižší.

Tavascan přibzučí do začátku ve dvou specifikacích – základem je provedení s jedním elektromotorem u zadních kol o výkonu 210 kW (286 koních) a 545 Nm s lithium-ion akumulátorem s využitelnou kapacitou 77 kWh, u něj Cupra uvádí dojezd až 568 kilometrů.

Na opačném konci je pak vrcholná varianta VZ s přidaným druhým motorem u předních kol o výkonu 80 kW. Kombinovaný systémový výkon tohoto provedení je 340 koní, to už známe ze Škody Enyaq RS či Volkswagenů ID.4 a ID.5 GTX. U Tavascanu s pohonem všech kol Cupra slibuje dojezd 522 kilometrů.

Číňané se chystají na celní ping-pong. Z restrikcí EU si dělají legraci

Elektrické soustrojí funguje jako u koncernových sourozenců: s bleskovou akcelerací z místa je třeba umět pracovat, jak se rychlost blíží ke stovce, elán přeci jen trochu povadá. Stále ovšem platí, že lze s elektrickým SUV-kupé jet opravdu zostra a rychle. Tichost, s jakou se umí řítit zakroucenou okreskou, je až hrozivá. Řečí čísel: z nuly na stovku vystřelí výkonnější provedení za 5,5 sekundy, maximální rychlost je omezena na 180 km/h elektronicky.

Pohon preferující zadní kola přidává na razanci v zatáčkách, je třeba se nebát a umět s tím pracovat, skvěle funguje kontrola trakce a další podpůrné systémy hlídající zacházení s velkou porcí newtonmetrů. Auto umí jet obrazně jako po kolejích, stabilitu podporuje nízké těžiště díky baterii v podlaze; ovšem je třeba počítat také s tím, že to není žádný střízlík, 2,2 tuny hmotnosti umí ovšem skvěle maskovat.

Skvělé je řízení, hodně přímé, citlivé, ve volantu cítíte texturu vozovky. K tomu hezky pasuje celý podvozek. Tavascan na zakroucených silnicích potvrzuje své ambice. Pohon zadních kol umí skvěle prodat, v zatáčkách je rychlý a obratný. Jak to v moderních elektromobilech bývá, limitem není výkon, či obecně technika, ale schopnosti a kuráž řidiče.

A teď ty horší zprávy: Cupra Tavascan ukazuje lehkou bezradnost Volkswgenu v otázce elektromobility. Tak mohutně se ji snažil prosadit, až teď jeho autům zatápí cenou tesly, které Elon Musk mění s předvídatelností a plánováním perského trhovce. A auta z Číny – lhostejno zda čínských, či jiných značek – dělají ostatním těžkou hlavu.

Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun

Startovacích 56 tisíc eur v Německu a 52 tisíc ve Španělsku je za Tavascan v aktuální situaci prostě moc. České zastoupení Cupry o rozumné nacenění modelu ještě bojuje, i proto auto dorazí na náš trh až někdy koncem roku. Přitom se ukazuje, že elektroauta vyrobená v Číně umí být konkurenceschopná kvalitou i cenou. A příklady Volva EX30 nebo Mini Cooperu vyrobených v Číně ukazují, že to neplatí jen pro čínské značky. Oba modely prémiových jmen patří vůbec k nejlevnějším plnohodnotným elektromobilům v Evropě. Buď tedy VW neumí pumpnout čínskou vládu o dotace na ovládnutí světa skrz elektromobility, nebo je moc nenasytný v maržích. I když Cupra chce být moderní a neotřelou pod prémiovkou koncernu VW a je v tom velmi úspěšná (dnes je nejhodnotnější španělskou značkou vůbec), bude to mít těžké; obzvlášť, pokud se nepodaří zabránit plánu Bruselu na zavedení dodatečných cel.

  • Nejčtenější

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruský soud nařídil VW zaplatit odškodné automobilce GAZ za ukončení výroby

Ruský soud nařídil německému automobilovému koncernu Volkswagen, aby zaplatil odškodné 16,9 miliardy rublů (zhruba 4,5 miliardy Kč) ruské automobilce GAZ Group. Volkswagen zažalovala kvůli ušlým...

11. července 2024

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jednostopá kochačka noční Prahou. Metropoli zaplnily stovky motorek

Stovky motorkářů již pošestnácté vyrazily na tradiční hromadnou motojízdu noční Prahou s názvem Prague Night Ride. Start byl opět v Čestlicích u Prahy a přes déšť následný průjezd centrem noční...

14. července 2024  10:26

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

Diář petrolheada: Za veterány do Slaného, Praha přivítá i filmovou legendu

Nadcházející víkend slibuje ryze letní počasí, které patrně řadu z vás vyžene někam k vodě. To však neznamená, že pořadatelé akcí prosycených vůní benzínu ve svém úsilí polevují. Naopak, čeká nás...

18. července 2024

SUPERGALERIE: Petrolheadská nirvána v Goodwoodu byla pastvou pro oči i uši

Festival rychlosti pořádaný v panství lorda Marche v britském Goodwoodu je úžasnou oslavou motorismu. Tolik závodních klenotů všech epoch automobilové historie, ale i slavných závodníků a dalších...

17. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...