Ambiciózní Cupra v ráži. Chce dobýt Ameriku a vymazlila Leon s Formentorem

V době, kdy z koncernu VW často vypadávají auta se sexappealem tramvaje, umí Cupra udělat i výkonné a atraktivní modely, ze kterých čiší adrenalin. Poprvé jsme projeli vylepšené modely Formentor a Leon, které přinášejí občerstvené pohony, nový „elektrický“ vzhled a opravený infotainment.

Jsou i cenově výhodnější než dřív, poradíme, jak dlouho si tyto modely nechat, aby vás netrápila nižší cena při následném prodeji.

Asi nebude málo takových, kteří v roce 2018, kdy se značka Cupra oddělila od Seatu, v její úspěch tak úplně nevěřili. Koncern VW mnozí podezřívali, že chce vyždímat i suchý hadr a vyrábět další skoro stejné modely, jen pod jinou značkou. Víc do sportovna laděné modely Seatu – Ateca a Leon – byly hezké, ale na novou značku to bylo málo.

Cupra Formentor

Úplně to ale změnil Formentor, první zcela samostatný model s dvěma propletenými C ve znaku. Jakkoli šlo o crossover, kterých dnes nabízejí automobilky dvanáct do tuctu, design Formentoru se mimořádně povedl, na materiálech se nešetřilo, na výkonech motorů taky ne, a dnes se po celé Evropě prodává víc, než sama automobilka čekala.

Letos přichází na trh facelift a společně s ním se osamostatňuje i model Leon. A ambice značky tím nekončí. Ještě letos uvede modely Tavascan a Terramar, následovat je bude ještě Raval. A značka s nimi ohlásila velmi ambiciózní plán – do roku 2030 chce vstoupit na americký trh.

Cupra veze elektrickou parybu z Číny. Bratrance enyaqu jsme prošmejdili

Od roku 2018 prodala Cupra už přes 600 tisíc aut. Jen za první čtvrtletí letošního roku to bylo 56 600, z toho celých 28 900 připadá na Formentor. Ten nyní dostává novou masku chladiče, jejíž styl je označován jako „žraločí nos“ a vizuálně se blíží elektrickým modelům Cupra, včetně těch budoucích. Řeckého Pythagora by možná potěšilo, že designéři evidentně milují trojúhelníky, protože jich jde najít na autě spoustu, zejména v nových světlech. Přední Matrix LED světlomety jsou tvořeny třemi osvětlenými trojúhelníky uvnitř jednoho většího. Systém zadních svítilen LED je rovněž složený ze tří trojúhelníkových prvků. Na zádi zaujme souvislý pás zadních svítilen s integrovaným osvětleným logem. Tento prvek přinesl do koncernu Volkswagen jako první aktuální Touareg.

Uvnitř došlo k cenné úpravě dříve občas kritizovaného infotainmentu, který má teď obrazovku s úhlopříčkou 12,9 palce, jenž už se představil v několika posledních koncernových vozech. Jeho rychlost i přehlednost zaslouží pochvalu. Dotykem se ovládá skoro vše včetně klimatizace a dotykové plošky pod obrazovkou už jsou v této generaci infotainmentu osvětlené. Startovací tlačítko není jako u Volkswagenu mezi sedadly, ale „sportovně“ na volantu, naopak řazení převodovky není na páčce vpravo od volantu, ale zůstalo mezi předními sedadly. Na zadních sedadlech je slušný prostor pro dva dospělé, tři už se budou dost mačkat. Pro zavazadla je pak k dispozici od 345 do 450 litrů podle druhu pohonu.

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

Pohonné jednotky jsou z velké části převzaty z verze před faceliftem. Celkem osm různých variant pokrývá rozsah maximálních výkonů od 110 do 245 kW, nebo od 150 do 333 koní. Patří sem benzinové motory 2.0 TSI, mild-hybrid 1.5 eTSI, dieselový TDI a plug-in hybridy. Právě posledně jmenované, kterým dala Cupra název eHybrid, doznaly největší úpravy. Jejich základem není motor 1,4, ale 1,5 a mají větší baterii s využitelnou kapacitou 19,7 kWh, což jim zvyšuje elektrický dojezd až na 62 km. Vyšší jsou i výkony – 204 k (150 kW) a 272 k (200 kW). Rovněž rychlejší je nabíjení, a to až výkonem 50 kW.

Chybět nebudou ani vrcholné sportovní verze zvané VZ, a takto jsou označené rovnou tři z osmi výše uvedených motorizací. Agregát 2.0 TSI má výkonu buď 195, nebo 245 kW, plug-in hybrid 200 kW. Silnější benzín je spojen s pohonem všech kol. Navíc disponuje novinkou v podobě speciálního jízdního režimu Drift pro jízdu na závodním okruhu a novým zadním diferenciálem s rozdělováním točivého momentu. Na přání můžete mít i brzdy Akebono (68 000 Kč) a výfukovou soustavou Akrapovič (109 000 Kč).

Cupra Formentor

Vrcholná verze VZ nabídne jedinečné jízdní svezení. Podvozek drží auto na silnici i při opravdu rychlém průjezdu zatáčkou a výkonu máte pod plynem vždy dostatek. Nevadí mu ani rychlé změny směru v rychle se střídajících zatáčkách. Na stovce jste za 4,8 s. Je jen na umu řidiče, co si k autu dovolí, to zvládne všechno. Bez příplatkového výfuku by asi motor nepříjemně řval, systém Akrapovič mu ale dodává sympatický sportovní zvuk. Snad jen převodovce se občas nechce podřadit v momentě, kdy by se to při opravdu sportovní jízdě hodilo, ale můžete to samozřejmě udělat sami.

Formentor umí být zábavný nejen s tímto nejsilnějším motorem, ale prakticky s jakýmkoli motorem s výkonem nad 200 koní. Díky sériové víceprvkové zadní nápravě a adaptivním DCC tlumičům (standard pro verze VZ, jinak za příplatek v paketu s Matrix LED světlomety za 35 000 Kč) umí být ale stejně dobře i civilizovaný a komfortní. I přesné řízení z něj dělá příjemné řidičské auto pro jakoukoli cestu.

Základní benzínový pohon 1.5 eTSI o výkonu 110 kW, který je pružný a umí být velmi úsporný, stojí od 979 900 Kč s automatickou převodovkou. Verze bez mild-hybridu s 6stupňovým manuálem vyjde na 904 900 Kč. Ve dvou stupních výbavy je pak v ceníku silnější plug-in hybridní 272koňová verze s logem VZ. Základní vyjde na 1 274 900 Kč, s lepší výbavou Extreme zahrnující třeba skořepinová sportovní sedadla, brzdy Akebono, Matrix LED světlomety nebo prémiový audiosystém Sennheiser, vyjde na 1 444 900 Kč.

„Očekáváme, že nejprodávanějšími motory budou nadále TSI (zážehové motory), mild hybridní jednotky (eTSI) a TDI (vznětové motory),“ myslí si ředitel komunikace firmy Louda Auto, která značku Cupra prodává, Tomáš Brada. „Modely Cupra jsou velmi oblíbené u firemních zákazníků. Zejména motor 1,5 TSI 110 kW DSG, který je nejprodávanější přes operativní leasing. Díky cenové optimalizaci u nových modelů Cupra Formentor a Cupra Leon očekáváme zvýšený počet poptávek i přes letní období a věříme, že oba inovované modely budou i nadále stejně úspěšné jako ty předchozí.“

Cupra vyrobí nové elektrické SUV v Číně. Tavascan má být vstupenkou do USA

Cupra Leon – další karosářské varianty Formentoru?

Na prvních jízdách jsme se seznámili i s novým modelem Cupra Leon, který by se svým způsobem dal chápat – a management Cupry to asi neuslyší rád – jako další karosářská varianta Formentoru, resp. hned dvě další. Hatchback i kombi Leon se úplně osamostatnily od Seatu Leon a mají už zkrátka mnohem blíž k Formentoru než k původnímu Seatu Leon. Formentor měří na délku 4 451 mm, Leon hatchback 4 398 mm a kombi Sportstourer 4 656 mm. Rozvor ale mají téměř shodný – Formentor 2 680 mm, Leony 2 686 mm. A samozřejmě mají i odlišně velký zavazadlový prostor – Formentor zmíněných 345 – 450 l, Leon hatchback 380 – 450 l, kombi 470 – 620 l.

Oproti Formentoru má Leon také trochu jinou masku chladiče a přední nárazník, ale tím hlavní odlišnosti končí. Stejně designované jsou trojúhelníkové přední LED Matrix světlomety a světelný pruh na pátých dveřích se svítícím logem uprostřed. Zcela shodná je pak palubní deska s 12,9palcovým centrálním displejem a digitálním přístrojovým štítem a uspořádání dalších ovládacích prvků v interiéru. Bez návodu bude spousta lidí hledat tlačítko na otevření kufru, protože to není v očekávaném prostoru uprostřed pátých dveří, ale pod pravým zadním světlem.

Stejný rozsah a pohon od 150 do 333 koní mají i agregáty. Startovní cena s 1.5 TSI manuál je 779 900 Kč, s 1.5 eTSI DSG pak 869 900 Kč za hatchback, a 904 900 Kč za kombi, s plug-in hybridem o výkonu 272 koní stojí 1 269 900 Kč hatchback a 1 304 900 Kč kombi. Navíc ale dostává leon i 150koňový dieselový dvoulitr TDI s cenovkou od 914 900 Kč, resp. 949 900 Kč. Pro menší srovnání – Hyundai i30 N koupíte od 739 900 Kč, Ford Focus ST od 1 027 900 Kč, Hondu Civic Type-R od 1 449 900 Kč.

Cupra Leon

Pohonnou jednotku 1.5 eTSI zvolí ten, kdo chce jezdit s dětmi nebo jako s dětmi, ale dobře u toho vypadat. Tato pohonná jednotka je v mnoha koncernových autech skvělá, jak kvůli kultivovanému projevu, tak kvůli nízké spotřebě. Ale do sportovního auta tak nějak nepatří. Dvoulitrový diesel je pak v dnešní době trochu mimo. Nejlepší patrně budou dvoulitrové benzinové čtyřválce o výkonech 150 nebo 221 kW. Plug-in hybridy jsou pak trochu podvod na Greenpeace a Děti země, protože oficiálně udávají spotřebu 0,4–0,5 litru na 100 km, ale to by člověk musel každých 50 kilometrů dobíjet.

Ovšem pokud se oprostíme od ideologického pohledu, tak eHybrid o výkonu 200 kW (272 koní) je výkonově skvělé auto i přesto, že s sebou tahá navíc skoro 300 kilogramů baterie oproti základní jedna-pětce. Pohon všech kol dostanete jen v kombíku, a to s motorem 2,0 TSI buď o výkonu 150, nebo 245 kW. Ten slibuje stejně jako v případě Formentoru nejlepší zážitky z hlediska trakce, protože prostřednictvím nejnovější generace elektrohydraulicky ovládané vícelamelové mezinápravové spojky reguluje přenos točivého momentu ke každému kolu.

Kdy se vyplatí Cupru prodat?

Český importér zdůrazňuje, že Leon a Formentor jsou nyní cenově výhodnější než dřív, a to díky tomu, že některé verze jsou levnější a mají rozšířenou sériovou výbavu, která nyní zahrnuje například elektrické bezdotykové ovládání víka zavazadlového prostoru (kromě 5dveřového Leonu), vyhřívání sedadel a volantu, ambientní LED osvětlení interiéru nebo novou generaci informačního a zábavního systému. Takže třeba základní Leon hatchback s 1.5 TSI s manuálem je o 30 000 levnější než dřív, při započítání výbavy je pak cena o 100 tisíc lepší. Formentor VZ 2.0 TSI 333k DSG 4WD zlevnil o 245 000 Kč, s výbavou pak je cenová výhoda 395 000 Kč.

„Značka Cupra obvykle zaujme cenou, zvlášť když nabídne modely se zajímavými slevami,“ komentuje to Daniel Prostějovský, zástupce technického ředitele společnosti Drivalia Lease Czech Republic. „V porovnání s koncernovými konkurenty od Škoda Auto a Volkswagenu však vykazuje nižší zůstatkové ceny, a to o 10 až 20 %. U ojetých vozidel typu Cupra vždy záleží na tom, kolik jich je na trhu současně k mání. Když je jich více, máte při prodeji prostě smůlu, sekundární trh jich pojme méně, a proto i několik kusů dokáže s cenou zahýbat. Z hlediska spolehlivosti a nákladovosti na údržbu jsou ale na tom vozidla Cupra naprosto srovnatelně s adekvátními koncernovými vozy. Proto je Cupra dobrou volbou pro pragmaticky uvažujícího zákazníka, který hledá užitečný vůz s osvědčenou koncernovou technologií za zajímavou cenu. Doporučuji ale neprodávat jej už po třech či čtyřech letech, auto bych si nechal déle. Pak vás totiž nebude tolik trápit nižší prodejní cena ve srovnání s koncernovými konkurenty.“

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.