Čtyřdobý motor už nestačí, na obzoru je pětitakt 0,7 litru, 130 koní

aktualizováno 
Dvoutakty a čtyřtakty byly vývojářům společnosti Ilmor málo. Za několik týdnů předvedou funkční koncept pětitaktního motoru. Maloobjemový tříválec má nečekaný výkon při nízké spotřebě a využívá neobvyklé technické řešení.

Pětitaktní motor Ilmor | foto: Ilmor

Na výstavě Engine Expo 2009, která proběhne 16.–18. června ve Stuttgartu, ukáže Ilmor svůj pětitakt. Pět pracovních fází zní trochu nemožně, ale ve skutečnosti jich konstruktéři dosáhli vcelku snadno. Stačilo se podívat na některé i několik desítek let staré patenty.

Firma, která má zkušenosti z formule 1, Indycar i dalších prestižních motoristických disciplín, použila koncept vynalezený Gerhardem Schmitzem před téměř deseti lety. Schmitz spojil dva klasické válce se čtyřtaktním cyklem se třetím, větším válcem, který pracuje v jakémsi dvoutaktním režimu.

Malé čtyřtaktní válce totiž nevyfukují spálené plyny do výfukového potrubí, ale právě střídavě do většího válce mezi nimi. V tomto válci pak zplodiny vykonávají ještě další práci, která by jinak přišla vniveč.

Velký válec dává prostor pro expanzi spálených plynů a teprve poté dochází k jejich definitivnímu výfuku. Každý ze dvou čtyřtaktních válců dodá spálené plyny jednou za dvě otáčky klikové hřídele, takže větší válec dostane "čerstvou" zásobu směsi při každé otáčce. Ve velkém válci dochází jen k expanzi a výfuku, takže pracuje s dvoutaktním cyklem.

Celkově pak motor pracuje s pěti cykly. Základem jsou klasické fáze sání, komprese, expanze a výfuk u menších spalovacích válců. Výfuk se pak rovná plnění a expanzi ve větším nízkotlakém válci, ve kterém pak následuje již finální výfuk – právě ten je onou pátou fází.

Přeplňovaný tříválec Ilmor má celkový zdvihový objem 0,7 litru a nabídne slušných 130 koní výkonu a 166 Nm točivého momentu. To vše s vyšší celkovou účinností než běžné čtyřtakty. Díky tomu motor nabídne nižší spotřebu.

Ta byla ale prozatím ověřena pouze na zkušební stolici. Zajímavostí motoru je expanzní poměr 14,5:1, což je hodnota spíše obvyklá pro dnešní vznětové motory. Expanzní poměr je u běžného motoru vlastně shodný s poměrem kompresním, v tomto případě tomu tak ale není. Poměr zvyšuje právě nízkotlaký dvoutaktní válec.

Ilmor momentálně pracuje na prototypu motoru, který by mohl zabudovat do testovacího vozidla. Tam chce dosáhnout ještě dalšího snížení spotřeby. Pětitaktní motor Ilmor by navíc měl být asi o 20 % lehčí než výkonově odpovídající klasický čtyřtakt. To by opět mělo pozitivně ovlivnit spotřebu.

Výhodou pětitaktu Ilmor je fakt, že nepoužívá žádné neobvyklé a nákladné technologie, takže jeho výroba nebude o nic dražší než u současných motorů.

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

Hyundai představilo vylepšený prototyp "chodícího vozidla".

Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Najdete na iDNES.cz