VIDEO: Crash test do nového svodidla, které potkáme na D1

Exkluzivně   9:00aktualizováno  9:00
Velká rekonstrukce a s ní spojené dlouhé kolony a krizové situace na tepně Česka vedoucí z Prahy do Brna mají začít na jaře. Redakce iDNES.cz exkluzivně získala záběry z testu speciálního svodidla, které by v průběhu rekonstrukce mělo zabránit tragickým nehodám.

Dálnici D1 mají rozkopat podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka už v březnu. Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla.

Asi nejznámější jsou dnes na českých cestách žluté plastové vodicí prahy Klemmfix s oranžovo-bílými vodicími deskami. V obzvláště nebezpečných úsecích jsou pak betonové zábrany typu New Jersey.

Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít evropská ocelová svodidla. Nízká pevná mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. "Ještě není na českých dálnicích použito. Ani žádný podobný typ," popisuje Pavel Foltýn ze společnosti FLOP, která se specializuje na dopravní značení.

Ocelová svodidla, která jsou asi sedmdesát centimetrů vysoká, se nainstalují v jednom kuse na celý úsek. Po jedné straně D1, kam se na původní dva pruhy nacpou čtyři úzké, se bude mnohdy jezdit v opravovaných úsecích až čtyři měsíce.

Pavel Foltýn předpokládá, že právě toto svodidlo budou řidiči potkávat na D1 po dobu rekonstrukce: "Předpokládáme to, ale nevíme to určitě." Ředitelství silnic a dálnic si ovšem zapracovalo podmínku tohoto typu svodidel do svých požadavků na rekonstrukci. "Je to nákladné, i proto se zatím nepoužila, ale na D1 při intenzitě čtyřicet tisíc vozidel denně, kdy omezení potrvá minimálně rok, to je nezbytné," uvedl už v srpnu 2012 vládní zmocněnec pro opravu D1 Jiří Švorc.

"Jde o dlouhé úseky kolem deseti kilometrů. Zabrání se hlavně čelním střetům. Po svodidle se auto sveze a odře si maximálně blatník," řekl Švorc.

Při opravách se počítá s tím, že se pruhy zúží až na 2,5 metru. Jen pro srovnání: velké SUV má bez zrcátek mnohdy kolem dvou metrů. Maximální přípustná šířka vozidel je 2,55 metru. Náklaďáky s chladicí nástavbou mohou mít dokonce 2,6 metru.

V Německu je za auto širší než pruh pokuta

V Německu policie kontroluje, zda vozidlo není širší než levý jízdní pruh, který bývá na zúžených místech určen jen pro auta do dvou metrů šířky.

Řidiči, kteří zapomenou k rozměrům svého vozu připočítat i zpětná zrcátka, dostanou pokutu 20 eur. Podle policejních statistik se do levého zúženého pruhu nevejde až 80 % aut, která tudy nevědomky projíždějí.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz