VIDEO: Nohy dolů z přístrojové desky. Vyrazíte si zuby nebo se zabijete

aktualizováno 
Unaveným a bolavým nohám si snažíme ulevit všelijak. S nohama na přístrojovce vídáme spolujezdce vcelku často, hlavně při dlouhých letních cestách na dovolenou. Ale pohodlná pozice skrývá obrovské riziko v případě nehody.

Bolavé nohy se časem objeví téměř u každého a největší úlevou od nepříjemné bolesti je jednoduché řešení: dát si je nahoru.

V obýváku to určitě není problém, ale v této poloze můžete čím dál častěji vidět i spolujezdce v automobilech. Velmi nebezpečné jsou v tu chvíli airbagy, které mohou spolujezdci velmi ublížit.

Očima lékaře

Crashtest, jehož záznam poskytl redakci iDNES.cz tým Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto, ukazuje simulaci reálné nehody, při které zemřela žena na sedadle spolujezdce.

„Analýzou deformací vozu a zranění se podařilo zjistit příčinu jejího úmrtí,“ popisuje lékař Juraj Najdko, který je členem výzkumného týmu. „Měla přeřezanou Achillovu šlachu na noze, způsobil to rozvíjející se airbag, protože měla nohy položené na palubní desce, stejně jako figurína na videu,“ vysvětluje pro iDNES.cz.

„Dále utrpěla zlomeninu levého bérce a stehenní kosti. Pravá noha vlivem airbagu způsobila vážné poranění hlavy a také hrudníku, při kterém došlo k roztržení vazivového obalu srdce (perikardu).“

Nohy položené na přístrojové desce znamenají pro spousty lidí úlevu od bolavých...

Často můžete v podobné poloze spatřit hlavně ženy, které se tak snaží zbavit bolesti po dni stráveném na vysokých podpatcích.

Při podobné nehodě se vlastně kombinují dva faktory. Jedním  je síla airbagu, který vystřeluje nohy proti tělu, druhým pak nepřirozená poloha spolujezdce.

Aktivace airbagu vede hlavně k poraněním či zlomeninám kotníků. Energie nárazu se pak dále přenáší na bérce a stehna a to může vést k úrazům pánve, kde je riziko životu nebezpečného zranění.

„Nepřirozenou polohou spolujezdce je také ohroženo břicho a hrudník, páteř včetně krku a hlava,“ pokračuje Juraj Najdko. „Zranění vznikne buď prudkým zpomalením při samotném nárazu, či po kontaktu například s dolní končetinou, která může být airbagem doslova vystřelena proti svému majiteli.“

Bezpečí se schovává v detailech

Snížit závažnost zranění mohou na první pohled nepodstatné detaily, jako je například správné usazení na sedadle.  Nezbytné jsou zapnuté bezpečnostní pásy. Samozřejmostí by měla být palubní deska a kabina bez volně položených předmětů, těžké věci by pak měly být připoutané nebo uložené v zavazadlovém prostoru.

“V praxi jsme se zabývali případy, kdy umístění různých, byť i drobných předmětů na krytu airbagu způsobilo, že byly během vystřelování airbagu doslova odmrštěny velikou silou a značnou rychlostí směrem do interiéru vozidla,“ říká Petr Krásný, další z členů výzkumného týmu bezpečnosti Škody.

„Zkuste si představit, že je kryt airbagu zatížen nohama spolujezdce. Airbag, respektive tlak plynů v něm, je natolik veliký, že toto omezení pouze zdrží moment otevírání klapky a správné rozvinutí vaku.“

Experti zároveň varují před lehkomyslností spolujezdců, kteří si myslí, že nohy z přístrojové desky stačí rychle sundat dolů. „Náraz často přichází bez varování a trvá velmi krátkou dobu (asi 0,3 s). Jakýkoliv člověk prostě nemá šanci si cokoli uvědomit nebo tento děj ovlivnit,“ shodují se oba členové výzkumného týmu.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz