Crashtest motocyklisty: Pomůže airbag

aktualizováno 
Revoluční novinka, kterou je airbag zabudovaný v přední části motocyklu, opravdu může zachraňovat životy a snižovat následky zranění. Potvrdily to zkoušky německého autoklubu ADAC.

Crashtest motorky vybavené airbagem | foto: ADAC

První bude japonská Honda. Jako vůbec první výrobce motorek nabídne letos na podzim k luxusnímu cestovnímu modelu Gold Wing nafukovací vak.

Že jde o přelomový okamžik v bezpečnosti jezdců na motocyklech, potvrdila série crashtestů německého autoklubu.

Při většině nejnebezpečnějších srážek narazí motorka do boční části automobilu. ADAC proto vyslal Hondu Gold Wing s testovací figurínou v sedle proti předním dveřím Volkswagenu Sharan.

A udělal to dvakrát, jednou se kolize účastnil stroj bez airbagu a při druhém pokusu s ním. Jestliže při srážce bez airbagu byla figurína vystavena takovému nárazu, který by zcela jistě vedl ke ztrátě života, stejný střet s nafouknutým airbagem dopadl mnohem lépe.

Figurína zaznamenala jen zranění nohou. Hlava by z takové nehody vyvázla bez zásadních poranění.
Nárazový test se odehrál při rychlosti motocyklu 72 km/h.

Stroj narazil do auta kolmo, hlavu figuríny chránila helma. Airbag vytvořil mezi jezdcem a karoserií auta polštář, který výrazně omezil zranění motocyklisty.

Experti autoklubu zjistili, že airbag ochrání řidiče jednostopého stroje, i když jede v předkloněné pozici.
Nafukovací vak by neměl ztratit účinnost ani při střetu, kdy motorka nesvírá s autem úplně přesně pravý úhel.

Přínos airbagů motorek proto může být značný. ADAC se domnívá, že až u třetiny nehod motocyklistů by vaky zmenšily jejich poranění.

Nakonec autoklub všechny výrobce jednostopých strojů vyzval, aby následovali příkladu Hondy a airbagy neváhali montovat i do strojů svých značek.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

BMW Řada 3 2,0 320d...
BMW Řada 3 2,0 320d...

r.v. 2008, naj. 238 722 km, diesel
163 333 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz