Americký test zjistil, že SUV nejsou tak bezpečná, jak si mnozí myslí

aktualizováno 
Proč si lidé kupují čím dál víc SUV? Jde samozřejmě o módní záležitost, spousta lidí ovšem tvrdí, že je kupují pro svoji rodinu, protože SUV jsou bezpečná. Nárazový test amerického institutu pro bezpečnost IIHS odhalil, že to příliš neplatí. Bez chyb totiž prošla jen dvě auta z osmi.

Je samozřejmě pravda, že když se střetne miniauto se sedmimístným SUV, bude srážka kvůli rozdílu hmotnosti fatálnější pro posádku menšího vozu.

IHS společně s Insurance Institute for Highway Safety si ovšem vybral poněkud specifický nárazový test, a to čelní náraz s 25procentním přesahem na straně spolujezdce při rychlosti 64 km/h. Jde o simulaci nárazu například do stojícího nákladního auta, stromu či sloupu. IIHS dělá tento typ zkoušky kvůli tomu, že před pár lety zjistil, že automobilky věnují větší pozornost ochraně řidiče při nárazu než jeho spolujezdce. Více o „small overlap“ crashtestu čtěte zde.

Zkoušce nově podrobil osm středně velkých modelů SUV, z nichž část se prodává i v Evropě a České republice. A výsledky nebyly moc dobré.

„Ačkoli některé vozy v této skupině nabízejí velmi dobrou ochranu, u řady modelů vykázaly airbagy, bezpečnostní pásy či samotná konstrukce vozu závažné nedostatky,“ uvedl ředitel IIHS pro výzkum David Zuby. „V těchto SUV by byl cestující na předním sedadle vystaven riziku zranění hlavy, kyčle nebo celých nohou.“ Dobré hodnocení si odnesly jen tři modely – Kia Sorento, Volkswagen Atlas a GMC Acadia. Jediná Kia Sorento si odnesla nejvyšší hodnocení Top Safety Pick +. Při nárazu došlo k posunu dílů karoserie jen o 11 centimetrů a airbagy figurínu plně ochránily. Jen o něco horší výsledek ukázal VW Atlas, kde došlo k posunu skeletu o 14 centimetrů.

Crashtest Kie Sorento s 25procentním přesazením
Crashtest Kie Sorento s 25procentním přesazením

Ještě přijatelné hodnocení („Acceptable“) získaly modely Toyota Highlander, Nissan Pathfinder a Honda Pilot. U prvních dvou jmenovaných IIHS zjistil problémy se stabilitou struktury karoserie, u Hondy došlo ke sklouznutí hlavy spolujezdce po airbagu a mírnému nárazu do palubní desky.

Fotogalerie

Na samém chvostu hodnocení se známkou „špatné“ („Poor“) skončily Ford Explorer a Jeep Grand Cherokee. U Fordu došlo k výrazné deformaci karoserie, která se v místech spodního pantu dveří posunula o 38 centimetrů, u horního o 33 centimetrů a v oblasti prahu o 15 centimetrů, takže hrozí závažné poranění nohou. 

Podobně byl hodnocen i Jeep Grand Cherokee, kde sice došlo k menší deformaci karoserie, ale hlava figuríny narazila do palubní desky.

Autoři:

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Karavany

Na cestování s obytným autem se lidem líbí zejména pocit svobody a to, že i cesta je cíl. Jenže myslet si, že člověk...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Další z rubriky

Europarlament trvá na kamionech na elektřinu, které ovšem nejsou

Kamiony mají v budoucnu jezdit podobně jako trolejbusy, tedy přímo napojené na...

Evropský parlament potvrdil pravidla pro snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních automobilů. Cílem je k roku 2030...

Prodej aut se mění. Ke Škodovce na kávu a hokej

Vizualizace nového konceptu showroomu Škody

Prodej aut se mění, už to nejsou jen klasické showrooomy, ale kavárny a butiky v centrech měst, kde často ani nejsou...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Najdete na iDNES.cz