VIDEO: Crashtesty na roh ukazují, kde je slabé místo moderních aut

aktualizováno 
Výsledky klasických nárazových testů moderních aut jsou až monotónně nudné, auta zavedených značek jimi procházejí bez větších zaváhání s vysokými známkami. Američané ale mají od roku 2012 speciální crashtest, ve kterém často pohoří i uznávaný model. Náraz na roh, kterým se auta míjejí, přitom není nijak výjimečný.

Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu IIHS začal ve svých uznávaných testech tento druh nárazové zkoušky používat předloni, třeba Volvo jej pro interní potřeby používá už přes dvacet let.

Je to vlastně druh čelního crashtestu. Ale hodně nepříjemný, jde na jednu z velmi zranitelných částí auta. V crashtestu bourá auto čtvrtinou své šířky na straně řidiče do metr a půl vysoké pevné bariéry ve 64kilometrové rychlosti.

Fotogalerie

Tento test myslí na ty případy, kdy se třeba na úzké silnici míjejí auta a mohou se zasáhnout. Anebo se snaží řidič na poslední chvíli zabránit střetu se stromem, sloupem nebo jinou překážkou. Když se auto "trefí" do překážky jen malou částí, nemusí pak zafungovat deformační zóny a další prvky pasivní bezpečnosti.

IIHS uvádí, že ve většině případů tvoří deformační zóna polovinu přídě okolo středu předku vozu. Když náraz zasáhne tuto oblast, zafungují bezpečnostní prvky jako bezpečnostní pásy, airbagy a posádka je ochráněna.

Při zásahu s malým přesahem je to ale něco jiného, rohy nejsou chráněny deformačními zónami a síly jdou na kolo, nápravu a přepážku mezi motorem a kabinou. Není výjimečné, že je kolo zatlačeno až do prostoru, kde má řidič se spolujezdcem nohy, což pak znamená závažná poranění.

Vývojáři jsou dnes zvyklí auta stavět hlavně na čelní crashtesty s plným (Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA), anebo 40procentním přesazením (Pojišťovací institut pro bezpečnost na silnicích IIHS a evropský EuroNCAP) na straně řidiče. 

Náraz s malým přesahem je pro posádku nebezpečnější tím, že může dojít k masivní rotaci vozu kolem svislé osy. Ta způsobuje komplikovaný pohyb posádky vůči zádržným systémům, což může mít za následek jejich omezený účinek.

Témata: Volvo, silnice

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Najdete na iDNES.cz