Diskuze
Autonomní auta jezdila už před půlstoletím. Mercedesy tak testovaly gumy
Děkujeme za pochopení.
O96n61d65ř29e10j 18Č16a96p57k75a
Pokračování tohohle má tuším BMW, na výuku jízdy na okruhu. Navigace optika + GPS, auto jede v podstatě podle záznamu od zkušeného závodníka, zákazník se takhle může naučit ideální stopu a brzdné body. Pak se přepne na manuální režim a projede si to sám, s tím, že auto maximálně napovídá, kdy až brzdit.
A84d45a70m 25Ž38í55d34e44k
Pokrok je v tom, že dnes bych toto zbastlil za týden že součástek z ali a stalo by to v řádech nízkých tisíců při nesrovnalé spolehlivosti.
Nicméně smutné je to, že za těch 50 let jsem to samé schopný udělat na koleně za týden za 3 tisíce, ale je to za padesát let dostatečný rozdíl? Člověk by řekl, že za padesát let by jsme měli být schopni poposkočit někam dál.
Pokud si vezmu poskok mezi rokem 1910 a 1960, tak tomu říkám revoluce
M95i63r58e66k 82T45u38r49e72č68e87k
A k tomu vyvoji (bohuzel) prispely 2 valky, kdy se vyvijela technologie "aby byla lepsi" nez technika toho nepritele, a potom po valce v dobe miru kdy se mohla vyvijet dale tato spickova technologie pro rozvoj kosmonautiky...
R78o98b84e13r88t 59M31á73s20l29o
A Škodovka vyráběla elektromobily už před 75 lety.
J71a12n 60D81l33o20u93h65ý
Jeden nejmenovany profesor jedne ceske vysoke skoly nam kdysi rikal na predmetu "umela inteligence", ze okolo roku 1970 melo volvo plne funkcni prototyp samoridiciho vozu, ktery dokazal bezproblemu sam jezdit po zavodni draze. Vyvoj pak zastavili, protoze tehdejsi legislativa byla neprustrelna myslence, ze takove auto bude moci jednou jezdit po silnici a nikdo ho nebude ridit Pisu to proto, ze spousta lidi si mysli ze umela inteligence je cosi "noveho", ale neni tomu tak. Principy a technologie jsou temer 50 let stare, jen v te dobe to neslo vyrabit "tak male" jako dnes a legislativa byla proti tomu.
D51r48a89h92o18m21í57r 27S58t72r15o38u98h41a81l
Tak je otázka, jakým způsobem se to auto řídilo. Tehdy to klidně mohlo být řešené nějakým optickým potenciálovým systémem, jako že auto sledovalo čáry a podle toho točilo volantem. Pokud by tam byl integrován radar nebo nějaký jiný způsob, jak vyhodnotit okolí vozu, hlavně toho, co je vepředu, mohlo to na tom autodromu fungovat.
Popravdě nemám představu, jaké prvky umělé inteligence tehdy mohli aplikovat tak, aby dokázaly vyhodnocovat v reálném čase prostředí. Neuronové sítě? Těžko. 1970 je strašně brzo. První osmibitové procesory byly uvedeny až na konci sedmdesátých let. Jakékoli řízení digitálním způsobem prakticky odpadá. Sálový počítač té doby by to možná zvládnul, ale ne něco, co by se vešlo do auta.
Nechci inženýrům z Volva upírat schopnosti a zásluhy, ale pokud to auto existovalo, nebyla tehdy reálná technologie, jak řídit auto pomocí AI. Pamatuji si ještě devadesátá léta, kdy Mercedes sestrojil auto, které pomocí potenciálu elektrického pole drátu nataženého kolem vozovky dokázalo otáčet volantem. Opět jde o analogové řešení a to v době, kdy počítače byly setsakramentsky výkonnější.
Řízení vozidel pomocí AI je možné až od doby, kdy čipy dokáží analyzovat opravdový nefalšovaný obraz z několika kamer s nízkou latencí, sestrojit virtuální model okolního prostředí a v něm kopírovat skutečný terén. To je skutečně záležitost posledních deseti let a jakés takés spolehlivosti se dosahuje až nyní. Tehdejší řešení určitě s AI moc společného nemělo.
J16a80k24u24b 25Z93o22u79b28e73k
Jak to může být autonomní, když to potřebuje vodící lištu a příkazy od člověka? Pokud pošlu auto ze skály, bude také autonomní?
Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit
Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku
Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...
Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet
Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se
Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...
Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst
Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...
Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech
Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....
Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno
Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...
Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert
Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...