Úterý 26. ledna 2021, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. ledna 2021 Zora

Autonomní auta jezdila už před půlstoletím. Mercedesy tak testovaly gumy

Termín autonomní řízení zaznívá v současném automobilovém světě ze všech stran. Jenomže není nic nového pod sluncem, jak říkali staří latiníci. Už před půlstoletím totiž jezdilo auto bez řidiče.

V září roku 1968 společnost Continental zahájila na své trati Contidrom projekt, který měl vědecky testovat pneumatiky. Obouval je elektronicky řízený vůz bez řidiče, přitom nešlo o autonomní řízení, jak ho vnímáme dnes, nicméně konstruktéři firmy šli až na hranici toho, co bylo v té době technicky proveditelné. Záměrem projektu bylo vyloučit při testování lidský faktor, aby výsledky byly skutečně objektivní.

Fotogalerie

Ve voze Mercedes-Benz 250 Automatic inženýři instalovali mimo jiné elektromechanické řízení a regulaci plynu, elektropneumatické brzdy, zařízení pro odezvu naměřených hodnot a další špičkové technologie. Auto jezdilo prostřednictvím vodící lišty ve zkušební dráze a přes ní také putovaly z řídicího střediska do vozidla příkazy k brzdění, zrychlování a zatáčení.

Nové systémy byly vyvinuty společnostmi Continental, Siemens a Westinghouse a výzkumnými pracovníky z technických univerzit v Mnichově a Darmstadtu. S pomocí snímačů elektronika v autě rozpoznala, zda je stále ještě na trati a řídí se tak automaticky. „V konečném důsledku to bylo auto, které jezdilo na drátu,“ říkal Hans-Jürgen Meyer, který byl před 50 lety jako mladý inženýr zodpovědný za vývoj nových metod měření objektivního posouzení pneumatik.

Konstruktéři sbírali zkušenosti a museli se vyrovnat s nečekanými překážkami. „Byla to pilotní fáze, chtěli jsme ji využít co nejúčinněji. Tak jsem stál v řídící místnosti a sledoval auto i po celou noc. Znovu a znovu se objevily světlomety a zase zmizely. Někdy vůz ale nepřijel, ztratil kontakt s vodicí lištou, a tak okamžitě uvedl do akce automatickou nouzovou brzdu,“ vyprávěl Meyer.

Co je Contidrom?

Contidrom v Jeversenu je prototypem všech testovacích tratí Continentalu. Při svém otevření (1967) disponoval vysokorychlostním oválem o délce 2,8 km, postupně přibyly i další trasy (suchá i mokrá) kvůli komplexnosti zkoušek nových pneumatik. Od roku 2012 umožňuje sál "AIBA" (pro automatizovaný analyzátor vnitřního brzdění) automatické testy nezávislé na počasí. Od doby, kdy byl Contidrom postaven, na něm otestovali kolem 1,3 milionu pneumatik.

„Měla to na svědomí pravděpodobně ocelová konstrukce na betonovém povrchu,“ doplňoval Klaus Weber, který působil při testu v roce 1968 jako expert pro elektroniku. „Dokud jelo auto rovně, nebyl žádný problém. Ale my jsme se obzvláště zajímali o chování pneumatik při akvaplaningu či na mokrém povrchu. Proto se občas stalo, že při testovacích manévrech vůz ztratil šťávu a zastavil. Kromě toho na vozovce byla instalována skleněná deska, pod kterou vysokorychlostní kamera udělala 10 tisíc snímků za sekundu, abychom viděli, jak se při jízdě chová běhoun pneumatiky. Vodicí drát musel být položen tak, aby pneumatiky vozu přesahovaly přes skleněnou desku. To fungovalo dobře, ale přiznávám, že někdy také nefungovalo.“

„Pro nás jako pro zaměstnance bylo auto každodenním chlebem, ale pro hosty z celého světa to bylo velmi impozantní a fascinující, když viděli auto bez řidiče,“ vzpomíná Meyer. „Budoucnost už začala,“ psal dobový tisk.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Po rakouských dálnicích mohou jezdit rychleji už i elektromobilisté z Česka

Specialitou rakouských dálnic jsou takzvané IG-L zóny s omezenou rychlostí kvůli snížení emisní a hlukové zátěže....

Elektroauta nám usnadní život, říká ten, co zná mercedesy do šroubku

Petr Dvořák je matadorem českého zastoupení značky Mercedes-Benz. Auta ikonické německé značky proslavená nejmodernější...

První žena ve formuli 1. Nezdolná bohyně se probila do království mužů

Premium Před více než šedesáti lety usedla Maria Teresa de Filippis do vozu formule 1. Díky svému temperamentu, odvaze a...

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...