Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Autonomní auta jezdila už před půlstoletím. Mercedesy tak testovaly gumy

aktualizováno 
Termín autonomní řízení zaznívá v současném automobilovém světě ze všech stran. Jenomže není nic nového pod sluncem, jak říkali staří latiníci. Už před půlstoletím totiž jezdilo auto bez řidiče.

V září roku 1968 společnost Continental zahájila na své trati Contidrom projekt, který měl vědecky testovat pneumatiky. Obouval je elektronicky řízený vůz bez řidiče, přitom nešlo o autonomní řízení, jak ho vnímáme dnes, nicméně konstruktéři firmy šli až na hranici toho, co bylo v té době technicky proveditelné. Záměrem projektu bylo vyloučit při testování lidský faktor, aby výsledky byly skutečně objektivní.

Fotogalerie

Ve voze Mercedes-Benz 250 Automatic inženýři instalovali mimo jiné elektromechanické řízení a regulaci plynu, elektropneumatické brzdy, zařízení pro odezvu naměřených hodnot a další špičkové technologie. Auto jezdilo prostřednictvím vodící lišty ve zkušební dráze a přes ní také putovaly z řídicího střediska do vozidla příkazy k brzdění, zrychlování a zatáčení.

Nové systémy byly vyvinuty společnostmi Continental, Siemens a Westinghouse a výzkumnými pracovníky z technických univerzit v Mnichově a Darmstadtu. S pomocí snímačů elektronika v autě rozpoznala, zda je stále ještě na trati a řídí se tak automaticky. „V konečném důsledku to bylo auto, které jezdilo na drátu,“ říkal Hans-Jürgen Meyer, který byl před 50 lety jako mladý inženýr zodpovědný za vývoj nových metod měření objektivního posouzení pneumatik.

Konstruktéři sbírali zkušenosti a museli se vyrovnat s nečekanými překážkami. „Byla to pilotní fáze, chtěli jsme ji využít co nejúčinněji. Tak jsem stál v řídící místnosti a sledoval auto i po celou noc. Znovu a znovu se objevily světlomety a zase zmizely. Někdy vůz ale nepřijel, ztratil kontakt s vodicí lištou, a tak okamžitě uvedl do akce automatickou nouzovou brzdu,“ vyprávěl Meyer.

Co je Contidrom?

Contidrom v Jeversenu je prototypem všech testovacích tratí Continentalu. Při svém otevření (1967) disponoval vysokorychlostním oválem o délce 2,8 km, postupně přibyly i další trasy (suchá i mokrá) kvůli komplexnosti zkoušek nových pneumatik. Od roku 2012 umožňuje sál "AIBA" (pro automatizovaný analyzátor vnitřního brzdění) automatické testy nezávislé na počasí. Od doby, kdy byl Contidrom postaven, na něm otestovali kolem 1,3 milionu pneumatik.

„Měla to na svědomí pravděpodobně ocelová konstrukce na betonovém povrchu,“ doplňoval Klaus Weber, který působil při testu v roce 1968 jako expert pro elektroniku. „Dokud jelo auto rovně, nebyl žádný problém. Ale my jsme se obzvláště zajímali o chování pneumatik při akvaplaningu či na mokrém povrchu. Proto se občas stalo, že při testovacích manévrech vůz ztratil šťávu a zastavil. Kromě toho na vozovce byla instalována skleněná deska, pod kterou vysokorychlostní kamera udělala 10 tisíc snímků za sekundu, abychom viděli, jak se při jízdě chová běhoun pneumatiky. Vodicí drát musel být položen tak, aby pneumatiky vozu přesahovaly přes skleněnou desku. To fungovalo dobře, ale přiznávám, že někdy také nefungovalo.“

„Pro nás jako pro zaměstnance bylo auto každodenním chlebem, ale pro hosty z celého světa to bylo velmi impozantní a fascinující, když viděli auto bez řidiče,“ vzpomíná Meyer. „Budoucnost už začala,“ psal dobový tisk.

Autoři:
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

Ženy, pro které je auto kancelář: zpoza volantu řídí firmu i rodinu

Co mají společného obchodní zástupkyně, sociální pracovnice a podnikatelka ve stravování? Většinu pracovní doby tráví...

Premium

Nejlepší modely aut z kostek lega. Skvělý dárek pro všechny generace

Kostičky Lego mohou být dobrý dárek. A to i pro vás. Bez ohledu na věk. Samozřejmě nechybí jednoduché sady pro malé...

Vzácné setkání: tatry Hanzelky a Zikmunda jsou po letech spolu v Brně

Cestovatelská dvojice Hanzelka & Zikmund s těmito tatrami objela za šest let celý svět. Pak se cesty obou aut...

Premium

Auto z pokračování Doktora Martina: strážmistr Topinka jezdil ladou bez značek

O tom, která auta profrčí jakým seriálem, rozhoduje většinou architekt. Hledá v autobazarech, mezi vozy vyřazenými z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz