Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Testováno na vězních. Continental zpytuje, jak těžil z Hitlerovy mašinerie

  11:00
Continental, třetí největší světový dodavatel automobilových komponentů, hrál velkou roli ve zbrojení nacistů a ve válečné ekonomice. Společnost zneužívala nucené práce k výrobě například plynových masek, vyplývá z nezávislé studie, kterou Continental představil.

Continental patří mezi největší dodavatele komponentů pro autoprůmysl. Začínal s produkcí gumových výrobků. | foto: Continental

Kromě výroby dílů testovala firma podrážky vojenské obuvi v koncentračních táborech, kde byli vězni nuceni pochodovat, nebo je čekala poprava.

Studii společnost zadala historikovi Paulu Erkerovi a je to podle ní příležitost ponaučit se z minulosti a utvářet lepší budoucnost. Výsledkem je 800stránkový materiál, který ukazuje, že společnost byla „pilířem národně socialistické výzbroje a válečné ekonomiky,“ uvedl Erker.

„Studie ukazuje, že Continental byl důležitou částí Hitlerovy válečné mašinérie,“ konstatoval šéf společnosti Elmar Degenhart. V té době byl Continental největším světovým výrobcem pryžových materiálů a mimo jiné dodával pneumatiky, automobilové díly a gumové podrážky pro boty vojáků.

Firma nejen finančně profitovala z vybavování hitlerovských armád, ale také z levné pracovní síly z okupovaných území.

Během 2. světové války pracovalo v továrnách společnosti Continental asi deset tisíc nucených pracovníků, kteří trpěli za „zhoršujících se pracovních a životních podmínek“.

Ke konci války využívala společnost vězně koncentračních táborů také ve svých továrnách, přičemž vězni byli „vykořisťováni a zacházelo se s nimi do vyčerpání nebo do smrti“.

„Obzvláště příšerná část zprávy podrobně popisuje, jak byly testovány gumové podrážky bot v koncentračním táboře Sachsenhausen poblíž Berlína,“ cituje ze studie Deutsche Welle.

„Vězni byli nuceni pochodovat třicet až čtyřicet kilometrů denně kolem nádvoří tábora za zvuku německých pochodových písní. Ti, kteří zpomalili nebo padli, byli popraveni strážci tábora.“

Continental také objednal speciální testy zahrnující nucené pochody na sněhu a ledu, přičemž mnoho vězňů pochodovalo bez ponožek a někteří ušli až 2 200 kilometrů.

Continental během války využíval nucené práce z okupované Belgie a Francie a též sovětské válečné zajatce, uvádí studie nazvaná „Dodavatel Hitlerovy války. Skupina Continental Group v nacistickém období“. V posledních letech války vyráběli vězni koncentračních táborů plynové masky. Výroba byla přesunuta do podzemí, kde panovaly nelidské pracovní i životní podmínky.

Studie rovněž ukazuje, že manažeři společnosti byli „aktivně zapojeni“ do nacistického válečného úsilí, těžili z Hitlerovy politiky ozbrojování a během třicátých let aktivně vytlačovali židovské dělníky a členy představenstva ze společnosti.

V budoucnu společnost plánuje pode Degenharta integrovat výsledky studie do svých programů profesního rozvoje a školení, aby aktivně informovala své zaměstnance o minulosti společnosti.

Ekonomiku hitlerovského Německa podporovaly tisíce německých firem. Některé tak činily finančně, jiné vyráběly zbraně, konglomerát IG Farben produkoval cyklon B (forma kyseliny kyanovodíkové), který se používal v plynových komorách.

V roce 2000 v Německu vznikl fond odškodnění nuceně nasazených, který 1,7 milionu lidí ve více než stovce zemí vyplatil 4,37 miliardy eur (bezmála 115 miliard korun). Do fondu peníze mimo jiné vložily společnosti Volkswagen, Deutsche Bank či Bayer, jeden z nástupnických podniků IG Farben. Svou nacistickou minulost podobnými kroky řeší mimo jiné také Daimler, Audi nebo Dr. Oetker.

Continental, firma se stopadesátiletou historií se sídlem v Hannoveru, zaměstnává na celém světě téměř čtvrt milionu lidí. Patří k největším dodavatelům pro autoprůmysl na světě. Kromě známých pneumatik vyvíjí a dodává automobilkám brzdové systémy, interiérovou elektroniku, bezpečnostní systémy, komponenty motorů a podvozku, tachografy a mnoho dalších komponent. V Česku má výrobní, vývojové a prodejní kapacity v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Frenštátě pod Radhoštěm, Jičíně, Otrokovicích a Trutnově.

Continentalu patří mimo jiné značky pneumatik Uniroyal, Semperit, Matador a především otrokovický Barum. Ve Frenštátě pod Radhoštěm je mimo jiné vývojové centrum automobilových klíčů (reportáž čtěte zde), v Brandýse nad Labem pak vyrábí moduly infotainmentu. Od roku 2008 je Continental součásti bavorské skupiny firmy Schaeffler Technologies AG & Co.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...