Co čeká motoristy v roce 2008

Hlavní novinkou bude plánovaná změna bodového systému, zprovoznění nových úseků dálnic a přidávání biolihu do benzinu.

Rok 2008 | foto: iDNES.cz

popisek Autonovinky
Velký přehled pro rok 2008

Žádný šok na řidiče v novém roce nečeká, shodují se ekonomové, zástupci automobilek i autoklubů.

Ale menší zdražení už přišlo - dálniční známka pro rok 2008 podražila o stovku na rovnou tisícikorunu. Hlavní nápor na nervy však budou přinášet obvyklé veletoče cen ropy, a tím i benzinu a nafty.

"Na začátku roku se cena Naturalu 95 bude patrně pohybovat kolem 31 korun za litr, pak by měla jít mírně dolů. Podle předpovědí cen ropy a kurzu koruny k dolaru očekáváme, že by natural měl v příštím roce stát mezi 29 až 30 korunami. A to i po započtení vlivu přimíchávání biolihu. To samo zvýší ceny asi o 30 až 50 haléřů," míní hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Podobné to je i s cenami nafty.

Předpovědi jsou však dost obtížné. "Předpokladem je zmírnění celosvětových politických rizik a plynulé dodávky ropy na trh. A taky zpomalení růstu světové ekonomiky, což by snížilo tlak na růst cen," upozorňuje Marek.

Po naftě i biolíh. Od Nového roku jsme měli do nádrží tankovat benzin s přídavkem až pěti procent lihu z přírodních zdrojů; do nafty se takzvaná biosložka míchá už od září.

Nepodařilo se však vyřešit problém s možnými daňovými úniky a novelu zákona o spotřební dani nestihnou zákonodárci včas přijmout - nejdřív tak začne nařízení platit v březnu 2008.

Budou pak muset řidiči dávat na něco pozor? "U biolihu není riziko při dlouhodobém skladování jako u nafty, protože se nerozkládá. Váže však vodu, což je krásně vidět, když se biolíh míchá s benzinem - může se vyloučit voda a vznikne zákal. Když se palivo rychle vyjezdí, nic se neděje; problém je, když zůstává dlouho v nádrži. U starých aut s ocelovými nádržemi by se v nich mohla objevit koroze, ale týká se to jen třeba starých škodovek, veteránů, ale i motocyklů. Moderní auta mají nádrže plastové," vysvětluje expert na paliva a šéfredaktor časopisu Auto Diesel Martin Vaculík.

Právě starší nádrže však mají odkalovací ventil, jímž lze vodu vypustit. Budou se také prodávat takzvaná rychloaditiva, která pohlcují vodu.

Jen malá dvoudecilitrová lahvička však stačit nebude, na plnou nádrž se spotřebuje kolem litru přídavku.

Změní se bodový systém?
Do konce letošního června ukončí práci expertní skupina pro přípravu novely zákona o silničním provozu. Zabývá se hlavně otázkami pravidel a také podobou bodového systému.

Už soustředila několik set připomínek od poslanců i odborníků. "Je zřejmé, že bodový systém jako takový zůstane, ale zvažuje se zvýšení maximálního počtu bodů a taky změny ve lhůtách, v nichž je možné body za spáchané přestupky odmazat," říká Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu ÚAMK.

Co se týče konkrétních návrhů, nejvíc se mluví o zrušení trestných bodů za jízdu bez rozsvícených světel či s telefonem v ruce a také o zrušení možnosti odvolat se při přestupku na "blízkou osobu" - pokutu by vždy platil majitel auta.

Podle Pavla Kuchálika se nedočkají ti motoristé, kteří volali po zvýšení povolené rychlosti na dálnicích na 160 kilometrů v hodině, málo šancí má i případné omezení provozu kamionů v pátek až neděli.

"Protichůdná stanoviska dopravců a ekologů moc šancí ke kompromisu nedávají," říká Kuchálik.

Člen expertní skupiny šéf Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný mluví i o návrhu na zavedení "řidičského průkazu na zkoušku" pro mladé řidiče.

"Nejčastěji se hovoří pouze o přísnějším metru pro začátečníky v prvních dvou letech po absolvování autoškoly. S represivním modelem však odborníci z praxe nesouhlasí - prosazují, aby nový řidič absolvoval povinně kurz bezpečné jízdy, kurz defenzivní jízdy a dopravně psychologický seminář. Cílem je, aby noví řidiči jezdili - pokud by se báli, že přijdou o řidičák, řada z nich by zpočátku nejezdila vůbec," varuje Horázný.

Budou nová auta dražší?
Největší dopad na peněženku každého Čecha budou mít nově schválené daňové reformy. Ty se však na cenách automobilů, pohonných hmot ani servisů či náhradních dílů přímo neprojeví.

Žádný z ekonomických analytiků se přímo auty nezabývá, proto jsme oslovili zástupce importérů.

Jejich názory nejlépe shrnuje Jan Klíma z českého zastoupení Volkswagenu.

"Je to sice věštění z křišťálové koule, ale pokud na politické a hospodářské scéně nedojde k zásadnímu obratu, ceny aut se dramaticky měnit nebudou. Jejich výši totiž určuje především kurz koruny vůči euru a dolaru, a protože koruna dlouhodobě posiluje, dá se očekávat, že za stejné peníze dostanou zákazníci lépe vybavené vozy. Vyloučit samozřejmě v některých případech nemůžu ani pokles cen, zejména u menších aut. To už záleží na obchodní politice jednotlivých značek," říká Klíma.

Ojetiny: zlevní Škoda Fabia
Ceny ojetých vozů se loni dramaticky neměnily. Ve střední Evropě patří k nejnižším a ani v roce 2008 se nedá čekat významná změna.

"Co se týče značek, stále vedou škodovky. V našich autocentrech je nejprodávanější fabia, a právě u ní čekáme další pokles ceny - na trh totiž přišel nový model," říká Milan Smutný za největšího českého prodejce ojetin, síť AAA Auto.

Jeden zajímavý údaj však svědčí o tom, že Čechům se skutečně daří lépe než v minulých letech.

"Roste zájem o mladší a technicky lépe vybavené vozy v ceně nad 200 tisíc korun. Průměrná cena každého prodaného auta se meziročně zvýšila o 20 tisíc korun," bilancuje Smutný a uzavírá: "Asi nepřekvapí, že kvůli vysokým cenám paliv klesá a bude klesat i dále zájem o vozy s vysokou spotřebou, hlavně o modely s velkoobjemovými benzinovými motory."

Kousky nových dálnic a nehody. Podle údajů z Ředitelství silnic a dálnic překročila loni celková délka českých autostrád tisíc kilometrů (přesně 1 009). Letos přibude necelých 40 kilometrů, nejvíc z nich na D1 z Prahy do Ostravy: Kojetín - Kroměříž (7 km), Lipník - Bělotín (15,4 km) a Bílovec - Ostrava (11,7 m).

Dalších pět a půl kilometru vznikne na rychlostní silnici R7 mezi Louny a Chomutovem (Bítozeves - Vysočany).

"Nově otevřené úseky dálnic a silnic I. tříd lépe splňují bezpečnostní požadavky a klesá tady nehodovost. Celkově se nedá čekat, že by havárií ubylo - roste počet vozidel včetně kamionů a neubývá ani stresu řidičů," komentuje Pavel Kuchálik z ÚAMK.

Právě Ústřední automotoklub hraje důležitou roli v systému JSDI (Jednotný systém dopravních informací), který soustřeďuje pomoc motoristům.

"Před koncem roku jsme otevřeli nové nonstop call centrum, kde šofér může dostat radu v několika světových jazycích," říká Kuchálik.

Co se týče dopravy ve městech, dá se čekat posilování trendu z minulých let: úplné vyloučení automobilové dopravy z městských center, omezení pro parkování i v "širším centru" a s tím související přibývání placených, hlavně podzemních parkovacích stání.

Ani hlavní město Praha však ještě nezavede mýto za vjezd do města, jak to od 1. ledna udělala většina německých velkoměst v podobě "ekologických známek". VÍCE ZDE

Autoškoly budou dražší
Docela podstatně budou muset připlatit ti, kteří ještě řidičský průkaz nemají a hodlají si jej udělat.

"Ceny v autoškolách nerostly s výjimkou malých úprav delší dobu a dnes jsou kvůli velké konkurenci podhodnocené. Nárůst ceny u kurzu skupiny B by se mohl pohybovat okolo 1 500 Kč. Připomínám, že kurz obsahuje celkem 28 hodin jízd a 17 hodin teorie a jen náklady na vozidlo a učitele představují skoro sedm tisíc korun na výcvik bez započtení režijních nákladů, DPH a zisku. S nimi pak vychází cena kurzu kolem 12 tisíc korun," vypočítává šéf Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný.

Podle něho bude mít největší vliv na zdražení zvýšení mezd, na druhém místě už loňské zdražení nafty a benzinu, dále energie, nájmy a další dražší služby.

Od 1. dubna se změní i takzvaný autoškolský zákon. "Žáci autoškol už nebudou muset předkládat výpisy z karty řidiče a z rejstříku trestů před zahájením výcviku. Stejně tak se pro ně zjednoduší situace, když nebudou se svou autoškolou spokojeni a zjistí to až po neúspěšné zkoušce - budou moci volně přejít do jiné autoškoly," říká Horázný a podotýká, že velká změna čeká profesionální šoféry.

"Od dubna se budou vydávat nové profesní průkazy a s tím je spojeno několik změn ve školení. Proto všem doporučuji prostudovat si nový zákon 374/2007 včetně jeho přechodných ustanovení," doplňuje šéf asociace autoškol.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...