O práci se zaměstnanci automobilek bát nemusí. Můžou montovat bicykly

Každá akce vyvolá reakci. Chválené inovace v evropských automobilkách, které v menší či větší míře přechází na výrobu elektromobilů, mají za výsledek zeštíhlování výrobního procesu a propouštění nadpočetných zaměstnanců. O práci se prý bát nemusí – mohou například montovat bicykly, tvrdí asociace dodavatelů.

Propouštění zaměstnanci z výroby součástek pro automobilový průmysl můžou najít uplatnění. | foto: Profimedia.cz

Evropská asociace dodavatelů automobilů (CLEPA) sdružuje na tři tisícovky společností, které zásobují technologiemi a součástkami přes sto dvacet automobilek z celého světa. V zemích EU tak asociace zastupuje přibližně 3,4 milionu pracovníků, kteří přímo či nepřímo sytí automobilový průmysl. Do budoucna jich však tolik zapotřebí nebude. Zaměstnanců ani součástek.

K sestavení spalovacího motoru je totiž potřeba stovek dílčích komponent, na jejichž výrobě se podílí značné množství společností. Nastupující elektromobily si ale těchto rozmanitých vnitřních součástí a technologií žádají výrazně méně, a proto – už nyní – dochází k výraznému zeštíhlování dodavatelských řetězců. Roli při omezení výroby sehrává i konkurenční tlak Číny.

Čína útočí elektroauty. Má rekordní export a plánuje továrny v Evropě

V krátkosti řečeno, do dalších let se očekává, že se u evropských výrobců bude propouštět. Ve velkém.

Zanikající pracovní pozice

Složité počty

Zaměstnanost v autoprůmyslu v zemích EU:

Počet lidí pracujících v EU je 187 milionů. V oblasti výroby z toho pracuje 29,3 milionu lidí.

Přechod na elektromobilitu částečně pocítí přibližně 13 milionů z nich – zejména ti, kteří pracují v oblasti služeb a servisu automobilového průmyslu (může jít o opraváře v autoservisu, i techniky sestavující výrobní linky).

Silně ovlivněna, přímo i nepřímo, bude zaměstnanost 3,4 milionu zaměstnanců, dodávajících technologie a součástky pro automobilky.

Asi nejintenzivněji pak pocítí dopady elektromobility 2,5 milionu pracovníků, kteří spalovací automobily montují. Ti se výhledově stanou nadpočetnými téměř všichni.

CLEPA očekává, že úplný přechod na elektromobilitu připraví do roku 2040 o práci nejméně půl milionu pracovníků dodavatelsko-výrobních řetězců. Mělo by jít až o 8,4 procenta stávající pracovní síly v Evropě, specializované na oblast spalovacích motorů.

Na druhé straně, za tutéž dobu elektromobilita vytvoří v automobilovém průmyslu až 275 tisíc nových pracovních pozic. Háček je v tom, že mezi specialisty výroby součástek pro spalovací motory a specialisty výroby součástek pro elektromobily existuje jen malý překryv.

„Desetiletí praxe v montování filtrů pevných částic je nedostatečnou průpravou pro sestavování elektromotorů. A přeškolení stávajících zaměstnanců s vhledem do výroby klasických motorů je ekonomicky neperspektivní,“ uvádí CLEPA.

Podle asociace se ovšem v Evropě otevírá prostor, v němž by tito propouštění mohli v rámci své kvalifikace nalézt profesní uplatnění. Mohli by montovat jízdní kola. Ta šlapací, i ta na baterky.

Výroba bicyklů totiž v Evropě zažívá, prakticky už od roku 2000, boom. Loni bylo vyrobeno 16,1 milionu jízdních kol a dalších 22 milionů jich bylo prodáno. V součtu obrat z prodeje činil v zemích EU a Velké Británii 19,7 miliardy eur. A vytvořený trh i nadále vykazuje známky růstu, žádá si nové pracovní síly.

Čínský útok vozovou hradbou. Poznejte automobilky, které se hrnou do Evropy

CLEPA usuzuje, že právě do této rozvíjející se oblasti by mohli přejít propouštění zaměstnanci. A po úpravě výrobních procesů by tu prostor mohli objevit i výrobci součástek do spalovacích motorů. Sami producenti jízdních kol aktivně vybízejí propouštěné pracovníky, aby se zapojili do rostoucího cyklistického průmyslu.

Ještě před deseti lety by cyklistický průmysl znalost obsluhy montážních linek nedocenil. Teď už ano.

Jízdní kola mají budoucnost

Ředitel Evropské cyklistické federace Philip Amaral usuzuje, že růst výroby jízdních kol je ideální pro zužitkování dovedností bývalých dělníků automobilového průmyslu. „Cyklistický průmysl v Evropě může absorbovat až stovky tisíc nových pracovníků, kteří budou mít svářečské, elektrifikační a montážní dovednosti. Při výrobě rámů kol, sestavování součástek a příslušenství náležitě doceníme jejich znalosti,“ říká. Sám očekává, že do dalších let se počet zaměstnanců v cykloprůmyslu ze stávajících zhruba 85 tisíc zdvojnásobí.

Zápisky z Paříže: Večeře u prezidenta a plán Číny na vyhladovění Evropy

Podobně to vidí i Manuel Marsilio, šéfmanažer Evropské konfederace cyklistického průmyslu. „Zvlášť po nástupu elektrokol vidíme, jak blízko si stojí průmyslová výroba automobilů a e-kol. Ještě před deseti lety bychom do výroby bicyklů nejspíš nehledali pracovníky, kteří jsou schopní obsluhovat robotické linky – které byly vlastní jen automobilkám – ale dnes už vidíme, že to bez nich nepůjde.“

Propuštění lidé se zkušenostmi z dílen automobilek jsou tedy ideální zaměstnanci pro rozvoj evropského cykloprůmyslu. Který je na vzestupu od chvíle, kdy se EU odhodlala plně podpořit elektromobilitu. Budoucnost osobní mobility do dalších dekád tedy nemusí mít jen podobu aut na baterky, nejspíš vyrobených v Číně. Ale klidně i šlapacího kola smontovaného v Evropě.

Konec držkopádů přes řídítka. ABS pro bicykly je zázrak


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...