Autovidea roku: Čína útočí, elektromobily se snaží a Jawa stále žije |
Rok 2024 bude v kronikách v autoprůmyslu zapsán jako doba velkých změn. Číňané překreslují mapu automobilového světa, jejich ambiciózní automobilky jedou na plný plyn a zbytek světa si láme hlavu, jak se k tomu postavit. Tradiční automobilky cítí, že potřebují změnu; ale nevědí, jak na to. Nejčtenější automobilový článek uplynulého roku se týkal problémů koncernu Volkswagen, kterého doběhla slepá sázka na absolutní elektromobilizaci.
Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce |
Druhý nejčtenější článek představil novou elektrickou Škodovku. Bateriový Elroq, menší brácha Enyaqu má velké ambice.
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tv
Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících |
Obrovský zájem vyvolal článek o unikátním vynálezu českých univerzit.
České univerzity vyvinuly pro policii systém, kterým zastaví auto na dálku |
Pupkem miliardářského světa aut v Česku je od loňska Čeladná.
Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů |
K nejsledovanějším automobilovým videím na Auto.iDNES.cz patřilo představení nové dacie. Značka se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou.
Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné dacie jsou hitem. Po obsazení kategorií menších formátů se Sanderem a Dusterem je tu velký krok do neznáma, jmenuje se Bigster.
Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní |
A zase Čína. Symbolem změn a důkazem obrovského rozmachu čínského autoprůmyslu je také definitivní pád tradičních značek na tamním trhu. Skvěle to ukazuje případ Škodovky, která by po několika sezonách naprosto tragických prodejních výsledků z Číny dávno ráda odešla.
Konec zlatého snu. Čínské mise tradičních automobilek berou bídné konce |
Čínskou nadvládu nad světovým autoprůmyslem si uvědomují všichni. Šéf Fordu se nerozpakuje o tom mluvit veřejně.
Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek |
Automobilky se tedy pokoušejí o restart. Volkswagen byl dlouhé roky v Číně synonymem pro auto. Chce tedy bojovat ze všech sil.
VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě |
Výročí opět slavila spousta slavných modelů mladoboleslavské značky.
První milionová škoda přijela před 55 lety. Do výroby už šla notně zastaralá |
A devadesátiny oslavila legenda automobilky Škoda. Nebýt „syna“ Petra Hrdličky, přelomového modelu Favorit, možná by značka neexistovala.
Devadesátiny otce Favorita. Muži, co umí zázraky, vadí malá podpora techniky |
A když už vzpomínáme na Favorita, musíme připomenout také třicátiny Felicie.
Škoda Felicia měla premiéru v Praze. Takto mohla vypadat a jmenovat se Favorit |
Před 50 lety odstartovala výroba „šestsettřináctky“ stavbou ověřovací série. Vůz pro aparátčíky dostal karoserii od dnes již neexistující italské karosárny Vignale. Do 90. let jich vzniklo jen 9 121 kusů. Zpočátku se kromě sedanu uvažovalo i o dvoudveřovém kupé, jehož prototyp měl pohnutou historii, ale nakonec se dochoval až do dnešních dnů.
Tatra, co nezná bratra. Kupé 613 od Vignaleho zůstalo jedináčkem |
Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem loňska na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na střídačku v Mladé Boleslavi a v Praze. I proto s ním mohl vzniknout exkluzivní rozhovor pro iDNES Premium.
První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede |
A aby se to všechno hezky pospojovalo, kulatiny slavil muž, který spojil se Škodovkou celou svou profesionální kariéru, byl u jejího překotného rozvoje v porevolučních časech a navrch pro svět objevil právě Jozefa Kabaně.
Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku |
Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro podnikatele na celý rok, došly už v polovině října. Ale i to, že velký objem prodejů se stranou pozornosti odehrává tam, kde byste to nečekali – v autobazarech.
Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem |
Loňská letní pařížská olympiáda dala vzpomenout na zajímavou epizodu z historie automobilismu.
Auta v Paříži závodila na olympiádě. Jméno vítěze bylo předzvěstí katastrofy |
Rádi vzpomínáme na rozhovor s designérem Lukášem Tanečkem, utajené hvězdě průmyslového designu.
Od bonbonu k lokomotivě. Utajená česká hvězda navrhuje hodinky i tatrovky |
Články o historii automobilismu máte rádi, ten o „ferrari pro sekretářky“ by zasloužil snad i knižní vydání.
Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě |
Naprostou exkluzivitou byl románový příběh Čecha, který se vydal navštívit Enza Ferrariho.
Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit |
Stejný hrdina a další osobnost světového formátu světa aut: Eliška Junková.
Vidíte tu nádheru? Legendární závodnice Junková vysvětlovala, proč nikdy neemigrovala |
A zase jsme šli kupovat auto. ...a zase to byla tragédie.
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt |