EU na konci října ukončila vyšetřování subvencí, které čínským firmám podle ní neprávem uděluje čínská vláda. Rozhodla se proto uvalit na elektromobily vyrobené v Číně další cla navíc nad desetiprocentní clo, které už na dovoz automobilů do EU platilo.
Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami![]() |
Společnosti BYD vyměřila 17procentní clo, Geely 18,8 procenta a SAIC 35,3 procenta. EU rozdíly ve vyměření cel vysvětluje mírou ochoty jednotlivých firem s ní spolupracovat při vyšetřování.
Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou![]() |
Všechny tři společnosti podaly stížnosti k tribunálu, nižší ze dvou částí unijního soudu, den před uplynutím lhůty pro podání námitek (v úterý 21. ledna).
Tribunál je nižší ze dvou senátů Soudního dvora EU. Řízení u Tribunálu trvá v průměru 18 měsíců a lze se proti němu odvolat. Žádné další podrobnosti k těmto případům nebyly uvedeny.
Superkára Xiaomi v Praze. Prosvištěli jsme jí menu, i když mluví čínsky![]() |
Čínská obchodní komora pro dovoz a vývoz strojírenských a elektronických výrobků (CCCME), která zastupuje čínské výrobce elektromobilů, ve středu také podala stížnost. Evropská komise uvedla, že o případech ví a má dva měsíce a deset dní na přípravu obhajoby. Dodala, že technický kontakt s Pekingem pokračuje.
Peking odmítá, že výrobcům elektromobilů poskytuje nedovolené subvence.
„Postoj Tesly otevře novou frontu v konfliktu, který Brusel vede s Elonem Muskem, generálním ředitelem Tesly a spojencem amerického prezidenta Donalda Trumpa,“ píše Reuters a připomíná, že EU tento měsíc zintenzivnila vyšetřování Muskovy platformy sociálních médií X, a to kvůli moderování obsahu.
Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace![]() |
Na vozy Tesla se vztahuje clo 7,8 procenta, což je výrazně nižší sazba než v případě konkurentů. Soudní dokumenty ukazují, že americká automobilka podala stížnost k Tribunálu minulou středu, což byla poslední možnost pro podání námitek.
Unijní cla na dovoz elektrických aut z Číny u soudu zpochybnil i německý výrobce luxusních automobilů BMW, který v Číně mimo jiné vyrábí pro evropský trh své bateriové Mini ve spolupráci s tamní automobilkou Great Wall.
Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec![]() |