EK, která dohlíží na obchodní politiku EU, uvedla, že cla jsou nutná jako protiváha tomu, co podle ní představují nespravedlivé subvence, včetně zvýhodněného financování, grantů či poskytování pozemků, baterií a surovin za nižší než tržní ceny. Vyšetřování subvencí zahájila EK zhruba před rokem. Navrhovaná cla se pohybují v rozmezí od 7,8 procenta pro Teslu po 35,3 procenta pro SAIC a jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.
Další čínská auta v Česku. Chery je vyvine v Itálii a vyrobí ve Španělsku |
Peking označil cla EU za protekcionistická a poškozující vztahy EU a Číny a dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu. V letošním roce zahájil vlastní šetření dovozu brandy, mléčných výrobků a vepřového z EU jako zjevnou odvetu za cla na elektromobily. Čína rovněž napadla předběžná opatření EU, která předcházela konečnému zavedení cel, u Světové obchodní organizace (WTO).
ANALÝZA: Dobré řešení neexistuje. Boj o cla na elektroauta z Číny není u konce |
Evropské automobilky se potýkají s přílivem levnějších elektromobilů čínských konkurentů. EK odhaduje, že podíl čínských značek na trhu EU vzrostl na osm procent z méně než jednoho procenta v roce 2019 a příští rok by mohl dosáhnout 15 procent. Ceny čínských vozů jsou obvykle o 20 procent nižší než ceny modelů vyráběných v EU.
Rakouská autokuchyně letos přišla o štamgasty. Nově láká Číňany |
Členské země nejsou v otázce cel na elektromobily jednotné a i Německo, největší ekonomika EU a hlavní výrobce automobilů, bylo proti. Celkem cla podpořilo deset členů EU, pět hlasovalo proti. Zbývajících 12 členských zemí se zdrželo hlasování, mezi nimi i Česká republika. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU se 65procentním podílem na počtu obyvatel.
Německé automobilky se podle kancléře Scholze nemusejí bát čínské konkurence |
Jednání pokračují
EK již uskutečnila s Čínou osm kol technických jednání s cílem najít alternativu ke clům.
Evropská unie a Čína se v druhé půlce října dohodly, že budou pokračovat v technických jednáních o možných alternativách ke clům na dovoz elektromobilů vyráběných v Číně. Stále je zde ale řada rozdílných názorů.
Naštvaný šéf Renaultu: Čína podporuje. Evropa nemá koncepci, zato má pokuty |
Rozhovory o možném odvrácení cel mohou pokračovat i po jejich zavedení. Jako alternativu k clům obě strany zvažují závazky čínských výrobců o minimálních cenách nebo jejich investice v Evropě.
„Zástupci obou stran se dohodli, že další technická jednání se uskuteční v nejbližší době,“ uvedla EK po videohovoru mezi evropským komisařem pro obchod Valdisem Dombrovskisem a čínským ministrem obchodu Wang Wen-tchaem. Dombrovskis a Wang potvrdili závazek najít vzájemně přijatelné řešení, které má zajistit rovné podmínky na trhu EU a být v souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO).
Evropa s Čínou prohrála. Autoprůmysl si zadusila sama, říká ekonom |
Agentura Bloomberg s odkazem na své zdroje napsala, že Peking tlačí na čínské automobilky, aby kvůli sporu o cla další expanzi v EU zatím pozastavily. Mimo jiné je vybídl, aby přestaly aktivně hledat vhodné lokality pro výstavbu výrobních závodů v regionu.
Zatím není jasné, jaký dopad budou mít cla na spotřebitelské ceny. Někteří výrobci je možná budou schopni alespoň částečně absorbovat.
Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet |
Za prvních devět měsíců letošního roku se čínský vývoz elektromobilů do EU snížil meziročně o sedm procent. V srpnu a září ale vzrostl o více než třetinu, ukazují údaje čínského svazu osobních automobilů CPCA.
Spojené státy letos v květnu rozhodly, že zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny na 100 procent z předchozích 25 procent.
Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu |