Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Redukční dieta a mazaná řešení. Citroën vymyslel, jak postavit elektromobil

Exkluzivně
Automobilky zaplavují digitální svět rozmanitými koncepty, zpravidla opulentně představujícími zářnou elektrickou budoucnost. Bez elektřiny se nakonec opravdu zřejmě neobejdeme, ale běžný motorista chce místo reklamních floskulí skutečnou naději…

Zatímco dříve bylo běžné, že studie skutečně předznamenávaly technický pokrok pro následující roky, v poslední době jsou koncepční kreace spíše maketami připravovaných sériových vozů. Již dávno není jejich hlavním posláním sledovat reakce laické a odborné veřejnosti, ale jen poutat pozornost.

Citroën Oli

Tento Citroën se však, z tohoto pohledu, vrací zpět. Oli se nikdy vyrábět nebude, nicméně jeho tvůrci si na jeho stavbě vyzkoušeli řadu novátorských řešení, jež by se naopak v sériové produkci mohla objevit již brzy. Ba co víc: vůz na snímcích skutečně jezdí, což jsme si ověřili při exkluzivních jízdách v Itálii.

A to je další pozoruhodností. S Oli jsme totiž jezdili ve zkušebním areálu Balocco, vystavěném před půl stoletím značkou Alfa Romeo, jíž je dnes Citroën v rámci koncernu Stellantis sourozencem. Jde o funkční prototyp čtyřdveřového čtyřmístného elektromobilu. S délkou 4 200 mm je o 16 cm kratší než sériový Citroën ë-C4, srovnatelně široký a při výšce 1 650 mm asi o 13 cm vyšší.

U takové stavby to asi není úplně důležité, ale stejně jsme se zeptali na technický základ. Přední náprava a poháněcí ústrojí pochází z již připomenutého ë-C4, náprava zadní z Peugeotu 3008. Běžný trakční akumulátor s kapacitou 40 kWh zajistí dojezd 400 km. Ale to znamená…

Autofotka týdne: Filozofující génius připravuje Evropu na hubené roky

To znamená průměrnou spotřebu jen 10 kWh/100 km! A to při použití zcela konvenčního mechanického základu, navíc s prostornou a variabilní karoserií. Řeknete si, vždyť třeba ta zmíněná ë-C4 má spotřebu dvojnásobnou. To ano, ale Oli váží jen tunu, takže je o víc než pět metráků lehčí než ë-C4.

Právě vysoká hmotnost je přitom jedním z největších problémů současných elektromobilů, která zvyšuje zejména spotřebu a prodlužuje dobu potřebnou pro nabíjení. Aniž by tak konstruktéři od Citroënu čekali na nějaký zázračný zdroj energie, vydali se cestou razantní redukční diety.

Citroën Oli

Například se rozhodli, že se přední dveře obejdou bez jakékoli elektroniky. Zámky jsou mechanické a skla se vyklápí vzhůru. Loketní opěrky leží přímo na trubkové výztuze, takže je v Oli mimochodem hodně místa pro lokty. Ani reproduktory v nich nejsou, jejich úlohu převzaly odnímatelné bluetooth tubusy nasunuté po stranách palubní desky. Audiosystém ve voze vůbec není, počítá se s tím, že si budete hudbu streamovat z mobilu a že ty tubusy si případně vezmete třeba k vodě.

Druhý pár dveří se otevírá až po otevření těch předních, a to proti směru jízdy. Nese bezpečnostní pásy pro cestující vpředu a díky absenci sloupku B usnadňuje přístup do interiéru. Přední sedadla s jednoduchou trubkovou konstrukcí vzadu na podlaze spočívají na pružných pryžových blocích (ve skutečnosti jsou pro úsporu nákladů z tvrdého plastu).

Citroën Oli

U Citroënu se zaměřili na použití polyuretanu (TPU), a to v co největší míře a rozmanitosti. Výplně sedadel i police ve spodní části palubní desky před spolujezdcem (má výběžky připomínající panáčky z Člověče nezlob se, jež přidrží drobnosti od klíčů po telefon) jsou zhotoveny metodou 3D tisku. A z měkčeného E-TPU je pak vyrobena kompletní podlahová krytina. Na technologii se podílel BASF a kouzlo je jednoduché: až jednou Oli doslouží, všechny prvky z polyuretanu lze recyklovat naráz.

Úzký přístrojový štít se táhne v celé šíři palubní desky. Je barevný a digitální a nabízí řadu informací v různých variantách zobrazení. Před šišatým volantem je vpravo páka voliče převodů s aktivačním tlačítkem na hraně, vlevo pak neméně robustní páčky regulace stěračů a vnějšího osvětlení. Na středu palubní desky se v prostoru vznáší prořezávaná tlačítka základních funkcí ventilace. Neméně originálním je Citroën Oli zvenčí. Kapota i střecha jsou z materiálu připraveného na popocházení a posedávání.

Členité zadní svítilny by zřejmě coby „hrany na vozidle“ neprošly, podobně bizarně působí svislé čelní sklo, zvláště z pohledu aerodynamiky. Při nízké rychlosti však prý nevadí (maximum je omezeno na 110 km/h) a při vyšší přijdou ke slovu štěrbiny v kapotě, směrující obtékající vzduch nad střechu. Zadní část karoserie je otevřená a připravená k přepravě všemožných předmětů.

Zvenčí i uvnitř najdeme decentně skryté kolejnice, pro něž u Citroënu připravili sadu různě upevnitelných ok pro kotvení nákladu. Stejně jako zdravotnický materiál uložený po straně základny levého zadního sedadla, také tato oka mají dokonce vlastní krabici, upevněnou v bočnici nákladového prostoru.

Citroën Oli

Jak jistě tušíte, samotné svezení s drahým, ručně postaveným Citroënem Oli nebylo žádným rallye. Po vymezené trati jsme v Baloccu jezdili za zaváděcím vozem rychlostí do 35 km/h. Volant byl při jízdě vpřed šikmo, zdvižená boční skla při přejezdu sebemenší nerovnosti v teleskopických závěsech jaksi plandala a vůbec, na nějaké rychlejší svezení to zkrátka zatím není. Nicméně pokud se alespoň některé prvky z Oli dostanou do sériové výroby, mohou přispět k efektivitě provozu elektromobilů.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Praha zvažuje, jak zpoplatní parkování elektromobilů. Ve hře je i sleva

ilustrační snímek

Hlavní město Praha zvažuje, jakou částkou zpoplatní parkování elektromobilů. Podle náměstka...

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Vozový park Městské policie Tábor se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y.

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům,...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení z toho, jak budou všichni...

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily,...

Elektromobil hořel v Německu po nehodě několik hodin, nic z něj nezbylo

ilustrační snímek

Děsivá nehoda se udála na okresní silnici v německém Dolním Sasku. Mladý pár narazil se svým...

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Exkluzivně

Na český trh vstupuje značka DR Automobiles. Výhradním importérem aut sestavovaných z čínských kompletů v Itálii je společnost Agrotec Group. Mužem, který to celé „spískal“, je Martin Rada, šéf...

Portugalský prezident chtěl vidět v Praze renault, který vezl Havla na Hrad

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa při své návštěvě České republiky zavítal do pražského Národního technického muzea (NTM), kde si prohlédl a vyzkoušel vůz Renault 21 TSE, který daroval...

ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky

Čelní příčky žebříčku nejúspěšnějších čínských aut v Evropě nepřekvapí. Počet 44 značek s výrobou v Číně už ano, stejně jako zhruba 700 tisíc prodaných aut. To představuje podíl 5 %. Nejprodávanějším...

13. února 2025

Nový kruháč v Ústí je nepřehledný. Policie to hází na řidiče, nedávají pozor

Nehodovým místem se paradoxně dá nazvat nový kruhový objezd, který vznikl ve Všebořicích při výjezdu z města Ústí nad Labem k dálnici D8. Jedná se o místo v Havířské ulici, která leží na silnici...

13. února 2025

KVÍZ: V jakém autě zahynul JFK a kdy vznikla první navigace?

V lednu jste si v rubrice Auto měli možnost přečíst širokou paletu článků o automobilech a všem okolo nich. V našem dalším vydání kvízu pozorného čtenáře si opět můžete vyzkoušet, jak pečlivě jste ji...

vydáno 13. února 2025

Záchranáři a armáda spalovací motory potřebují, žádá ministerstvo výjimku

Pro zachování akceschopnosti integrovaného záchranného systému by mělo Česko vyjednat výjimku z postupného ukončení výroby a provozu vozů se spalovacími motory v členských zemích Evropské unie....

12. února 2025  13:18

Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku
Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku

Chcete zažít zábavu pro celou rodinu? BRuNO Family Park v Brně je tím pravým místem, kde si děti i dospělí užijí nezapomenutelný den.

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...

Mám nádory v plicích a nejdou chirurgicky odstranit, prozradila Konvičková

Zpěvačka Markéta Konvičková (30) se už šest let léčí s nádorovým onemocněním, které se projevuje i na jejím vzhledu. V...