Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Redukční dieta a mazaná řešení. Citroën vymyslel, jak postavit elektromobil

Exkluzivně
Automobilky zaplavují digitální svět rozmanitými koncepty, zpravidla opulentně představujícími zářnou elektrickou budoucnost. Bez elektřiny se nakonec opravdu zřejmě neobejdeme, ale běžný motorista chce místo reklamních floskulí skutečnou naději…

Zatímco dříve bylo běžné, že studie skutečně předznamenávaly technický pokrok pro následující roky, v poslední době jsou koncepční kreace spíše maketami připravovaných sériových vozů. Již dávno není jejich hlavním posláním sledovat reakce laické a odborné veřejnosti, ale jen poutat pozornost.

Citroën Oli

Tento Citroën se však, z tohoto pohledu, vrací zpět. Oli se nikdy vyrábět nebude, nicméně jeho tvůrci si na jeho stavbě vyzkoušeli řadu novátorských řešení, jež by se naopak v sériové produkci mohla objevit již brzy. Ba co víc: vůz na snímcích skutečně jezdí, což jsme si ověřili při exkluzivních jízdách v Itálii.

A to je další pozoruhodností. S Oli jsme totiž jezdili ve zkušebním areálu Balocco, vystavěném před půl stoletím značkou Alfa Romeo, jíž je dnes Citroën v rámci koncernu Stellantis sourozencem. Jde o funkční prototyp čtyřdveřového čtyřmístného elektromobilu. S délkou 4 200 mm je o 16 cm kratší než sériový Citroën ë-C4, srovnatelně široký a při výšce 1 650 mm asi o 13 cm vyšší.

U takové stavby to asi není úplně důležité, ale stejně jsme se zeptali na technický základ. Přední náprava a poháněcí ústrojí pochází z již připomenutého ë-C4, náprava zadní z Peugeotu 3008. Běžný trakční akumulátor s kapacitou 40 kWh zajistí dojezd 400 km. Ale to znamená…

Autofotka týdne: Filozofující génius připravuje Evropu na hubené roky

To znamená průměrnou spotřebu jen 10 kWh/100 km! A to při použití zcela konvenčního mechanického základu, navíc s prostornou a variabilní karoserií. Řeknete si, vždyť třeba ta zmíněná ë-C4 má spotřebu dvojnásobnou. To ano, ale Oli váží jen tunu, takže je o víc než pět metráků lehčí než ë-C4.

Právě vysoká hmotnost je přitom jedním z největších problémů současných elektromobilů, která zvyšuje zejména spotřebu a prodlužuje dobu potřebnou pro nabíjení. Aniž by tak konstruktéři od Citroënu čekali na nějaký zázračný zdroj energie, vydali se cestou razantní redukční diety.

Citroën Oli

Například se rozhodli, že se přední dveře obejdou bez jakékoli elektroniky. Zámky jsou mechanické a skla se vyklápí vzhůru. Loketní opěrky leží přímo na trubkové výztuze, takže je v Oli mimochodem hodně místa pro lokty. Ani reproduktory v nich nejsou, jejich úlohu převzaly odnímatelné bluetooth tubusy nasunuté po stranách palubní desky. Audiosystém ve voze vůbec není, počítá se s tím, že si budete hudbu streamovat z mobilu a že ty tubusy si případně vezmete třeba k vodě.

Druhý pár dveří se otevírá až po otevření těch předních, a to proti směru jízdy. Nese bezpečnostní pásy pro cestující vpředu a díky absenci sloupku B usnadňuje přístup do interiéru. Přední sedadla s jednoduchou trubkovou konstrukcí vzadu na podlaze spočívají na pružných pryžových blocích (ve skutečnosti jsou pro úsporu nákladů z tvrdého plastu).

Citroën Oli

U Citroënu se zaměřili na použití polyuretanu (TPU), a to v co největší míře a rozmanitosti. Výplně sedadel i police ve spodní části palubní desky před spolujezdcem (má výběžky připomínající panáčky z Člověče nezlob se, jež přidrží drobnosti od klíčů po telefon) jsou zhotoveny metodou 3D tisku. A z měkčeného E-TPU je pak vyrobena kompletní podlahová krytina. Na technologii se podílel BASF a kouzlo je jednoduché: až jednou Oli doslouží, všechny prvky z polyuretanu lze recyklovat naráz.

Úzký přístrojový štít se táhne v celé šíři palubní desky. Je barevný a digitální a nabízí řadu informací v různých variantách zobrazení. Před šišatým volantem je vpravo páka voliče převodů s aktivačním tlačítkem na hraně, vlevo pak neméně robustní páčky regulace stěračů a vnějšího osvětlení. Na středu palubní desky se v prostoru vznáší prořezávaná tlačítka základních funkcí ventilace. Neméně originálním je Citroën Oli zvenčí. Kapota i střecha jsou z materiálu připraveného na popocházení a posedávání.

Členité zadní svítilny by zřejmě coby „hrany na vozidle“ neprošly, podobně bizarně působí svislé čelní sklo, zvláště z pohledu aerodynamiky. Při nízké rychlosti však prý nevadí (maximum je omezeno na 110 km/h) a při vyšší přijdou ke slovu štěrbiny v kapotě, směrující obtékající vzduch nad střechu. Zadní část karoserie je otevřená a připravená k přepravě všemožných předmětů.

Zvenčí i uvnitř najdeme decentně skryté kolejnice, pro něž u Citroënu připravili sadu různě upevnitelných ok pro kotvení nákladu. Stejně jako zdravotnický materiál uložený po straně základny levého zadního sedadla, také tato oka mají dokonce vlastní krabici, upevněnou v bočnici nákladového prostoru.

Citroën Oli

Jak jistě tušíte, samotné svezení s drahým, ručně postaveným Citroënem Oli nebylo žádným rallye. Po vymezené trati jsme v Baloccu jezdili za zaváděcím vozem rychlostí do 35 km/h. Volant byl při jízdě vpřed šikmo, zdvižená boční skla při přejezdu sebemenší nerovnosti v teleskopických závěsech jaksi plandala a vůbec, na nějaké rychlejší svezení to zkrátka zatím není. Nicméně pokud se alespoň některé prvky z Oli dostanou do sériové výroby, mohou přispět k efektivitě provozu elektromobilů.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pečovatelé využijí dva elektromobily, nákupu Velkému Meziříčí pomohla dotace

Zpráva z vašeho okresu

Pracovníci terénní pečovatelské služby, která funguje na Velkomeziříčsku již od ledna 2024, se nyní...

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Italové jdou po výrobcích elektroaut, podezřívají je z lhaní o dojezdu

Elektromobil německé automobilky Audi se nabíjí prostřednictvím nabíjecí...

Italský antimonopolní úřad vyšetřuje německou automobilku Volkswagen a její konkurenty Stellantis,...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců...

Nejčtenější

Stát prodal rolls zabavený lumpům levně, překupník ho nabízí o statisíce dráž

Bílý, sotva zajetý majestátní Rolls-Royce zabavený policií prodávalo v aukci ministerstvo vnitra. Vyvolávací cena šest milionů byla asi o třetinu nižší v porovnání s běžnými nabídkami ojetin. Auto s...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem automobilky Škoda. Mladoboleslavská značka patřící do koncernu VW dosáhla rekordních tržeb i provozního zisku. V loňském roce dodala...

13. března 2025  12:08

Supermaserati bylo na skok v Praze. Stovku umí za 2,8 sekundy

Maserati GT2 Stradale je v Česku, čistokrevný supersport vychází z okruhového speciálu, ale, jak sám název naznačuje, může na běžnou silnici. Samozřejmě se mu nejvíc líbí na okruhu.

13. března 2025

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to oficiálně uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na...

13. března 2025

Nejčastější chyby u dopravní nehody. Jako první volejte záchranáře, ne domů

Ve větším ohrožení života nejsou po nehodě většinou ti, co nejvíc křičí, ale ti, kteří vůbec nereagují. Octnout se jako první u dopravní nehody a reagovat správně určitě není jednoduché, ale stačí se...

12. března 2025

Česká veteránská expedice po 55 letech zase vyrazí do Japonska

Osmnáct tisíc kilometrů, tak daleko je to z Prahy do Ósaky. Sedm posádek dobrodruhů usedne 21. června do svých expedičních speciálů a vydají se na velkolepou cestu do Japonska, kde budou...

12. března 2025

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

12. března 2025