První jízda: C5 Aircross nabídne šmrnc i komfort citroënu, lepší je plug-in hybrid

Citroën C5 Aircross je vlajkovou lodí francouzské automobilky. A zároveň posledním modelem značky, který se stále vyrábí ve Francii, konkrétně v Rennes. Po úspěchu první generace, z níž se prodalo přes 560 tisíc kusů, přichází zcela nové vydání. A ta nezůstává jen u změny vzhledu: přináší elektrifikaci napříč všemi verzemi (konec je s dieselem), je větší a zachovává to, co Citroën umí nejlépe – komfort.

Je to crossover v té nejkrystaličtější podobě, jak se dnes nosí – a v Evropě je tohle nejprodávanější typ karoserie. C5 Aircross drží prapor rodinných citroënů, po čtvrtstoletí je amen s MPVčky, které publikum milovalo. Jejich doba ale prý pominula, a tak nabízí automobilky „rodinná“ SUV, mají prý nabídnout stejnou praktičnost a prostornost. Konstruktéři se snaží, ale tolik místa v kabině na stejném půdorysu jako v MPVčku v SUV na velkých kolech a zvýšeném podvozku nenabídnou. A tak musí zvětšovat formát, proto je druhá generace velkého Aircrossu o 15 centimetrů delší než předchůdce.

Citroën C5 Aircross PHEV

Nový C5 Aircross se oproti předchozí generaci posunul k výraznějším tvarům. Karoserie je plná ostrých linií, prolisů a odvážných výstupků, které by jinde neprošly – třeba svislý prolis na předních dveřích nebo „křidélka“ zadních světel, která u nabíječky klidně poslouží k odložení kelímku s kávou.

Klesající linie střechy, propracovaná aerodynamika a celkově robustnější, ale stále kompaktní vzhled zajišťují lepší odpor vzduchu. V praxi to znamená nižší spotřebu a delší dojezd, u elektrické verze až o 30 km více na dálnici.

Aby obstál mezi konkurencí – segment C-SUV je dnes největší a nejkonkurenčnější v Evropě s více než 55 modely a ročními prodeji přes 3 miliony vozů – musel nový Aircross dospět. Poprvé v historii Citroënu dostal 20palcová kola. Rozměrově vyrostl: o 16 cm do délky (nově 4,65 m), o 6 cm na šířku a rozvor narostl o 7 cm. Vzadu je o 51 mm více místa pro kolena a o 68 mm pro hlavu.

Světlý obývák s praktickými detaily

Uvnitř Citroën pokračuje v pohodlném duchu. Palubní deska zdůrazňuje horizontální linie, kabina světlá a vzdušná. Pocit z „obývákového“ interiéru doplňují sedadla Citroën Advanced Comfort, která mají „dvojité“ polstrování (spodní vrstva pro pevný posaz, vrchní je naopak měkká, aby vás sedačka rozmazlila jako pohodlná pohovka), u vybraných verzí i ventilaci a masážní funkci.

Pozor ale na jednu praktickou radu – sedadla potažená koženkou nemohou mít ventilaci. V létě pak působí dojmem, jako byste seděli na igelitu.

Cestující vzadu si užijí více prostoru než dřív – prodloužení o 15 cm ocení hlavně rodiny. Sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40 s polohovatelnými opěradly. I když je vůz větší, stále nabízí místo jen pro pět cestujících – na rozdíl od menšího C3 Aircrossu, který ve verzi se sedmi místy existuje. Kufr má objem 651 litrů, a to bez ohledu na motorizaci – elektromobil, plug-in hybrid i mild-hybrid nabízejí stejný prostor.

Citroën to nově zkouší s tabletem infotainmentu postaveným na výšku jako v renaultech. Ovládání palubních funkcí je dotykové, docela intuitivní – díky pevnému stavovému řádku a logickému uspořádání s možností opřít ruku o loketní opěrku, což usnadňuje ovládání i za jízdy patří k tomu lepšímu v dnešní dotykové mizérii na palubách moderních aut.

Elektrifikace

Nový C5 Aircross stojí na platformě STLA Medium koncernu Stellantis, kterou sdílí například s Opely Grandland nebo novými Peugeoty 3008/5008. Všechny motorizace mají pohon předních kol.

Plug-in hybridní technologie kombinuje čtyřválcový turbomotor o objemu 1,6 litru s výkonem 150 k (110 kW) s elektromotorem o výkonu 92 kW (125 k), který je napájen z baterie o kapacitě 21 kWh umístěné pod podlahou uprostřed vozu. Vůz tak dosahuje kombinovaného výkonu 195 k (143 kW). Elektromotor je součástí sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky.

Plug-in hybrid nabízí tabulkový dojezd v elektrickém režimu až 86 kilometrů ve městě dokonce více než 100 km. Benzinová nádrž o objemu 55 litrů protáhne celkový dojezd na 650 km. Jen na elektřinu umí jet až 135 km/h. Standardní palubní nabíječka je 3,7kilowattová, příplatková umí 7,4 kW. Hmotnost PHEVu je přes 1 870 kg.

Elektrická verze (BEV) se nabízí ve dvou výkonnostních variantách: základní s výkonem 210 k má baterii 73,7 kWh a udávaný dojezd 520 km, „dálkařská“ verze nabídne 230 k, baterii 97 kWh a dojezd až 680 km. Elektromobil má výrazně vyšší pohotovostní hmotnost – přes 2 100 kg.

Hybrid vítězí komfortem

Po vyzkoušení obou nabíjecích verzí je jasné, která je „víc Citroën“: plug-in hybrid. Je komfortnější, klidnější a více odpovídá filozofii značky.

Hybridní C5 Aircross se v zatáčkách sice víc nakloní, ale celé auto „dýchá“, tlumiče pracují s přirozenou lehkostí a auto se příjemně houpe – téměř jako legendární modely s hydropneumatickým odpružením. To sice z nabídky dávno odnesl čas, ale díky hydraulickým dorazům tlumičů tu zůstalo něco z jeho magie.

Přirozený komfort, typický pro značku Citroën, se tady neztratil. Na silnici působí hybrid lehčím dojmem. Elektrická verze je těžkopádnější, méně se pohybuje, méně „žije“. Je stabilnější, ale zároveň méně pohodlná – jako by seděla na silnici jako těžký ingot.

Jak PHEV od „električáku“ poznáte? Na levém zadním blatníku mají nabíjecí port oba, ale benziňák má na tom pravém ještě hrdlo nádrže na benzin. A také výřez s malou mřížkou chladiče, elektrická verze ji ma plnou.

Ani jedno z provedení není žádný trhač asfaltu, na příjemné ježdění, svižné okreskové předjetí je připravený, ale rtuťovitost sprintera od nich nečekejte. Naznačí vám to už absolutně odtažitým řízením, které jako „bonus“ vrací volant do přímého směru jen velmi neochotně - geometrie přední nápravy to neobstará a elektrický posilovač se do toho pouští jen velmi neochotně; navíc se nám zdálo, že z levého rejdu míň, než z pravého.

Francouz v duši

Nový Citroën C5 Aircross je typické moderní francouzské auto – pohodlné, designově nezaměnitelné, s pár „francouzskými zvláštnostmi“, které někoho potěší a jiného rozladí. Oproti MPV, kterými Citroën před čtvrtstoletím exceloval, sice SUV nenabídne stejný prostor na stejném půdorysu, ale snaha o maximální praktičnost je patrná.

Pro zákazníky hledající stylové, pohodlné a přitom praktické SUV s možností volby mezi hybridem a elektromobilem je C5 Aircross rozhodně horkým kandidátem. Ať už vás okouzlí křidélka na světlech, nebo se do něj zamilujete kvůli pohodlí zadních sedadel, jedno je jisté: Citroën zůstává Citroënem.

Nový velký Aircross je k objednání, od začátku má akční ceník. Startovací cena je 675 tisíc, nejlevnější plug-in hybrid je za 925 tisíc, stejnou cenovku, ale horší výbavu má také základní čistě elektrické provedení.

Vstoupit do diskuse (5 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Trochu jsme se vrátili do čipové krize, jde o politické rozhodnutí, říká šéf Toyoty Kiml

Prezident automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Robert Kiml....

V pátek 31. října sjel z linek automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic poslední vůz...

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

VIDEO Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně...

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

VIDEO Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Dacia Spring: boj s čínskými cly donutil značku auto předělat, navenek to nepoznáte

Dacia Spring

VIDEO Dacia Spring, jeden z nejlevnějších elektromobilů na evropském trhu, je tu už čtvrtým rokem....

Elektromobily: inteligentní volba pro životní prostředí

Obnovitelné zdroje: Elektromobily přírodu nezachrání, pokud se budou dobíjet...

Díky eliminaci lokálních emisí a vyšší energetické účinnosti představují elektromobily krok k ...

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Spartak byl snem českých motoristů, lidový byl jen na oko. Slaví sedmdesátiny

Škoda 440

Za první lidový automobil vyráběný v tehdejším totalitním Československu se považuje Škoda 440, zvaná Spartak. Skutečnost ovšem nebyla tak růžová, jak by se pouhým uvedením takové klasifikace mohla...

18. listopadu 2025

Podvozky nám ladí technici Maserati, říká šéf nové čínské značky v Česku

Premium
Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky Leapmotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

18. listopadu 2025

Pět aut najednou. Supersporty s osmiválcem i na baterky v soutěži iDNES.cz

CDX-04-z boku

Vlastimil Galásek z Brušperku je bez diskuze nejaktivnějším účastníkem designérské soutěže iDNES.cz. Do redakce doputovalo hned pět návrhů, s nimiž mu pomáhala umělá inteligence. Tři supersporty...

18. listopadu 2025

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025
Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025

Každá z nás chce rodit tam, kde se cítí bezpečně a kde se o ni i o miminko postarají s respektem. Proto už tradičně pořádáme hlasování o tu...

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.