Když před rokem Citroën představil novou generaci populární C3, její mechanický základ nám byl záhadou. Přes vzdálenou podobnost třeba s Jeepem Avenger, příbuzným v rámci koncernu Stellantis, totiž bylo na podvozku nové C3 všechno jinak.
Třeba elektrická verze dostala pod podlahu úplně normální, plochý a tenký akumulátor, zatímco ostatní malé vozy Stellantisu (platforma CMP) ho mají porůznu rozstrkaný pod sedadly a ve středové konzole. Až v kuloárech a po naléhání nám tehdy na prezentaci v Rakousku prozradil jeden z markeťáků se zkušenostmi z Latinské Ameriky, že v podstatě posbírali technická řešení z typů Stellantisu z celého světa, aby vytvořili co nejjednodušší, a tedy i robustní a levný základ. Pracovně mu tehdy říkali Smart Car Platform. Označení SCP zůstalo a slouží již několika automobilům koncernu, a to včetně Fiatu Grande Panda, který jsme vám představili nedávno.
První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák![]() |
Nejnovějším přírůstkem do této rodiny se tedy nyní stává Citroën C3 Aircross, jejž jsme dostali exkluzivní příležitost vyzkoušet. Model navazuje na menší a výše zmíněný Citroën C3, proti němuž je větší ve všech směrech – má delší rozvor, větší kufr i vyšší maximální rychlost.
Přesto je stále poměrně lehký, i v elektrické verzi váží jen mírně přes 1,5 tuny. Zavazadlový prostor narostl o 150 litrů a po sklopení zadních sedadel pojme až 1 600 litrů nákladu. Boky karoserie jsou členité a z profilu vystupují zvýrazněné blatníky, zatímco příď se opírá o ostrou kombinaci vodorovných a svislých prvků. Vévodí jí nový znak Citroënu a trojdílné LED zdroje denního svícení.
První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili![]() |
Citroën C3 Aircross se stává jedním z nejdostupnějších sedmimístných aut na trhu. Interiér působí vzdušně, kombinuje plast s umělou kůží a textilem. Palubní deska je minimalistická, s digitálním displejem bez otáčkoměru; třeba obklady dveří jsou však až příliš „plastové“.
O 130 mm prodloužený rozvor zvětšil prostor pro nohy cestujících vzadu, a to výrazně; díky větší výšce je víc místa pro cestující. Sedmimístné provedení jsme měli v Barceloně k dispozici pouze staticky. Do třetí řady se nastupuje překvapivě pohodlně a na kratší vzdálenost se tam vměstná i dospělák běžných fyzických proporcí, na druhou stranu za vztyčená opěradla už neuložíte prakticky nic.
Má i benzin s manuálem
A teď k motorům. V případě Citroënu C3 Aircross lze poprvé vybírat ze všech tří pro platformu SCP určených agregátů (výchozí C3 nemůže mít mild hybrid, zatímco Grande Panda se zase musí obejít bez „fofrklacku“).
Takže základem je úplně normální benzínový tříválec 1.2 Turbo/74 kW s manuální šestistupňovou převodovkou bez jakékoli elektrifikace. Mild hybridní verze (sebevědomě označovaná jako Hybrid) k tomuto motoru přidává 48V akumulátor 0,432 kWh a 21kW elektromotor vestavěný v šestistupňové dvouspojkové převodovce.
Mild hybrid znamená příplatek nemalých 100 tisíc korun, za což ale nedostanete jen spotřebu nižší o 0,6 l/100 a rychlost vyšší o 20 km/h, ale hlavně ten „automat“. Zájemci o elektřinu mohou mít elektromobil s výkonem 83 kW a akumulátorem LFP s kapacitou 44 kWh, zajišťujícím dojezd 307 km na jedno nabití.
C3 Aircross se vyrábí v Trnavě a v Česku je jeho ceník dostupný od listopadu, přičemž první vozy dorazí v průběhu března. Prodává se ve třech výbavách: You, Plus a Max. Základní cena pro „benzín“ nyní činí 430 tisíc korun a pro „elektriku“ 629 900 korun.
Hlavně pohodlně
Jízdní vlastnosti se zaměřují na komfort – podvozek dobře tlumí nerovnosti, sedadla jsou měkká a pohodlná. Mohou za to jedinečné a bez příplatku dodávané tlumiče PHC s kapalinovými dorazy na obou koncích (díky jejich progresivní charakteristice mohou být pružiny měkčí a ladněji pohlcovat drobné nerovnosti) a velmi měkká sedadla z programu Advanced Comfort.
Elektromobil s nízkým těžištěm nabízí průměrnou dynamiku, mild hybrid je svižnější a působí ovladatelnějším, hravějším dojmem, ovšem Citroën se i v případě tohoto typu zaměřil především na co nejpohodlnější jízdu nižšími rychlostmi. Na rozdíl od větších automobilů koncernu Stellantis s tímto agregátem umí lehký C3 Aircross Hybrid krátkodobě jezdit jen na elektřinu. Jde však o skutečně jednoduchý mechanizmus, v němž nabíjíte pouze odstavením plynového pedálu (sbohem plachtění…), přičemž pedál brzdový na rekuperaci žádný vliv nemá. Nejlevnější „manuál“ jsme v Katalánsku k dispozici neměli.
Autor je šéfredaktor magazínu Automobil a zástupce ČR v porotě Car of the Year |