Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý citroën z Trnavy uveze sedm lidí. Je to skládačka z dílů z celého světa

Působí svěžím dojmem. Je trochu hranatý, možná malinko překombinovaný, ale chic. Díky speciálním tlumičům a sedadlům je velmi komfortní. Můžete ho nabíjet nebo do něj tankovat benzin. A při délce 4,4 metru uveze až sedm cestujících.

Když před rokem Citroën představil novou generaci populární C3, její mechanický základ nám byl záhadou. Přes vzdálenou podobnost třeba s Jeepem Avenger, příbuzným v rámci koncernu Stellantis, totiž bylo na podvozku nové C3 všechno jinak.

Citroën C3 Aircross

Třeba elektrická verze dostala pod podlahu úplně normální, plochý a tenký akumulátor, zatímco ostatní malé vozy Stellantisu (platforma CMP) ho mají porůznu rozstrkaný pod sedadly a ve středové konzole. Až v kuloárech a po naléhání nám tehdy na prezentaci v Rakousku prozradil jeden z markeťáků se zkušenostmi z Latinské Ameriky, že v podstatě posbírali technická řešení z typů Stellantisu z celého světa, aby vytvořili co nejjednodušší, a tedy i robustní a levný základ. Pracovně mu tehdy říkali Smart Car Platform. Označení SCP zůstalo a slouží již několika automobilům koncernu, a to včetně Fiatu Grande Panda, který jsme vám představili nedávno.

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Nejnovějším přírůstkem do této rodiny se tedy nyní stává Citroën C3 Aircross, jejž jsme dostali exkluzivní příležitost vyzkoušet. Model navazuje na menší a výše zmíněný Citroën C3, proti němuž je větší ve všech směrech – má delší rozvor, větší kufr i vyšší maximální rychlost.

Přesto je stále poměrně lehký, i v elektrické verzi váží jen mírně přes 1,5 tuny. Zavazadlový prostor narostl o 150 litrů a po sklopení zadních sedadel pojme až 1 600 litrů nákladu. Boky karoserie jsou členité a z profilu vystupují zvýrazněné blatníky, zatímco příď se opírá o ostrou kombinaci vodorovných a svislých prvků. Vévodí jí nový znak Citroënu a trojdílné LED zdroje denního svícení.

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

Citroën C3 Aircross se stává jedním z nejdostupnějších sedmimístných aut na trhu. Interiér působí vzdušně, kombinuje plast s umělou kůží a textilem. Palubní deska je minimalistická, s digitálním displejem bez otáčkoměru; třeba obklady dveří jsou však až příliš „plastové“.

O 130 mm prodloužený rozvor zvětšil prostor pro nohy cestujících vzadu, a to výrazně; díky větší výšce je víc místa pro cestující. Sedmimístné provedení jsme měli v Barceloně k dispozici pouze staticky. Do třetí řady se nastupuje překvapivě pohodlně a na kratší vzdálenost se tam vměstná i dospělák běžných fyzických proporcí, na druhou stranu za vztyčená opěradla už neuložíte prakticky nic.

Má i benzin s manuálem

A teď k motorům. V případě Citroënu C3 Aircross lze poprvé vybírat ze všech tří pro platformu SCP určených agregátů (výchozí C3 nemůže mít mild hybrid, zatímco Grande Panda se zase musí obejít bez „fofrklacku“).

Takže základem je úplně normální benzínový tříválec 1.2 Turbo/74 kW s manuální šestistupňovou převodovkou bez jakékoli elektrifikace. Mild hybridní verze (sebevědomě označovaná jako Hybrid) k tomuto motoru přidává 48V akumulátor 0,432 kWh a 21kW elektromotor vestavěný v šestistupňové dvouspojkové převodovce.

Mild hybrid znamená příplatek nemalých 100 tisíc korun, za což ale nedostanete jen spotřebu nižší o 0,6 l/100 a rychlost vyšší o 20 km/h, ale hlavně ten „automat“. Zájemci o elektřinu mohou mít elektromobil s výkonem 83 kW a akumulátorem LFP s kapacitou 44 kWh, zajišťujícím dojezd 307 km na jedno nabití.

C3 Aircross se vyrábí v Trnavě a v Česku je jeho ceník dostupný od listopadu, přičemž první vozy dorazí v průběhu března. Prodává se ve třech výbavách: You, Plus a Max. Základní cena pro „benzín“ nyní činí 430 tisíc korun a pro „elektriku“ 629 900 korun.

Hlavně pohodlně

Jízdní vlastnosti se zaměřují na komfort – podvozek dobře tlumí nerovnosti, sedadla jsou měkká a pohodlná. Mohou za to jedinečné a bez příplatku dodávané tlumiče PHC s kapalinovými dorazy na obou koncích (díky jejich progresivní charakteristice mohou být pružiny měkčí a ladněji pohlcovat drobné nerovnosti) a velmi měkká sedadla z programu Advanced Comfort.

Elektromobil s nízkým těžištěm nabízí průměrnou dynamiku, mild hybrid je svižnější a působí ovladatelnějším, hravějším dojmem, ovšem Citroën se i v případě tohoto typu zaměřil především na co nejpohodlnější jízdu nižšími rychlostmi. Na rozdíl od větších automobilů koncernu Stellantis s tímto agregátem umí lehký C3 Aircross Hybrid krátkodobě jezdit jen na elektřinu. Jde však o skutečně jednoduchý mechanizmus, v němž nabíjíte pouze odstavením plynového pedálu (sbohem plachtění…), přičemž pedál brzdový na rekuperaci žádný vliv nemá. Nejlevnější „manuál“ jsme v Katalánsku k dispozici neměli.

Autor je šéfredaktor magazínu Automobil a zástupce ČR v porotě Car of the Year

Autor:

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

Loučení se čtyřlístkovým stelviem. Alfasaurus s dotykem ferrari se řítí do cíle

Alfa Romeo v případě modelu Stelvio naučila mohutné SUV mravům nízkých kupé, a zejména u verze Quadrifoglio je to vstupenka do světa velkých zážitků. Nyní ovšem tato alfa dojíždí do cíle a její nové...

26. března 2025

Prodloužený Tiguan půjde na dračku. VW Tayron je bratranec Kodiaqu

Ve Volkswagenu to neslyší rádi, ale jeho nový model Tayron, který se osamostatnil od Tiguanu, se Čechům nejjednodušeji popíše jako Kodiaq s logem VW na čelní masce. Nejde ani tak o použitou techniku,...

26. března 2025

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025