Přijdeme až o 300 tisíc vozidel, řekl v Rozstřelu šéf sdružení autoprůmyslu

  • 346
Výroba aut byla léta tahounem českého průmyslu. Nedostatek čipů ovšem nyní začíná tohoto tahouna dostávat na kolena. Hostem čtvrtečního Rozstřelu na iDNES.cz byl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Uvedl, že letos firmy nevyrobí zhruba 300 tisíc aut.

Čipová krize letos výrazně postihne výrobu aut v České republice, která zaměstnává kolem 180 tisíc lidí a tvoří skoro čtvrtinu průmyslové výroby. Firmy nevyrobí přibližně 300 tisíc aut, po kterých je poptávka.

„V loňském covidovém roce se vyrobilo zhruba 1,3 milionu vozidel a doufali jsme, že jej překonáme. Nynější odhad je zhruba kolem milionu vozidel,“ přiznal Zdeněk Petzl, host Rozstřelu a výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu s tím, že když zhruba 300 tisíc vozidel převedeme na finance, přijdou firmy zhruba o 260 miliard korun na tržbách. Daně z těchto peněz budou chybět i státnímu rozpočtu.

Sdružení automobilové průmyslu (Auto SAP) vydalo varující zprávu. Podle jeho statistiky bylo sice v dosavadním průběhu roku vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. o 2,9 % více než v minulém roce, který byl ale ovlivněný covidovými výpadky ve výrobě i prodeji. Od letošního srpna ale výroba vázne. 

Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že rostoucí krize se dotkne 30 až 40 tisíc zaměstnanců v automobilovém průmyslu. Podle Petzla se ale dá ještě něco dělat a ekonomika se dá podpořit.

Krizí aktuálně ohroženým firmám by měl pomoci stát formou příspěvků z programu Antivirus. Na tom se v pondělí shodla tripartita. Stát by mohl firmám proplácet 60 procent náhrady mzdy do 29 000 korun. Tuto podporu pro automobilový průmysl je nutné vyjednat v Evropské komisi. Vláda by mohla o spuštění programu podle premiéra Andreje Babiše (ANO) jednat nejpozději 7. listopadu.

Z programu Antivirus se proplácely výdělky v zavřených provozech i náhrady mezd lidem v karanténě či firmám s výpadkem poptávky, surovin a personálu kvůli covidu. Peníze je možné podle evropských pravidel poskytovat do konce roku, jedná se o prodloužení podpory do konce června příštího roku. Zatím by podniky mohly pobírat příspěvky za říjen a listopad.

Program má podle Petzla pomoci především dodavatelům, protože ti jsou ohroženi nejvíc i z hlediska počtu lidí, kterých se výpadek výroby dotkne. „Na jedno místo v automobilce, které bude pokryto z dotací programu Antivirus, připadá pět až šest takových pozic u dodavatelů. Takže to není hlavně o Škodovce nebo Hyundai, jak se mylně interpretuje, ale právě o jejich dodavatelích,“ vysvětluje Petzl. „Pokud Škodovka oznámila zbrzdění výroby od tohoto týdne, my u dodavatelů vidíme zpomalení už od srpna. Protože dodávají 70 procent výrobků do zahraničí, kde automobilky stojí už déle,“ dodává a tvrdí, že dodavatelé pro autoprůmysl jsou nejvyčerpanější firmy za dobu covidu obecně.

„Vnímáme však tlak na systémovou změnu. Na to, jakým způsobem bude automotive vozidla vyrábět. Je to však běh na minimálně tři roky. Je potřeba diskutovat o koordinovaných investicích do výroby čipů v Evropě. Ale aktuální krizi nám to neřeší,“ dodal Petzl.

Automobilky ochromuje také doprava a ceny materiálů. „Několikanásobně vzrostly ceny oceli, vzrostly ceny plastového granulátu,“ upozornil Petzl s tím, že se bude měnit svět automotive: řada výrobců aut si tyto dodávky nyní zajišťuje napřímo a vynechává subjekt dodavatele.

„Nadále nás ohrožují uzavřené závody, covid se neustále šíří napříč světem a je otázka, jak se bude vyvíjet energetická krize konkrétně v Číně,“ míní Petzl.

Podle Petzla není Česká republika extrémně zaměřená na autoprůmysl, jak by to mohlo vypadat. „Tvoří asi 9 až 10 procent české ekonomiky. Je to přesně to, co potřebujeme, aby naše ekonomika byla stabilní,“ míní host Rozstřelu.

Podle Auto SAP současné krizi nejlépe odolává nošovický závod automobilky Hyundai. Ve třech čtvrtletích tohoto roku zde bylo vyrobeno 207 300 vozidel, tj. meziročně o 26,8 % více. V samotném září pak výroba meziročně poklesla o 5,7 %. Naprostá většina produkce směřovala na zahraniční trhy, exportováno bylo 195 368 automobilů, tj. o 26,9 % meziročně více. Také na domácím trhu automobilka umístila o více než čtvrtinu více vozidel než v minulém roce.

Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech v letošním roce zatím celkově 514 309 vozidel (- 3,7 %). Na český trh bylo umístěno 62 957 vozidel (+ 1,1 %), na zahraniční trhy bylo určeno 451 776 vozidel (- 4,6 %).

Také produkce Toyoty v Kolíně se pohybuje na úrovni loňského roku, když ve třech čtvrtletích vyrobila celkem 110 044 automobilů (- 0,5 %). Z nich bylo 109 065 exportováno (- 0,8 %) a 979 uplatněno na tuzemském trhu (+ 46,6 %).

Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 90 856 kusů elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 10,9 %. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 52 706 ks (tj. 6,3 %), plug-in hybridů (PHEV) 38 150 ks (tj. 4,6 %). Škoda Auto vyrobila od ledna do září 37 482 BEV a 21 217 PHEV, Hyundai 15 224 BEV a 16 933 PHEV.

, ,