Vlajková loď DR Automobiles s názvem Sportequipe 8 má evokovat svěží design a odkazovat na závodnickou minulost zakladatele této italské skupiny, Massima Di Risia. Ten v roce 2002 založil závodní tým DR Sportequipe, který se účastnil okruhových závodů včetně Ferrari Challenge a šampionátu GT Italia. A to velmi úspěšně, neboť nasbíral více než 200 vítězství. Když Di Risio začal nabízet upravené modely původem z Číny, tak se toto označení rozhodl použít pro pojmenování nejsportovnější linie aut své skupiny DR Automobiles.
Řada Sportequipe má v současné době čtyři zástupce, z nichž ten největší se prodává i u nás. Jedná se o rodinné SUV Sportequipe 8, které vychází z modelu Tiggo 8 Plus od čínské značky Chery, a vyrábí se od konce roku 2023. S délkou 4,7 metru je jen o fous kratší než Škoda Kodiaq, celkově ale působí ještě mohutněji. Zboku dokonce tak, že 20“ kola nepůsobí jako příliš velká. Vzduch vpředu rozráží velká oválná maska, která připomíná včelí plástev. Grafika předních full LED světlometů a koncová světla s 3D efektem zajímavý dojem jen dotvářejí.
Polo-elektromobil do města i na dálnice
Sportequipe 8 je na českém trhu v prodeji v jediném provedení se sedmi sedadly, s pohonem předních kol, a plug-in hybridním ústrojím. To kombinuje přeplňovaný zážehový motor o objemu 1,5 litru se dvěma elektromotory, které jsou součástí samočinné hybridní převodovky se třemi přednastavenými stupni.
Výsledkem je systémový výkon 317 koní a maximální točivý moment 545 Nm, což stačí ke zrychlení vozu z 0 na 100 za 6,9 sekundy a dosažení maximální rychlosti 201 km/h. To ale musí mít 19,3 kWh lithium-iontová baterie dost „šťávy“.
Pro cement v montérkách od Gucciho? DR PK8 je Ital s čínským rodokmenem![]() |
Hybridní systém má různé provozní režimy, přechod mezi nimi je poměrně harmonický, z auta se ale přitom ozývají různé pazvuky. Prostřednictvím voliče se nastavuje jeden ze tří stupňů rekuperace, mezi nimiž ale není příliš velký rozdíl. Ani u toho nejsilnějšího se nejedná o jednopedálové ovládání.
Z hlediska běžné jízdy je ideální režim „Normal“, zatímco „Sport“ sice trochu zrychluje odezvu systému, ale za cenu zvýšené spotřeby. S dostatečně nabitou baterií je k dispozici i čistě elektrický režim, který při nízkých rychlostech využívá jeden elektromotor a je tak ideální pro bezemisní jízdu po městě.
S nabitou baterií dokáže vůz ujet za ideálních podmínek až 80 km jen na elektřinu, v praxi se vám ale ve smíšeném provozu podaří ujet, aniž byste se zvlášť snažili šetřit, asi 50 až 60 km. Ve městě je to více. Palubní nabíječka o výkonu 6,6 kW umožňuje plné nabití elektřinou přibližně za tři hodiny. Baterii samozřejmě můžete za cenu zvýšené spotřeby dobít třeba po jízdě po dálnici. V infotainmentu si můžete nastavit míru dobití či udržení nabití baterie po 10 % mezi 20 až 70 %.
První jízda italským číňanem: EVO 5 je jednoduché auto bez otravných hlídačů![]() |
S plnou 55litrovou palivovou nádrží a nabitou baterií zvládne Sportequipe 8 ujet v reálu 700 až 800 km. Ve smíšením provozu byla dlouhodobá spotřeba auta 9,1 l na 100 km. Při popojíždění po městě se dostanete o dva litry níže, na dálnici naopak stoupá nad deset litrů. V režimu používání auta jakožto elektromobilu je situace samozřejmě jiná.
Plusminus autobus
Rozměrné dveře překrývají prahy, ani po průjezdu blátem si tak při vystupování nezašpiníte nohavice. Když nastoupíme na palubu, uvítá nás velký interiér s panoramatickou střechou, která tento pocit prostornosti umocňuje.
Velkorysé vnější rozměry se odrážejí i na prostoru pro cestující, kde najdeme sedm koženkou čalouněných sedadel rozdělených do tří řad, přičemž přední sedadla jsou elektricky nastavitelná, vyhřívaná a také ventilovaná. V zimě i v parném létě je tak zajištěn dostatečné pohodlí.
EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X![]() |
Vynikají pohodlím, které zvyšují i letecké opěrkami hlavy s nastavitelnými kraji. Spolujezdec si tak může v klidu dát šlofíka, aniž by mu hlava spadla na stranu. Cestující na posuvné zadní lavici mají k dispozici místa pro kolena snad ještě více než v kodiaqu a polohovatelná opěradla. Nízko položený zadní sedák ke dosti plochý a u dospělých dostatečně nepodpírá stehna. Na dvojici sedadel třetí řady se snadno vejde i 178 cm vysoký dospělý, posez s nohami dosti nahoře ale je, jak je u této kategorie obvyklé, jen spíše pro ad hoc přepravu na kratší vzdálenost, než cestování na dovolenou.
Potom je ostatně stejně jako u dalších sedmisedadlových SUV této kategorie kufr již výrazně zmenšený. Dosahuje 250 litrů, zatímco v pětimístném uspořádání to je 800 litrů, a po sklopení druhé řady sedadel dokonce až 1 500 litrů.
S bohatou výbavou, ale bez navigace
Koženkou obšitá palubní deska působí útulně, s kodiaqem se ovšem měřit nemůže. Je umístěná nízko, vidíte tak na kapotu. Výhled ze Sportequipe 8 je do všech stran vcelku dobrý, vnitřní zpětné zrcátko, ale zkresluje obraz a trochu „kroutí očima“.
Čínské trojské koně v Evropě se derou do popředí prodejních tabulek![]() |
V kabině jsou celkem tři displeje s vysokým rozlišením a hezkou grafikou. V přístrojovém štítu před sebou se ale řidič za slunečného počasí odráží, což působí trochu rušivě. 13palcový přístrojový panel zobrazuje rychloměr, otáčkoměr a další důležité informace. Hodnoty aktuální rychlosti jsou ale umístěné dosti vlevo a zvyknout si je třeba i na poněkud nezvyklé provedení otáčkoměru s číselným zobrazením.
Stejně velký středový dotykový displej, který na přístroje navazuje, se částečně obhospodařuje tlačítky pod ním. Pro jeho obsluhu se ale již musíte trochu naklonit vpřed. Je ale přehledný a umožňuje připojení k chytrým telefonům přes Apple CarPlay a Android. Obzvláště působivé je dnes stále používanější 360° zobrazení, které prostřednictvím složeného obrazu z kamer poskytuje pohled na auto a jeho okolí. To, i panoramatická střecha či startování tlačítkem a audio Sony je ve standardu. K dispozici je Sportequipe 8 jediná velmi komplexní výbava, jejíž součástí ale není navigace.
Potvrzeno: italská značka DR je v Česku. Auta čínského původu zabojují cenou![]() |
Auto zatím komunikuje jen v angličtině. V tomto jazyce je i hlasový asistent, kterého si přivoláte slovy „Hej Chery“. Jeho schopnosti ale nejsou nijak rozsáhlé. Co možná budou mladé rodiny postrádat, je u evropských aut obvyklé vypínání airbagu spolujezdce zboku palubní desky. Sportequipe ho nemá, musí vám ho kdyžtak vypnout v servisu.
Třetí displej je věnován funkcím klimatizace a je vestavěný do širokého středového tunelu v klavírním laku s dominantní pákou voliče převodovky. Ta je bez mechanické vazby, a ovládání si tak žádá trochu trpělivosti. Vysoký tunel celkově působí prémiovým dojmem, a obsahuje i několik haptických tlačítek. Nastavování ventilace je možné přímo přes displej, což při jízdě odvádí pozornost, teplotu a intenzitu větráku ale lze naštěstí nastavovat i fyzickými přepínači. Ventilace obsahuje i systém ionizace vzduchu (ochrana N95).
EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem![]() |
Nedostatkem mohutného středového tunelu je málo odkládacích prostorů. Mobil lze umístit nastojato nebo dospodu konzoly, kde je i bezdrátové nabíjení. Je tam ale zcela z dohledu a také přístup k němu je trochu komplikovaný a překáží ruce, která sahá po voliči automatu.
Multitalent pro dobrodruhy
Odpružení se vzpěrami McPherson vpředu a multilinkem vzadu plní svou práci vesměs uspokojivě, větší nerovnosti a měnící se povrch vozovky překonává s drobným pohupováním.
Sportequipe 8 v číslech
|
Řízení je lehké a není příliš přesné, ale snadno si na to zvyknete. V zatáčkách se Sportequipe 8 naklání, je proto lepší jezdit uvolněně a užívat si měkkého odpružení. Ostatně svádí k tomu i převodovka svými velmi dlouhými převody, které subjektivně elán auta trochu omezují. Její odezva při kick-downu není vždy rychlá.
Kabina je dobře odtlumená a jízda je celkově uhlazená. Brzdy jsou, vzhledem k přítomnosti rekuperačního brzdění nutného k dobití baterie, vcelku dobře modulované. Jak již bylo řečeno, pohon všech kol není k dispozici, světlá výška je ale solidních 18 cm. A když se podíváte pod auto, uvidíte blok trakční baterie v hliníkovém pouzdře, které ji chrání před poškozením.
Sportequipe 8 stojí 1,25 milionu korun, což je vzhledem k velikosti auta, jeho technice, výbavě a záruce 5 let nebo 100 tisíc kilometrů adekvátní nabídka. Konkurence je ale velmi silná, což je samozřejmě z hlediska zákazníků ideální.
Nováček, který k nám přijel z Itálie, může využívat elektrické registrační značky a je učený těm, kteří si chtějí vyzkoušet elektrickou mobilitu, ale bez toho, aby se museli spoléhat na dostupnost a přístupnost dobíječek. Může se ale také jednat o řešení pro ty, kdo mají doma elektrovoltaiku a potřebují pravidelný odběr energie, aby neměli velké sankcionované přetoky do sítě.