První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně
Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je vzpomínkou zakladatele firmy na úspěšné závodění s ferrari.

Vlajková loď DR Automobiles s názvem Sportequipe 8 má evokovat svěží design a odkazovat na závodnickou minulost zakladatele této italské skupiny, Massima Di Risia. Ten v roce 2002 založil závodní tým DR Sportequipe, který se účastnil okruhových závodů včetně Ferrari Challenge a šampionátu GT Italia. A to velmi úspěšně, neboť nasbíral více než 200 vítězství. Když Di Risio začal nabízet upravené modely původem z Číny, tak se toto označení rozhodl použít pro pojmenování nejsportovnější linie aut své skupiny DR Automobiles.

Sportequipe 8

Řada Sportequipe má v současné době čtyři zástupce, z nichž ten největší se prodává i u nás. Jedná se o rodinné SUV Sportequipe 8, které vychází z modelu Tiggo 8 Plus od čínské značky Chery, a vyrábí se od konce roku 2023. S délkou 4,7 metru je jen o fous kratší než Škoda Kodiaq, celkově ale působí ještě mohutněji. Zboku dokonce tak, že 20“ kola nepůsobí jako příliš velká. Vzduch vpředu rozráží velká oválná maska, která připomíná včelí plástev. Grafika předních full LED světlometů a koncová světla s 3D efektem zajímavý dojem jen dotvářejí.

Polo-elektromobil do města i na dálnice

Sportequipe 8 je na českém trhu v prodeji v jediném provedení se sedmi sedadly, s pohonem předních kol, a plug-in hybridním ústrojím. To kombinuje přeplňovaný zážehový motor o objemu 1,5 litru se dvěma elektromotory, které jsou součástí samočinné hybridní převodovky se třemi přednastavenými stupni.

Výsledkem je systémový výkon 317 koní a maximální točivý moment 545 Nm, což stačí ke zrychlení vozu z 0 na 100 za 6,9 sekundy a dosažení maximální rychlosti 201 km/h. To ale musí mít 19,3 kWh lithium-iontová baterie dost „šťávy“.

Pro cement v montérkách od Gucciho? DR PK8 je Ital s čínským rodokmenem

Hybridní systém má různé provozní režimy, přechod mezi nimi je poměrně harmonický, z auta se ale přitom ozývají různé pazvuky. Prostřednictvím voliče se nastavuje jeden ze tří stupňů rekuperace, mezi nimiž ale není příliš velký rozdíl. Ani u toho nejsilnějšího se nejedná o jednopedálové ovládání.

Z hlediska běžné jízdy je ideální režim „Normal“, zatímco „Sport“ sice trochu zrychluje odezvu systému, ale za cenu zvýšené spotřeby. S dostatečně nabitou baterií je k dispozici i čistě elektrický režim, který při nízkých rychlostech využívá jeden elektromotor a je tak ideální pro bezemisní jízdu po městě.

S nabitou baterií dokáže vůz ujet za ideálních podmínek až 80 km jen na elektřinu, v praxi se vám ale ve smíšeném provozu podaří ujet, aniž byste se zvlášť snažili šetřit, asi 50 až 60 km. Ve městě je to více. Palubní nabíječka o výkonu 6,6 kW umožňuje plné nabití elektřinou přibližně za tři hodiny. Baterii samozřejmě můžete za cenu zvýšené spotřeby dobít třeba po jízdě po dálnici. V infotainmentu si můžete nastavit míru dobití či udržení nabití baterie po 10 % mezi 20 až 70 %.

První jízda italským číňanem: EVO 5 je jednoduché auto bez otravných hlídačů

S plnou 55litrovou palivovou nádrží a nabitou baterií zvládne Sportequipe 8 ujet v reálu 700 až 800 km. Ve smíšením provozu byla dlouhodobá spotřeba auta 9,1 l na 100 km. Při popojíždění po městě se dostanete o dva litry níže, na dálnici naopak stoupá nad deset litrů. V režimu používání auta jakožto elektromobilu je situace samozřejmě jiná.

Plusminus autobus

Rozměrné dveře překrývají prahy, ani po průjezdu blátem si tak při vystupování nezašpiníte nohavice. Když nastoupíme na palubu, uvítá nás velký interiér s panoramatickou střechou, která tento pocit prostornosti umocňuje.

Velkorysé vnější rozměry se odrážejí i na prostoru pro cestující, kde najdeme sedm koženkou čalouněných sedadel rozdělených do tří řad, přičemž přední sedadla jsou elektricky nastavitelná, vyhřívaná a také ventilovaná. V zimě i v parném létě je tak zajištěn dostatečné pohodlí.

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Vynikají pohodlím, které zvyšují i letecké opěrkami hlavy s nastavitelnými kraji. Spolujezdec si tak může v klidu dát šlofíka, aniž by mu hlava spadla na stranu. Cestující na posuvné zadní lavici mají k dispozici místa pro kolena snad ještě více než v kodiaqu a polohovatelná opěradla. Nízko položený zadní sedák ke dosti plochý a u dospělých dostatečně nepodpírá stehna. Na dvojici sedadel třetí řady se snadno vejde i 178 cm vysoký dospělý, posez s nohami dosti nahoře ale je, jak je u této kategorie obvyklé, jen spíše pro ad hoc přepravu na kratší vzdálenost, než cestování na dovolenou.

Potom je ostatně stejně jako u dalších sedmisedadlových SUV této kategorie kufr již výrazně zmenšený. Dosahuje 250 litrů, zatímco v pětimístném uspořádání to je 800 litrů, a po sklopení druhé řady sedadel dokonce až 1 500 litrů.

S bohatou výbavou, ale bez navigace

Koženkou obšitá palubní deska působí útulně, s kodiaqem se ovšem měřit nemůže. Je umístěná nízko, vidíte tak na kapotu. Výhled ze Sportequipe 8 je do všech stran vcelku dobrý, vnitřní zpětné zrcátko, ale zkresluje obraz a trochu „kroutí očima“.

Čínské trojské koně v Evropě se derou do popředí prodejních tabulek

V kabině jsou celkem tři displeje s vysokým rozlišením a hezkou grafikou. V přístrojovém štítu před sebou se ale řidič za slunečného počasí odráží, což působí trochu rušivě. 13palcový přístrojový panel zobrazuje rychloměr, otáčkoměr a další důležité informace. Hodnoty aktuální rychlosti jsou ale umístěné dosti vlevo a zvyknout si je třeba i na poněkud nezvyklé provedení otáčkoměru s číselným zobrazením.

Stejně velký středový dotykový displej, který na přístroje navazuje, se částečně obhospodařuje tlačítky pod ním. Pro jeho obsluhu se ale již musíte trochu naklonit vpřed. Je ale přehledný a umožňuje připojení k chytrým telefonům přes Apple CarPlay a Android. Obzvláště působivé je dnes stále používanější 360° zobrazení, které prostřednictvím složeného obrazu z kamer poskytuje pohled na auto a jeho okolí. To, i panoramatická střecha či startování tlačítkem a audio Sony je ve standardu. K dispozici je Sportequipe 8 jediná velmi komplexní výbava, jejíž součástí ale není navigace.

Potvrzeno: italská značka DR je v Česku. Auta čínského původu zabojují cenou

Auto zatím komunikuje jen v angličtině. V tomto jazyce je i hlasový asistent, kterého si přivoláte slovy „Hej Chery“. Jeho schopnosti ale nejsou nijak rozsáhlé. Co možná budou mladé rodiny postrádat, je u evropských aut obvyklé vypínání airbagu spolujezdce zboku palubní desky. Sportequipe ho nemá, musí vám ho kdyžtak vypnout v servisu.

Třetí displej je věnován funkcím klimatizace a je vestavěný do širokého středového tunelu v klavírním laku s dominantní pákou voliče převodovky. Ta je bez mechanické vazby, a ovládání si tak žádá trochu trpělivosti. Vysoký tunel celkově působí prémiovým dojmem, a obsahuje i několik haptických tlačítek. Nastavování ventilace je možné přímo přes displej, což při jízdě odvádí pozornost, teplotu a intenzitu větráku ale lze naštěstí nastavovat i fyzickými přepínači. Ventilace obsahuje i systém ionizace vzduchu (ochrana N95).

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

Nedostatkem mohutného středového tunelu je málo odkládacích prostorů. Mobil lze umístit nastojato nebo dospodu konzoly, kde je i bezdrátové nabíjení. Je tam ale zcela z dohledu a také přístup k němu je trochu komplikovaný a překáží ruce, která sahá po voliči automatu.

Multitalent pro dobrodruhy

Odpružení se vzpěrami McPherson vpředu a multilinkem vzadu plní svou práci vesměs uspokojivě, větší nerovnosti a měnící se povrch vozovky překonává s drobným pohupováním.

Sportequipe 8 v číslech

  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 4 700 / 1 860 / 1 705 / 2 710
  • motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 498 ccm, 108 kW (146 koní), 210 Nm
  • výkon elektrické části: 125 kW (170 koní)
  • systémový výkon: 233 kW (317 koní)
  • systémový točivý moment: 545 Nm
  • kapacita baterie: 19,3 kWh
  • převodovka: samočinná třístupňová
  • pohotovostní hmotnost: 1 815 kg
  • objem kufru: 250 / 800 / 1 500 l
  • objem paliv. nádrže: 55 l
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
  • max. rychlost: 201 km/h
  • spotřeba (WLTP): 6,4 l
  • cena: 1 249 900 Kč s DPH

Řízení je lehké a není příliš přesné, ale snadno si na to zvyknete. V zatáčkách se Sportequipe 8 naklání, je proto lepší jezdit uvolněně a užívat si měkkého odpružení. Ostatně svádí k tomu i převodovka svými velmi dlouhými převody, které subjektivně elán auta trochu omezují. Její odezva při kick-downu není vždy rychlá.

Kabina je dobře odtlumená a jízda je celkově uhlazená. Brzdy jsou, vzhledem k přítomnosti rekuperačního brzdění nutného k dobití baterie, vcelku dobře modulované. Jak již bylo řečeno, pohon všech kol není k dispozici, světlá výška je ale solidních 18 cm. A když se podíváte pod auto, uvidíte blok trakční baterie v hliníkovém pouzdře, které ji chrání před poškozením.

Sportequipe 8 stojí 1,25 milionu korun, což je vzhledem k velikosti auta, jeho technice, výbavě a záruce 5 let nebo 100 tisíc kilometrů adekvátní nabídka. Konkurence je ale velmi silná, což je samozřejmě z hlediska zákazníků ideální.

Nováček, který k nám přijel z Itálie, může využívat elektrické registrační značky a je učený těm, kteří si chtějí vyzkoušet elektrickou mobilitu, ale bez toho, aby se museli spoléhat na dostupnost a přístupnost dobíječek. Může se ale také jednat o řešení pro ty, kdo mají doma elektrovoltaiku a potřebují pravidelný odběr energie, aby neměli velké sankcionované přetoky do sítě.

Nejčtenější

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

SUPERGALERIE: Tato auta mají letos významné narozeniny. Kolik jich znáte?

Celá řada automobilových legend, ale i již málem zapomenutých modelů, letos sfoukla les svíček na pomyslném narozeninovém dortu. Nechybějí mezi nimi škodovky, alfy romeo, mercedesy, ale třeba ani...

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Expedice přes půl světa vyjíždí. Do Ósaky vyslal veterány z Prahy prezident

V sobotu 21. června vystartovaly historické vozy ROBOT Expedice z Hradčanského náměstí v Praze za unikátním dobrodružstvím napříč kontinenty. Výprava sedmi historických vozidel se vydala na cestu...

21. června 2025,  aktualizováno  10:19

SUPERGALERIE: Tato auta mají letos významné narozeniny. Kolik jich znáte?

Celá řada automobilových legend, ale i již málem zapomenutých modelů, letos sfoukla les svíček na pomyslném narozeninovém dortu. Nechybějí mezi nimi škodovky, alfy romeo, mercedesy, ale třeba ani...

21. června 2025,  aktualizováno  8:55

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

20. června 2025

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

20. června 2025

Češi poprvé na slavném závodě ultraúsporných aut. Tříkolku postavili za rok

Vysokoškolští studenti z týmu Green Gliders Fakulty dopravní ČVUT v Praze se poprvé zúčastnili prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon – závodů zaměřených na úspornou jízdu. Se svým vozidlem...

20. června 2025

Čínští dravci jdou po krku škodovkám. Omoda a Jaecoo chystají novinky

Čínský exportní tygr Chery Automobile v Evropě zapouští kořeny se svými novými značkami. Modely Omoda 5, 5 EV a Jaecoo J7 a J7 PHEV bude i na českém trhu následovat další várka novinek. UFO do města...

20. června 2025

Ministr dopravy: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro auta bez řidiče

Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké...

19. června 2025

Defekt na dálnici. Oprava se může změnit v boj o přežití

Taková banalita jako výměna prázdného kola by neměla být pro většinu řidičů problém. Na rušných dálnicích se však do řešení problému raději nepouštějte a spolehněte na asistenci pojišťovny nebo ŘSD....

19. června 2025

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me
Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me

Hledáte lahvičku, kterou si zamiluje každé dítě? Lahve z řady NUK Mini-Me jsou skvělé pro každodenní použití doma i na cestách. Mají moderní...

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.