Čínská auta ve Frankfurtu: pokrok, opatrnost a hloupě řešený kufr

aktualizováno 
Frankfurt nad Mohanem (Od zpravodajů iDNES.cz) - Netočit, nefotit, na stánku čínské značky Changan vládne i na autosalonu ve Frankfurtu napjatá atmosféra. Úsměvy tu rozdávají, informací už méně. Největší čínská automobilka, kterou vlastní stát, přijela na podzimní autosalon sondovat terén. Do Evropy se zrovna nežene.

Auta jsou to pohledná, však Číňané šijí v Itálii. Aby nedošlo k mýlce, nejsou to žádní nazdárci, vždyť Changan vyrobí dva miliony aut ročně; spolupracuje s Fordem, Suzuki, PSA a Mazdou a do konce roku chce rozjet výrobu v Rusku. Státem vlastněný podnik, který svou historii datuje už od roku 1862, staví auta již od konce padesátých let minulého století.

Do Evropy se značka nehrne, stejně jako ostatní čínské automobilky. "Nejdřív v roce 2016," říká opatrně na stánku, kde na novináře stále pokradmu podezřívavě koukají, blondýna evropského vzhledu, která pak mluví s kolegyní rusky.

Changan EADO

Changan EADO

Ve Frankfurtu ovšem Changan vystavuje už po druhé. "Je to důležitý světový autosalon, jezdí sem návštěvníci z celého světa, potenciální obchodní partneři, dodavatelé. Proto je dobré tu být," vysvětluje slečna.

I proto dovezli do Frankfurtu koncept mamutího SUV. Je to sympatické, třeba italské značky nepředvedly v letošním ročníku skoro nic...

Zhu Huarong, viceprezident značky, řekl pro magazín China Automotive Review, že značka kromě Evropy plánuje také vstup na severoamerický trh. Právě teď se Changan rozhoduje, kam zamíří dřív.

Evropu však Changan úplně nezavrhuje ani teď, i když tu neprodává. V britském Nottinghamu má vývojové centrum, právě z něj má vycházet řada motorů Blue Core, kterými se automobilka chlubí. Mimo jiné vyzdvihuje, jak jsou tiché a splňují ekonormu Euro V. Na ni dosáhnou mimo jiné díky variabilnímu časování ventilů a start-stop systému. Kromě Číny má Changan vývojová centra rozesetá i na dalších nečekaných místech, vedle Šanghaje třeba v Turíně, Yokohamě i Detroitu.

V Pekingu má linku na výrobu dobíjecích hybridních aut a elektromobilů. V provozu už jezdí elektrické changany jako taxíky.

Automobilka investuje obrovské peníze do vývoje, nyní intenzivně pracuje na nové modulární architektuře, kterou si pochvalují zavedení výrobci, a právě otvírá nové velké testovací centrum.

Changan Raeton

Jméno Raeton zvolené pro největší, letos v dubnu představený model luxusní limuzíny může zavánět inspirací u Volkswagenu. O dvě patra níž stojí ve Frankfurtu ve stejných místech Volkswagen Phaeton, který je v Číně velmi úspěšný. Raeton je novým hitem čínských úředníků, od státních institucí už nasbírali objednávky na 1 500 aut.

Fotogalerie

Changany nevypadají zle ani při detailním ohledání. Papírový výkon 125 kW u benzinového motoru 1,5 vypadá slibně. Komponenty bere Changan od renomovaných dodavatelů, třeba elektrovýzbroj od Bosche (včetně stabilizačního systému ESP), brzdy zase od amerického TRW.

I interiér vypadá vcelku normálně smontovaný a spasovaný, jen se v něm moc nezavírejte, pach lepidel "čínské tržnice" je slabě cítit i tady. Tím jsou čínská auta zatím nechvalně proslulá.

Najdou se i další chyby: třeba plato kufru v malém SUV CS35, které bez násilí nelze vyndat a chybí mu aspoň obyčejné šňůrky, které by ho zvedaly při otevření víka pro usnadnění nakládání věcí.

Changan CS75

Changan CS75

Číňané jezdí do Frankfurtu pravidelně už dlouhé roky. Před osmi lety hýřili sebevědomými prohlášeními a slibovali útok na evropské trhy. Kromě několika pokusů lokálních dovozců však všechno snažení vyšlo naprázdno. Čínské automobilky udají dost aut na vlastním trhu, budování servisní a dealerské sítě v Evropě, kde ve velké konkurenci prodají sotva pár aut, se jim nevyplatí. Evropský zákazník je navíc nejnáročnější ze všech, aby vyplnili jeho požadavky, museli by Číňané hodně přidat.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Další změna v pražských zónách, hybridy přišly o levné parkování

Kia Soul EV

Majitelé elektromobilů je v Praze nebudou muset kvůli zvýhodněnému stání v parkovacích zónách...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz