Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Čínská auta ve Frankfurtu: pokrok, opatrnost a hloupě řešený kufr

aktualizováno 
Frankfurt nad Mohanem (Od zpravodajů iDNES.cz) - Netočit, nefotit, na stánku čínské značky Changan vládne i na autosalonu ve Frankfurtu napjatá atmosféra. Úsměvy tu rozdávají, informací už méně. Největší čínská automobilka, kterou vlastní stát, přijela na podzimní autosalon sondovat terén. Do Evropy se zrovna nežene.

Auta jsou to pohledná, však Číňané šijí v Itálii. Aby nedošlo k mýlce, nejsou to žádní nazdárci, vždyť Changan vyrobí dva miliony aut ročně; spolupracuje s Fordem, Suzuki, PSA a Mazdou a do konce roku chce rozjet výrobu v Rusku. Státem vlastněný podnik, který svou historii datuje už od roku 1862, staví auta již od konce padesátých let minulého století.

Do Evropy se značka nehrne, stejně jako ostatní čínské automobilky. "Nejdřív v roce 2016," říká opatrně na stánku, kde na novináře stále pokradmu podezřívavě koukají, blondýna evropského vzhledu, která pak mluví s kolegyní rusky.

Changan EADO

Changan EADO

Ve Frankfurtu ovšem Changan vystavuje už po druhé. "Je to důležitý světový autosalon, jezdí sem návštěvníci z celého světa, potenciální obchodní partneři, dodavatelé. Proto je dobré tu být," vysvětluje slečna.

I proto dovezli do Frankfurtu koncept mamutího SUV. Je to sympatické, třeba italské značky nepředvedly v letošním ročníku skoro nic...

Zhu Huarong, viceprezident značky, řekl pro magazín China Automotive Review, že značka kromě Evropy plánuje také vstup na severoamerický trh. Právě teď se Changan rozhoduje, kam zamíří dřív.

Evropu však Changan úplně nezavrhuje ani teď, i když tu neprodává. V britském Nottinghamu má vývojové centrum, právě z něj má vycházet řada motorů Blue Core, kterými se automobilka chlubí. Mimo jiné vyzdvihuje, jak jsou tiché a splňují ekonormu Euro V. Na ni dosáhnou mimo jiné díky variabilnímu časování ventilů a start-stop systému. Kromě Číny má Changan vývojová centra rozesetá i na dalších nečekaných místech, vedle Šanghaje třeba v Turíně, Yokohamě i Detroitu.

V Pekingu má linku na výrobu dobíjecích hybridních aut a elektromobilů. V provozu už jezdí elektrické changany jako taxíky.

Automobilka investuje obrovské peníze do vývoje, nyní intenzivně pracuje na nové modulární architektuře, kterou si pochvalují zavedení výrobci, a právě otvírá nové velké testovací centrum.

Changan Raeton

Jméno Raeton zvolené pro největší, letos v dubnu představený model luxusní limuzíny může zavánět inspirací u Volkswagenu. O dvě patra níž stojí ve Frankfurtu ve stejných místech Volkswagen Phaeton, který je v Číně velmi úspěšný. Raeton je novým hitem čínských úředníků, od státních institucí už nasbírali objednávky na 1 500 aut.

Fotogalerie

Changany nevypadají zle ani při detailním ohledání. Papírový výkon 125 kW u benzinového motoru 1,5 vypadá slibně. Komponenty bere Changan od renomovaných dodavatelů, třeba elektrovýzbroj od Bosche (včetně stabilizačního systému ESP), brzdy zase od amerického TRW.

I interiér vypadá vcelku normálně smontovaný a spasovaný, jen se v něm moc nezavírejte, pach lepidel "čínské tržnice" je slabě cítit i tady. Tím jsou čínská auta zatím nechvalně proslulá.

Najdou se i další chyby: třeba plato kufru v malém SUV CS35, které bez násilí nelze vyndat a chybí mu aspoň obyčejné šňůrky, které by ho zvedaly při otevření víka pro usnadnění nakládání věcí.

Changan CS75

Changan CS75

Číňané jezdí do Frankfurtu pravidelně už dlouhé roky. Před osmi lety hýřili sebevědomými prohlášeními a slibovali útok na evropské trhy. Kromě několika pokusů lokálních dovozců však všechno snažení vyšlo naprázdno. Čínské automobilky udají dost aut na vlastním trhu, budování servisní a dealerské sítě v Evropě, kde ve velké konkurenci prodají sotva pár aut, se jim nevyplatí. Evropský zákazník je navíc nejnáročnější ze všech, aby vyplnili jeho požadavky, museli by Číňané hodně přidat.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Zájem o auta poháněná elektromotory v Evropě raketově roste

Elektromobil

Elektrická auta posilují a každý rok zvyšují v Evropě své prodeje. Rostoucí popularita těchto typů...

Pro VW jsou elektroauta nutnost. Bez dotací se pořádně nerozjedou

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Exkluzivně Koncern Volkswagen mohutně naskakuje na vlnu elektromobility. Značka začíná prodávat svůj první...

Praha pro nabíjení elektromobilů upraví tři tisíce lamp, každou na dvě auta

Na A8 v Irschenbergu jsme chtěli koupit rakouskou dálniční známku, na absolutně...

VIDEO Praha chce mít do šesti let připravených až tři tisíce lamp veřejného osvětlení, které by zároveň...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Další propouštění kvůli elektromobilitě: Audi zruší do pěti let 9 500 míst

Elektromobilita Audi

Audi zruší v Německu do roku 2025 na 9 500 míst. Chce ušetřit miliardy eur a přizpůsobit výrobu éře...

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Hyundai Kona Electric

VIDEO Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se...

  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Ženy, pro které je auto kancelář: zpoza volantu řídí firmu i rodinu

Co mají společného obchodní zástupkyně, sociální pracovnice a podnikatelka ve stravování? Většinu pracovní doby tráví...

Premium

Nejlepší modely aut z kostek lega. Skvělý dárek pro všechny generace

Kostičky Lego mohou být dobrý dárek. A to i pro vás. Bez ohledu na věk. Samozřejmě nechybí jednoduché sady pro malé...

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Novinka z Ostravy: elektrická tříkolka má baterky, které nabijete doma

Ostravská společnost VelorXtrike uvádí na trh novou elektrickou tříkolku Trilobbit určenou především pro městský a...

TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet
TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet

Ročně je v České republice ošetřeno okolo 350 tisíc úrazů u dětí do 14 let. Mnohé z nich si do života odnášejí trvalé následky. Naučte své děti, jak nebezpečí předcházet.

Najdete na iDNES.cz