Čínská auta zahajují útok: příští týden začíná prodej v Česku

  10:25aktualizováno  10:25
Čínská auta rázně vstupují na český trh. V nabídce bude hned pět modelů, k vidění jsou na holešovickém výstavišti na autosalonu Autoshow Praha.

Loňská prezentace evropského zástupce čínských automobilových výrobců - firmy Martin Motors na výstavišti v pražských Holešovicích byla ještě nesmělá. Na před nedávnem skončeném autosalonu ve Frankfurtu nebylo narozdíl od předchozích ročníků po humbuku kolem čínských aut ani památky.

Na letošní Autoshow se ale čínská ofenzíva rozjíždí na plné obrátky. Právě kolem exotických novinek, jejichž prodej příští týden v Česku odstartuje, je hodně rušno.

České zastoupení italské společnosti Martin Motors dostala na starosti firma Lum-Oris. Na jejím stánku v levém - provizorním - křídle (tedy spíše stanu, ve kterém je pořádná zima) parkuje známý terénní model CEO, kvůli kterému se bouřilo BMW, protože je až podezřele podobné jednomu z jejich modelů. Model CEO můžete pořídit v Česku už od loňska. Čtěte: Na český trh přijíždí falešné BMW X5

"Když ho budete chtít teď koupit, můžete s ním odjet do dvou dnů," říká Jakub Choura, technický ředitel českého zastoupení Martin Motors.

Falešné BMW X5 na vlastní kůži

Vyzkoušeli jsme čínské auto - čtěte ZDE

Po skončení pražského autosalonu se rozběhne prodej dalších modelů: Krabicovité osobní dodávky Coolcar, pickupu Freedom Cab ve dvou provedeních (krátká a dlouhá kabina) a dvou klasicky střižených modelů: hatchbacku MM520i a sedanu MM520. Poslední dva začínají na cenách pod dvě stě tisíc korun, kolem dvou set padesáti startují ceníky pickupů a netradiční Coolcar má základní cenu pod tři sta tisíc.

Šestimístný Coolcar má být největší hvězdou Martin Motors. Hranatá karoserie ukrývá motor původem od Suzuki, což prozrazuje také logo japonské automobilky na volantu. Na zadní dvě řady sedadel se nastupuje posuvnými dveřmi.

Necelé čtyři metry dlouhé auto není podobné snad ničemu, co v českých autosalonech seženete. Odveze v kufru 330 až 2380 litrů nákladu, záleží na obsazení. O pohon se stará benzinová třináctistovka s výkonem 70 kW, převodovka je pětistupňová manuální. Maximálně pojede stočtyřicítkou, materiály prodejce udávají průměrnou spotřebu 6,5 litru naturalu.

Po otevření dveří vás uvítá archaický interiér, přístrojovce vévodí displej navigace, dostanete ji v nejvyšší výbavě. Za hranatou palubní deskou není jednoduché najít polohu za volantem.

Narozdíl od prvních "číňanů", které se na evropských autosalonech začaly objevovat před přibližně pěti lety, vás při otevření dveří "nekopne" do nosu zápach "vietnamské tržnice". Výrobce si také více pohrál s detaily, zpracování působí pečlivěji. "Vyrábí se v Číně, pod výstupní kontrolou Evropanů, vyváží se do celé Evropy," popisuje Jakub Choura.

Brilliance BS6

Svezení s čínským sedanem velikosti superbu ZDE

Na pohled připomíná první setkání s auty z Číny, která se těší na české silnice, korejská auta před nějakými patnácti lety. "Všechna vozidla prošla crashtesty, včetně těch zkoumajících ochranu chodců. Auta dostala schválení ministerstva dopravy," reaguje Choura na otázky k bezpečnosti exotických aut.

Po České republice má Martin Motors nyní třináct koncesionářů, kteří se rekrutují z řad prodejců jiných značek. Jiní si třeba přibrali prodej čínských aut k fungující autodílně.

"Od letošního ledna jsme prodali kolem 20 aut," říká Jakub Choura. Všechny nově uváděné osobní modely (tedy vyjma pickupů) mají v základní výbavě mimo jiné dva airbagy, ABS, imobilizér, manuální klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna nebo mlhovky. Vždy vyjma nejzákladnějšího provedení mají auta kromě benzinového pohonu také nádrž na plyn. "Přímo z továrny mají zástavbu na spalování LPG a teď nově i CNG. Zvýší se ekonomika provozu a prodlouží dojezd," vysvětluje technický ředitel českého Martin Motors.

"Záruka je dva roky nebo 100 tisíc kilometrů, záruka na prorezivění karoserie je 5 let," dodává. Přísun náhradních dílů je také zajištěn. Auta budou servisovat jednotliví dealeři kdekoliv po Evropě. "V Evropě jsou dva centralizované sklady náhradních dílů," popisuje Choura. "Jeden v Itálii, druhý v Rumunsku. Centrální sklad pro Česko je v Praze."

čínská auta v evropě

Velké terénní auto CEO, které je velmi podobné X5 předchozí generace je asi nejznámější čínské auto v Evropě. Ve Frankfurtu v roce 2007 nebylo do poslední chvíle jisté, zda bude v expozici vystaveno.

Koncem loňského roku italský soud zamítl žalobu automobilky BMW na automobilku Shuanghuan kvůli okopírovanému modelu X5, v čínském provedení vozu CEO. Německý soud naopak o půl roku dříve jeho prodej zakázal.

Po zásahu soudu nemohl Martin Motors v roce 2007 představit na autosalonu v Bologni čínské miniauto Shuanghuan Bubble, které bylo podle mínění automobilky Daimler příliš podobné malému smartu. Italský dovozce ale model nakonec stejně odprezentoval. Na parkovišti vedle výstaviště.

Martin Motors existuje od roku 1986 zakladatelem firmy je Giuseppe Martinelli. Společnost vyvíjející technologie pro automobilový průmysl. V roce 2005 začala s dovozem čínských motorek do Itálie. První auto z Číny představila evropě v roce 2006.

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Z autosalonu ve Frankfurtu zbyla jen ohlodaná kost

Na otevření autosalonu pro veřejnost dorazila také politická reprezentace. Před...

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Najdete na iDNES.cz