Čínská auta zahajují útok: příští týden začíná prodej v Česku

  10:25
Čínská auta rázně vstupují na český trh. V nabídce bude hned pět modelů, k vidění jsou na holešovickém výstavišti na autosalonu Autoshow Praha.

Loňská prezentace evropského zástupce čínských automobilových výrobců - firmy Martin Motors na výstavišti v pražských Holešovicích byla ještě nesmělá. Na před nedávnem skončeném autosalonu ve Frankfurtu nebylo narozdíl od předchozích ročníků po humbuku kolem čínských aut ani památky.

Na letošní Autoshow se ale čínská ofenzíva rozjíždí na plné obrátky. Právě kolem exotických novinek, jejichž prodej příští týden v Česku odstartuje, je hodně rušno.

České zastoupení italské společnosti Martin Motors dostala na starosti firma Lum-Oris. Na jejím stánku v levém - provizorním - křídle (tedy spíše stanu, ve kterém je pořádná zima) parkuje známý terénní model CEO, kvůli kterému se bouřilo BMW, protože je až podezřele podobné jednomu z jejich modelů. Model CEO můžete pořídit v Česku už od loňska. Čtěte: Na český trh přijíždí falešné BMW X5

"Když ho budete chtít teď koupit, můžete s ním odjet do dvou dnů," říká Jakub Choura, technický ředitel českého zastoupení Martin Motors.

Falešné BMW X5 na vlastní kůži

Vyzkoušeli jsme čínské auto - čtěte ZDE

Po skončení pražského autosalonu se rozběhne prodej dalších modelů: Krabicovité osobní dodávky Coolcar, pickupu Freedom Cab ve dvou provedeních (krátká a dlouhá kabina) a dvou klasicky střižených modelů: hatchbacku MM520i a sedanu MM520. Poslední dva začínají na cenách pod dvě stě tisíc korun, kolem dvou set padesáti startují ceníky pickupů a netradiční Coolcar má základní cenu pod tři sta tisíc.

Šestimístný Coolcar má být největší hvězdou Martin Motors. Hranatá karoserie ukrývá motor původem od Suzuki, což prozrazuje také logo japonské automobilky na volantu. Na zadní dvě řady sedadel se nastupuje posuvnými dveřmi.

Necelé čtyři metry dlouhé auto není podobné snad ničemu, co v českých autosalonech seženete. Odveze v kufru 330 až 2380 litrů nákladu, záleží na obsazení. O pohon se stará benzinová třináctistovka s výkonem 70 kW, převodovka je pětistupňová manuální. Maximálně pojede stočtyřicítkou, materiály prodejce udávají průměrnou spotřebu 6,5 litru naturalu.

Po otevření dveří vás uvítá archaický interiér, přístrojovce vévodí displej navigace, dostanete ji v nejvyšší výbavě. Za hranatou palubní deskou není jednoduché najít polohu za volantem.

Narozdíl od prvních "číňanů", které se na evropských autosalonech začaly objevovat před přibližně pěti lety, vás při otevření dveří "nekopne" do nosu zápach "vietnamské tržnice". Výrobce si také více pohrál s detaily, zpracování působí pečlivěji. "Vyrábí se v Číně, pod výstupní kontrolou Evropanů, vyváží se do celé Evropy," popisuje Jakub Choura.

Brilliance BS6

Svezení s čínským sedanem velikosti superbu ZDE

Na pohled připomíná první setkání s auty z Číny, která se těší na české silnice, korejská auta před nějakými patnácti lety. "Všechna vozidla prošla crashtesty, včetně těch zkoumajících ochranu chodců. Auta dostala schválení ministerstva dopravy," reaguje Choura na otázky k bezpečnosti exotických aut.

Po České republice má Martin Motors nyní třináct koncesionářů, kteří se rekrutují z řad prodejců jiných značek. Jiní si třeba přibrali prodej čínských aut k fungující autodílně.

"Od letošního ledna jsme prodali kolem 20 aut," říká Jakub Choura. Všechny nově uváděné osobní modely (tedy vyjma pickupů) mají v základní výbavě mimo jiné dva airbagy, ABS, imobilizér, manuální klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna nebo mlhovky. Vždy vyjma nejzákladnějšího provedení mají auta kromě benzinového pohonu také nádrž na plyn. "Přímo z továrny mají zástavbu na spalování LPG a teď nově i CNG. Zvýší se ekonomika provozu a prodlouží dojezd," vysvětluje technický ředitel českého Martin Motors.

"Záruka je dva roky nebo 100 tisíc kilometrů, záruka na prorezivění karoserie je 5 let," dodává. Přísun náhradních dílů je také zajištěn. Auta budou servisovat jednotliví dealeři kdekoliv po Evropě. "V Evropě jsou dva centralizované sklady náhradních dílů," popisuje Choura. "Jeden v Itálii, druhý v Rumunsku. Centrální sklad pro Česko je v Praze."

čínská auta v evropě

Velké terénní auto CEO, které je velmi podobné X5 předchozí generace je asi nejznámější čínské auto v Evropě. Ve Frankfurtu v roce 2007 nebylo do poslední chvíle jisté, zda bude v expozici vystaveno.

Koncem loňského roku italský soud zamítl žalobu automobilky BMW na automobilku Shuanghuan kvůli okopírovanému modelu X5, v čínském provedení vozu CEO. Německý soud naopak o půl roku dříve jeho prodej zakázal.

Po zásahu soudu nemohl Martin Motors v roce 2007 představit na autosalonu v Bologni čínské miniauto Shuanghuan Bubble, které bylo podle mínění automobilky Daimler příliš podobné malému smartu. Italský dovozce ale model nakonec stejně odprezentoval. Na parkovišti vedle výstaviště.

Martin Motors existuje od roku 1986 zakladatelem firmy je Giuseppe Martinelli. Společnost vyvíjející technologie pro automobilový průmysl. V roce 2005 začala s dovozem čínských motorek do Itálie. První auto z Číny představila evropě v roce 2006.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.