Čína na autosalonu Moskva: sebevědomí a plagiáty

  13:40aktualizováno  18:10
Sebevědomí čínským automobilkám na autosalonu v Moskvě rozhodně nechybí. Svá hranatá, uvnitř nijak voňavá a od pohledu ještě hůře vyrobená auta přijela do ruské metropole prezentovat spousta značek. Věřili byste, že jednou budou stát "číňani" vedle nissanů, opelů a mitsubishi?

Evropa na invazi čínských automobilek ještě čeká, na ruských silnicích ale už auta z Číny běžně potkáváme. Na moskevském autosalonu tedy nemohly značky zpoza Velké zdi chybět. Na výstavišti jsme jich napočítali dvanáct a až na výjimky se jejich expozice nelišily od těch, které postavili pro svá auta renomovaní výrobci.

Autosalon Moskva - BYD F0 (kopie Toyoty Aygo)

Značky, které v Evropě známe, se protlačily mezi expozice zavedených světových automobilek. Chery, geely nebo brilliance, to jsou auta, která budeme brzy potkávat i v západnějších částech Evropy, než je Rusko.

Nechyběla ani auta, která známe. Třeba FAW Vizi, ve kterém pozná předchozí generaci Toyoty Yaris úplně každý. Podle odborníka na automobilový průmysl Petera Homoly je "čínský yaris" model výsledkem spolupráce mezi Toyotou a automobilkou FAW, která pro japonskou autombilku vyrábí už model Prius.

Autosalon Moskva - FAW Vizi

Autosalon Moskva - FAW Vizi

V Evropě neznámá značka Chana patří k nejstarším v Číně (auta vyrábí od roku 1957). Chce zase na ruský trh uvést malý model Benni, postavený na základech od Suzuki, a chystá ještě dalších sedm modelů. Malé auto s docela pohledným designem odradí při otevření dveří, zmačkané čalounění sedadel moc důvěry nevzbuzuje, do "papundeklově" působících dveří se bojíte trochu víc opřít. Dále do Evropy se Chana naštěstí zatím nechystá.

Auta značky JAC mají podle všeho původ ve starých hyundayích a jejich interiéry patří k těm nejméně voňavým, jaké na moskevském výstavišti potkáte. Automobilka, která auta JAC vyrábí, se jmenuje Anhui Jianghuai Automobile Co. a stojí za pozornost, že mimo jiné jí s designem a vývojem nových modelů pomáhá Pininfarina.

Hejno teréňáků parkuje na stánku další značky ZX. Kromě bojovně se tvářícího speciálu oblepeného ohnivými samolepkami tam najdeme i otuningovaný pick-up s pořádným křídlem vzadu na korbě.

Autosalon Moskva - stánek automobilky ZX

Autosalon Moskva - stánek automobilky ZX

V Česku známe lifan jako značku laciných motorek. Kromě hranatého modelu Breez přivezli také cosi, co vypadá jako čínská parodie na MINIho.

Autosalon Moskva - Lifan 320

Autosalon Moskva - Lifan 320

Hodně pozornosti na sebe poutá značka Great Wall, nejen kvůli jednomu z vůbec největších stánků v moskevském Krokus Expu, ale hlavně kvůli kopiím aut, která známe.

Autosalon Moskva - Great Wall Gwperi

Autosalon Moskva - Great Wall Gwperi

Malý Fiat Panda se u Číňanů jmenuje Gwperi. Auto, které vypadá jako mix několika modelů Toyoty, zase pojmenovali Florid. Hned vedle stojí na stánku automobilky BYD kopie Toyoty Aygo.

Nejzoufalejší expozice moskevského autosalonu vůbec, to je stánek Zotye Auto, automobilky staré tři roky. Špinavá auta, katalogy psané legrační angličtinou a čínsky, tak vypadal ministánek s modelem Zotye2008, jenž až nápadně připomíná japonské Daihatsu Terios. Motory necelé čtyři metry dlouhého SUV - ovšem pouze s pohonem zadních kol - pocházejí od Mitsubishi.

A na závěr specialita od Great Wall - terénní limuzína Hover. Na zádech má hrdý nápis ABS+EBD. Pravděpodobně bude tedy vybavena protiblokovacím systémem brzd s elektronickým rozdělovačem brzdné síly. Stojí za vysvětlení, že auto bez ABS už Evropě snad ani nepořídíte.

Autosalon Moskva - Great Wall Hover II

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Najdete na iDNES.cz