Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínská invaze do Česka pokračuje. Farizon nabídne superzáruku na baterii

Po značkách DR, Omodo a Jaecoo vstupuje v krátké době na český trh další čínská značka, Farizon. Tentokrát jde o elektrické dodávky, které chtějí konkurovat třeba zavedenému Fordu Transit. Láká hlavně na nečekaně dlouhé záruky.

Farizon nejspíš málokomu v Česku něco řekne. Jde ale o jednu ze značek patřící do koncernu Geely, kam spadá třeba i Volvo. Číňané jsou známí tím, že zakládají spoustu nových automobilových značek, tohle je příklad jedné z nich. Ale od roku 2023 už dokázala prodat přes 300 tisíc elektrických dodávek. „Jde o trojnásobné množství elektrických dodávek prodaných za stejnou dobu v celé Evropě,“ uvádí magazín Autosalon.

Farizon SuperVan

Má také největší výzkumný institut pro komerční vozidla na alternativní pohony v Číně. Umí i kamiony a náklaďáky, ale do Česka bude dovážet zatím pouze dvě verze lehkých užitkových dodávek. Vysloveně těch pracovních, kterých se netýkají cla na auta dovezená z Číny do Evropské unie (pro Geely, mateřský koncern Farizonu jsou 28,8 procent). Osobní verze tedy zatím nečekejte. „Nebudeme tedy dovážet osobní verzi, na kterou by se dodatečná cla vzhledem k osmimístnému interiéru vztahovala,“ uvedl Željko Šimek z AutoWallis.

Českým importérem je maďarská firma AutoWallis, která zde zastupuje korejský SsangYong a je třeba také distributorem náhradních dílů MG. Česko je jednou z prvních zemí v Evropě, kde byly vozy značky Farizon s jednoduchými jmény V6E a SV uvedeny, dokonce dřív než třeba v Německu nebo ve Velké Británii. V lednu se značka představila na rakouském trhu, od loňska je v Srbsku a Řecku. „Evropský trh, jakožto důležité centrum globální ekologické dopravy, je pro rozvoj globálního podnikání společnosti Farizon klíčový,“ okomentoval Damir Domitran, regionální manažer značky Farizon pro střední a východní Evropu společnosti AutoWallis při vstupu značky na rakouský trh.

Oba modely představené v Praze míří proti vozům jako Ford e-Transit. Podle ohlasů různých rozvážkových firem sází výrobce na to, že pro ně je dostačující denní dojezd kolem 200 kilometrů, důležité jsou ale přepravní schopnosti vozů. Konstrukčně starší model V6E má délku 4 855 mm, nosnost 1 150 kilogramů a nákladový prostorem o objemu až 6 m3. Poháněna jsou zadní kola a pod podlahou je uložena baterie CATL s kapacitou 42 kWh. Kombinovaný dojezd je 195 km, v městském provozu až 265 km. Prodejní cena vozidla bez DPH začíná na 762 450 Kč bez DPH. „Opel Vivaro, kterého dovozce jmenoval jako jednoho z konkurentů, startuje na 1 054 900 korunách bez daně, ale s o něco delším dojezdem a rychlejším nabíjením,“ všímá si Aktuálně.cz.

Modernější je pak model Farizon SV, nebo-li SuperVan, jehož hlavním designérem byl Hervé Robert Bertrand, který dříve působil jako šéfdesignér pro Renault Trucks a Mack Trucks ve skupině Volvo Group. Celková hmotnost tohoto vozidla je 3 500 kg, je dostupný v 6 variantách (L1–L3 a H1–H3) s vnější délkou 5–6 m a nákladovým prostorem od 6,7 m³ do 13 m³. Užitečné zatížení se pohybuje od 1 480 kg (model 6,7 m³) po 1 070 kg (model 13 m³). Vůz má pohon přední nápravy, což u dodávek není úplně obvyklé, již brzy ale bude představena také verze s pohonem všech kol. Baterie má několik variant od 49 do 106 kWh, podle čehož se také liší dojezd, a to od 200 do 359 km, případně od 262 do 551 km ve městě. Cena začíná na 1 019 974 Kč bez DPH.

Tento model, který se chlubí výjimečným koeficientem aerodynamického odporu (Cx=0,29), chce hodně ohromit luxusem, když v základu jsou třeba kožené ventilované i vyhřívané sedačky, kožený vyhřívaný volant, 12palcový dotykový displej nebo parkovací kamera. Nečekaným řešením je také absence B sloupku na straně spolujezdce, což umožňuje nakládání větších věcí do otvoru vzniklého otevřením spolujezdcových dveří a bočních posuvných. Pro bezpečnost nutné vzpěry jsou integrovány právě ve dveřích, v nich je uchycený také bezpečnostní pás spolujezdce. Importér se také prý snaží v Číně domluvit, zda by výrobce nedokázal dodat provedení s posuvnými bočními dveřmi nákladového prostoru na obou bocích; prozatím jsou tedy jen na pravé straně.

Další specialitou většího z čistě bateriových užitkových vozidel Farizonu je řízení drive-by-wire, to znamená, že pokyny od volantu k nápravě předává elektronika, chybí přímé fyzické propojení.

Jen na okraj: větší SuperVan působí samozřejmě mnohem moderněji, ovšem ani V6E nevypadá zle, poznámka o tom, že je to starší model, znamená, že byl uveden na domácí trh před dvěma a půl lety; to ukazuje obrovský rozdíl oproti mnohem „pomalejším“ výrobcům ze zbytku světa.

Co je na modelech Farizon překvapivé pro zákazníky, to jsou záruky, které výrobce na tyto elektromobily nabízí. Na model V6E je to 100 tisíc kilometrů nebo 36 měsíců na vozidlo, 200 tisíc km nebo 60 měsíců na elektrický systém a celých 300 tisíc km nebo 72 měsíců na baterii s minimální zachovanou kapacitou 70 %. U modelu SV je to pak 200 tisíc km nebo 5 let obecná záruka a 200 tisíc km nebo 8 let na baterii. Importér působící prozatím v Praze a Ostravě chce s těmito čínskými bateriovými dodávkami proniknout hlavně do zásilkových služeb a k řemeslníkům. Chce prodávat především auta ze skladu, která doputují k zákazníkům v řádu týdnů, v případě objednání vozu do výroby bude dodací lhůta přibližně šest měsíců. „Náhradní díly drží dovozce ve svém centrálním skladu v Budapešti, odkud do cílových zemí vyjíždějí třikrát týdně. Chystá se ale také otevření skladu v Nizozemsku, který pak bude pro český trh primární zásobárnou náhradních dílů,“ dodává Aktuálně.cz.

Farizon New Energy Commercial Vehicle Group je výrobcem užitkových vozidel skupiny Geely Holding Group, který se zaměřuje na alternativní pohony, kromě elektrifikace také na vývoj pohonů na vodík a metanol.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými...

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

Čínská elektromobilka plánuje třetí továrnu v Evropě. Možná v pomalém Německu

Čínská automobilka BYD hodlá letos rozhodnout o umístění své třetí evropské továrny na výrobu osobních vozů. Vyplývá to z prohlášení zvláštního poradce této ambiciózní elektromobilky pro evropský trh...

21. března 2025

Projeli jsme ypsilon, než z řetězů utržený Musk dovede Teslu k bankrotu

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa dovede k bankrotu. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme...

21. března 2025

Parkování potěšením. Podívejte se na nejzajímavější garáže pro auta

Parkovací garáže jsou obecně považované za ty nejvšednější ze všech veřejných staveb. Nemusí to ale být vždy jen omšelé nevzhledné budovy. Existuje totiž řada příkladů těch, které se tomuto trendu...

20. března 2025

Šílený Kiwee by mohl proměnit osobní mobilitu ve městech. Pokud dostane šanci

Kiwee je hodně netradiční model, který chytře vyzobává to nejlepší z klasických konceptů elektromobility, sdílení aut a inovativních řešení udržitelného provozu ve městech. Rozhodně tomu nápadu nelze...

20. března 2025

Německé úřady naplňují varování. Zavádějí kamery na mobily v rukou řidičů

Používání mobilních telefonů je problém asi po celém světě. Někde kvůli tomu nasazují vyšší počet policejních hlídek na silnice, jinde rovnou začínají používat speciální kamery, které jsou schopny...

20. března 2025

Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými...

19. března 2025,  aktualizováno  17:41

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zellmer zůstává šéfem Škody, smlouvu mu prodloužili do roku 2028

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Klaus Zellmer zůstane ve funkci další tři roky. Německý list Handelsblatt napsal, že dozorčí rada mu nedávno prodloužila smlouvu do poloviny roku 2028....

19. března 2025

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy od americké společnosti Tesla. Starostka Olivia Chowová to podle agentury Reuters zdůvodnila...

19. března 2025

Audi hodlá do roku 2029 zrušit v Německu až 7 500 pracovních míst

Německý výrobce luxusních automobilů Audi hodlá do roku 2029 zrušit v Německu až 7 500 pracovních míst. Oznámila to firma, která je stejně jako Škoda Auto součástí německého koncernu Volkswagen....

18. března 2025,  aktualizováno  14:56

BYD umožní nabít elektromobil tak rychle jako natankovat benzin

Čínská společnost BYD představila novou platformu pro elektromobily, která podle jejího vyjádření umožní nabít elektromobily stejně rychle, jako trvá natankování benzinu. Společnost současně poprvé...

18. března 2025  10:12

Chuck Norris dokáže rozbrečet i auto. Večer nerozsvítí světla, ale zhasne tmu

Když Chuck Norris sedne večer do auta, nerozsvítí světla, ale zhasne tmu, navíc jako jediný dokáže dojet na konec kruhového objezdu. Jednou zničil muscle car jen proto, že si chtěl ověřit, jestli má...

18. března 2025,  aktualizováno  8:24

Audi znovu vynalézá volant. Můžete si jej uplácat, jak sami chcete

Když chybí čerstvé nápady, nastupují na řadu modifikace těch starých a léty osvědčených. Zhruba tak se dá charakterizovat poslední pokus automobilky Audi, která si u Německého úřadu pro patenty a...

18. března 2025