Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

aktualizováno 
V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly přimět ke změně a má co nabídnout, skočí Číňané. Nejnovější úlovek patří k opravdu kapitálním. Pro automobilku BAIC bude malovat elektromobily slavný Walter de Silva.

Walter de Silva | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Malovat po škole patnáct let kliky dveří a zrcátka a doufat, že mi svěří k návrhu výplň dveří, anebo se upsat překotně se rozvíjejícím čínským značkám, které mi v pětadvaceti dají volnou ruku a rovnou nabídnou, ať namaluju celé auto, které bude hvězdou na autosalonu? Podobně jednoduché rozhodování s jasným řešením měl osmadvacetiletý francouzský designér Alan Derosier, jehož koncept byl letos hvězdou na autosalonu v Šanghaji (podívejte se sem).

Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156

Jeden z nejslavnějších autodesignérů současnosti Walter de Silva je samozřejmě v úplně jiné pozici, ale pozadí je stejné: neomezené zdroje na nejfantastičtější nápady, úcta Číňanů ke světovému autoprůmyslu, od kterého se chtějí učit a něco pochytit, a obrovský elán s minimem omezení. Pro Waltera de Silvu (rozhovor s ním čtěte zde), jehož pomníkem jsou Alfa Romeo 156 a Audi A5, to musí být neuvěřitelně lákavé. Číňané totiž pravděpodobně - i přes svůj pragmatismus v obchodních záležitostech - ještě nezačali ubíjet sami sebe excelovými tabulkami a přesně nalinkovanými procesy a kreativním a schopným dávají volnou ruku.

Walter de Silva tak odložil ševcovské náčiní (na stará kolena vzpomněl na dědečkovo řemeslo, při kterém může rozvíjet svou vášeň pro dámské kotníky - více čtěte zde). Své designové lodičky prodává od osmi set eur výš a mohl by si užívat penze, ale designéři takoví nejsou. A tak se do roku 2022 upsal čínskému koncernu BAIC, prozradil v interview pro italský sportovní deník Gazzetta dello Sport (to jsou ty tlusté noviny tištěné na růžovém papíře, které jediné je průměrný Ital schopný aspoň prolistovat do konce).

Bude malovat elektromobily

„Dohodl jsem se s německou inženýrskou firmou EDAC, která pro čínskou společnost ArcFox navrhne elektromobily,“ popsal šestašedesátiletý designér.

Fotogalerie

„Nebude to jen jedno auto, bude to celá rodina vozů. Mým úkolem bude dát značce tvář,“ vysvětluje. „V té rodině elektrických aut bude několik modelů od malých městských vozidel po auta střední třídy. Tvary už mám v hlavě,“ prozrazuje a zdůrazňuje potřebu stavět auta na baterky od počátku jinak, s elektropohonem je nutné počítat už při prvotním návrhu architektury vozu.

Volkswagen se podle de Silvy, který má z německého koncernu velké zkušenosti (maloval aktuální generaci Volkswagenu Polo), aktuálně snaží upravovat na elektrický pohon konvenční modely se spalovacími motory. To platí například pro aktuální elektrické provedení Volkswagenu Golf, německý koncern ovšem nyní pracuje na speciální platformě určené čistě pro elektromobily.

De Silva také připomíná BMW s jeho elektrickou divizí „i“, která má jasnou vyhraněnou identitu. „Stále musíte mít na paměti balík baterií a důsledně pracovat s rozvorem,“ připomíná a odhaluje, jak navrhuje auto: „Když mám před sebou čistý papír, začínám od pedálu plynu nebo spojky, potom opěradlo zadního sedadla a s tím se pracuje v závislosti na tom, jestli to má být kupé, sedan nebo malé auto pro čtyři.“

ArcFox je divizí čínského koncernu BAIC (Beijing Auto), který je dlouholetým partnerem automobilky Daimler v Číně. V roce 2013 koupila německá automobilka ve svém čínském partnerovi dvanáctiprocentní podíl. Právě Daimler, výrobce Mercedes patří ke světovým technologickým leaderům mezi automobilkami.

Nově založená značka se má zaměřit na výrobu modelů s nulovými emisemi. ArcFox prozatím představil dva prototypy elektromobilů, první je městský mrňous, druhý supersport. Prozatím se ale ani nespekuluje o startu sériové produkce.

ArcFox 1

ArcFox 1

ArcFox 7

ArcFox 7

Není to první případ, kdy elitního evropského autodesignéra ulovili čínští průmyslníci. Veleslavné italské studio Pininfarina dnes patří Indům, aktuálně ovšem pracuje kromě dalších projektů na vytváření designového jazyka hongkongského start-upu Hybrid Kinetic Group, který chce také nabídnout celou plejádu aut na baterky (zde).

Chcete další slavná jména, která dnes malují auta čínských značek? Wolfgang Egger, který stál za designem Audi a Alf Romeo od loňského listopadu pracuje pro značku BYD vyrábějící mimo jiné také elektromobily, Peter Horbury, autor slavných hranatých volv minulosti a hlavně dlouholetý šéfdesignér švédské značky dnes pracuje pro Geely (která ovšem Volvo koupila i s ním), Gert Hildebrand je autor nesmrtelného prvního novodobého Mini a dnes maluje pro Qoros, Anders Warming pracoval pro BMW, dnes navrhuje čínská auta s německým jménem Borgward. A česká stopa? Dlouholetý designér Toyoty a Lexusu Jaromír Čech dnes zodpovídá za podobu interiérů značky Changan.

Čínané loví i v USA

Čínská automobilka GAC Motor rozjela dokonce proogram náboru talentů z USA v Silicon Valley, v Detroitu a Bostonu. Volná místa mají v oborech strojírenství, technologie výzkumu a vývoje, marketingu a komunikace, přijímá také pracovníky na školení v managementu. Další dceřiné společnosti skupiny GAC Group se těchto náborových aktivit také účastní a vyhledávají talenty pro obsazování pozic v oblasti výzkumu a vývoje, autodílů, vozidel, obchodních a finančních služeb.

GAC GS7

GAC Motor patří k nejrychleji rostoucím automobilkám v Číně, kromě domácího trhu je přítomna také na Středním východě, v jihovýchodní Asii, ve východní Evropě, Africe a v Jižní Americe. Letos GAC založí své první severoamerické centrum výzkumu a vývoje v Silicon Valley a vstup na severoamerický trh plánuje do roku 2019.

Letos v lednu se už potřetí prezentovala na autosalonu v Detroitu. V dubnu na autosalonu v Šanghaji uzavřela strategická partnerství s 10 významnými dodavateli v autoprůmyslu, mimo jiné s Aisin Seiki, Michelinem, Continentalem a Faurecií.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Na státní podporu pro nákup elektroaut zapomeňte, vzkázal Babiš

Premiér Andrej Babiš 18. března 2019 v Kosmonosech na Mladoboleslavsku na...

Česká republika finančně nepodpoří občany při nákupu elektroaut. Po pondělním jednání s tuzemskými...

Sněmovna podpořila zavedení elektronických dálničních známek

Ilustrační snímek

Používání elektronických dálničních známek na českých silnicích je zase o kus blíže. Řidiči by je...

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Peugeot 405 je nezmar. Nově se vyrábí v Ázerbajdžánu

Peugeot Khazar 406

Pro mnohé je to automobilový pravěk, ovšem důkazem, že i v takové době vznikala auta, na která se nezapomíná, je...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Europoslanci schválili nové bezpečnostní prvky aut, hrozí jejich zdražení

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropský parlament schválil návrh nařízení o rozšíření povinné výbavy nových automobilů o vyspělé bezpečnostní...

Najdete na iDNES.cz