Autoprůmysl cla nechce
Výrobci v Evropě to ale vidí jinak, protože se jich to na rozdíl od politiků přímo týká. Varování před neuváženým krokem od autoprůmyslu tak může být zásadní. Zejména německé automobilky se obávají toho, že jakékoli zvýšení cel ze strany EU by mělo za následek odvetu z čínské strany, ať už ve formě recipročního zvýšení cel nebo negativních reakcí zákazníků na jejich produkty. A nejvíce by to postihlo německé značky. Zákazníci stále více upřednostňují domácí čínské značky na úkor těch „přespolních“. A toto by mohl být zlomový moment.
Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla![]() |
V roce 2023 se téměř 29 % vozů německých značek prodalo v Číně. Volkswagen podle dat JATO Dynamics na největším automobilovém trhu na světě realizuje přes 40 % svého celosvětového odbytu, BMW a Mercedes pak přes třetinu. V absolutních číslech se jedná o vyšší stovky tisíc aut. V případě BMW to bylo loni plných 824 832 kusů. Obchodní data navíc ukazují, že celých 54 % z čínského dovozu elektromobilů do Evropy jsou vozy západních značek, mimo jiné od BMW, Mini, Citroënu, Dacie, Hondy, Lotusu či značky Cupra.
OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?![]() |
Před neuváženými kroky EU proto varují šéfové BMW, Mercedesu, Volkswagenu, ale i Stellantisu, kteří nechtějí vyšší cla na dovoz čínských aut. Šéf BMW Zipse zase říká, že čínská hrozba elektromobilů pro Evropu je „přehnaná“. Generální ředitel Mercedesu Ola Källenius šel nedávno ještě dále, když řekl, že cla na čínská elektrická vozidla by měla být dokonce snížena. „Nezvyšujte cla. Myslím, že bychom měli jít obráceně: vezměte cla, která máme, a snižte je,“ řekl v březnu listu Financial Times. Jakožto představiteli prémiové značky se to ale říká poměrně snadno. Hlavní tlak je totiž spíše v oblasti mainstreamových značek.
Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech![]() |
Generální ředitel Renaultu Luca de Meo nedávno napsal v otevřeném dopise EU o „náporu“ čínských elektrických aut na Evropu. Popisoval v něm, že kompaktní model vyrobený v Číně má ve srovnání s ekvivalentním evropským autem nákladovou výhodu mezi 6 000 a 7 000 eur, tedy přibližně 25 procent celkové ceny. Nižší náklady na vývoj v Asii ale hraje i evropským výrobcům do karet. Volkswagen a BMW v dubnu přislíbily více než 5 miliard dolarů na rozšíření výzkumu a výroby v Číně.