Elektromobily vyrobené v Evropě by se však mohly stát novou hrozbou pro evropské automobilky, píše agentura Bloomberg.
Výrobci elektromobilů spěchají, aby rozšířili výrobu elektromobilů v Evropě, a vyhnuli se tak novým clům. Mezitím hrozí, že napětí mezi Bruselem a Pekingem přeroste v obchodní válku.
Evropská komise v červnu oznámila, že od července uvalí na elektromobily vyrobené v Číně dodatečná cla až 38,1 procenta. Dosavadní clo činí deset procent a nově oznámená cla jsou ještě k tomuto poplatku.
EU tedy zvýšila cla na čínské elektromobily až na 48 procent. Nová generace čínských výrobců se proto spojuje s místním průmyslem, aby jejich vozy mohly být považovány za domácí výrobu a jejich cena pro evropské spotřebitele zůstala přijatelná.
Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan |
V Barceloně začne brzy čínská firma Chery Automobile, která spolupracuje se španělskou Ebro-EV Motors, vyrábět svůj vůz Omoda E5. Uvažuje také o dalším výrobním místě v Evropě. V Polsku sjíždějí z montážní linky vlastněné firmou Stellantis městské vozy T03 čínského výrobce Leapmotor.
Čínská automobilka BYD pak oznámila plány na vlastní továrnu v Maďarsku a další chystá v Turecku. Společnost Zeekr zvažuje výrobu v závodě vlastněném jeho mateřskou firmou Geely, které v Evropě patří automobilka Volvo.
Clo na čínské elektromobily platí. Němci jsou proti, Francie pro, Češi nevědí |
Příchod čínských výrobců elektromobilů představuje riziko pro evropské automobilové giganty. Ti nemají příliš na výběr, musejí uzavírat partnerství a uvolňovat místo svým začínajícím konkurentům, protože sami bojují se slábnoucím globálním růstem prodeje, který je nutí některé závody zavírat.
Chery a Ebro plánují do roku 2029 vyrábět v závodě ve Španělsku 150 000 vozů ročně. Španělský závod bude podle Chery montovat automobily ze stavebnic z částečně rozebraných vozů.
Další čínská značka v Česku. Začínala v cihelně pokoutně okopírovaným seatem |
Takové automobily se obvykle vyrábějí v levnějších lokalitách, rozeberou se a pak znovu sestaví blíže místu prodeje. Tento proces je v automobilovém průmyslu běžný a firmě Chery umožní vyhnout se clům.
Čínské automobilky ovládnou do roku 2030 třetinu globálního trhu, tvrdí studie |
Podobně Leapmotor v Polsku montuje vozy ze stavebnic. Firma také uvedla, že její elektromobily bude možné z těchto stavebnic montovat v kterémkoliv závodě společnosti Stellantis po celém světě.
To je další potvrzení toho, že se mění rozložení sil v globálním autoprůmyslu a evropské automobilky ustupují ze svých pozic.
Škoda vstupuje na trh ve Vietnamu, auta bude vyrábět na místě ze skládaček |
Právě evropské automobilky, včetně Škody, montovaly v minulosti při průniku na nové trhy auta ze stavebnic (režim SKD a CKD– částečně nebo kompletně rozložený vůz) přímo na místě, aby se vyhnuly dovozním clům. Takto ovšem Evropané vstupovali spíše na rozvojové trhy Ruska, Afriky a Asie (Škoda naposledy do Vietnamu). V tomto případě je to naopak – Čína, ještě donedávna považovaná za automobilového učedníka, bude „stavebnicovou fintou“ obcházet nově navýšená cla, která kvůli ochraně evropských automobilek Brusel radikálně zvýšil.
Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun |
Analytik banky Citigroup Harald Hendrikse dodává, že existuje mnoho možností pro partnerství, zejména kvůli tlakům na snižování nákladů, včetně cel v EU. „Všichni Evropané budou brzy vyrábět nějaké čínské auto, ať už v Číně, nebo v Evropě,“ řekl.
Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl |
Čínské firmy potřebují obejít evropská cla, aby se vyhnuly snížení zisku nebo zdražení svých aut. Odhadovaná marže elektromobilu MG4 od společnosti SAIC by se mohla snížit na pouhé jedno procento z nynějších 25 procent.
Čínská automobilka Leapmotor zahájila v Polsku výrobu elektroaut |
Částečně by se tomu dalo zabránit, pokud by firma zdražila, to ale není pravděpodobné, protože podle analytiků nemají tyto značky v současnosti dostatečnou hodnotu, která by ospravedlnila zvýšení ceny. Další možností by byl pokračující pokles nákladů na baterie, což je další oblast, kde čínské firmy předstihují konkurenty z EU.
Partner a výkonný ředitel poradenské společnosti AlixPartners Alexandre Marian očekává, že čínské firmy budou v Evropě dál expandovat, například prostřednictvím koupě závodů, které chtějí místní výrobci zavřít nebo prodat. „Čínští výrobci jsou mimořádně odhodlaní,“ řekl. „Vždy najdou způsob, jak obejít problém, a jakmile si stanoví cíl, najdou způsob, jak ho dosáhnout.“
ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari |
Červnový rekord čínských značek
Čínské automobilové značky měly v červnu na trhu s elektromobily v Evropě rekordní podíl 11 procent a zaznamenaly i rekordní počet registrací. Výrobci se snažili zaregistrovat co nejvíce vozů před zavedením dodatečných cel.. S odvoláním na údaje výzkumné společnosti Dataforce to uvedla agentura Bloomberg.
Vozy zaregistrované před 5. červencem mohly být zákazníkům prodávány bez dodatečných cel na dovážené elektromobily. Čínské značky tak v celém regionu v červnu zaregistrovaly rekordních více než 23 000 bateriových elektromobilů. Ve srovnání s předchozím měsícem to bylo o 72 procent více a dvakrát více než činil nárůst celkových registrací elektromobilů v červnu. Novým clům podléhá také dovoz elektromobilů, které v Číně vyrobily západní automobilky, jako je Volvo Car, BMW a Tesla.
Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla |
Největší růst v počtu registrací zaznamenala čínská státní automobilka SAIC. Zhruba 40 procent jejích registrovaných vozů MG4 ale byly vozy, které zaregistrovali prodejci.
Analytici Dataforce upozornili, že zájem o elektromobily v Evropě podpořilo v červnu také zavedení pobídek v Itálii, které pomohlo zvýšit prodej bateriových elektromobilů v zemi na dvojnásobek proti předchozímu roku. Tento růst vynesl Itálii, která dosud v prodeji elektromobilů zaostávala, mezi šest největších trhů v evropském regionu. Ten vedle EU zahrnuje i Norsko, Švýcarsko a Británii.
Celkově bylo podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v červnu v Evropě zaregistrováno 208 872 elektromobilů. To byl zatím třetí nejvyšší počet, za prosincem 2022 a březnem 2023.
Čínské značky chtějí odvetná cla na auta z EU, na jednání bylo i BMW a VW |