Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

aktualizováno  14:08
Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po Turecko, aby se vyhnuly vysokým dovozním clům. Ta zavedla Evropská unie, aby oslabila jejich cenovou výhodu a pomohla zavedeným automobilkám v regionu.

Elektromobily vyrobené v Evropě by se však mohly stát novou hrozbou pro evropské automobilky, píše agentura Bloomberg.

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část aut se štítkem „Made in China“ přitom paradoxně představují známé modely evropských, japonských a amerických značek. A je jich mnohem více, než byste si mysleli.

Výrobci elektromobilů spěchají, aby rozšířili výrobu elektromobilů v Evropě, a vyhnuli se tak novým clům. Mezitím hrozí, že napětí mezi Bruselem a Pekingem přeroste v obchodní válku.

Evropská komise v červnu oznámila, že od července uvalí na elektromobily vyrobené v Číně dodatečná cla až 38,1 procenta. Dosavadní clo činí deset procent a nově oznámená cla jsou ještě k tomuto poplatku.

EU tedy zvýšila cla na čínské elektromobily až na 48 procent. Nová generace čínských výrobců se proto spojuje s místním průmyslem, aby jejich vozy mohly být považovány za domácí výrobu a jejich cena pro evropské spotřebitele zůstala přijatelná.

Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan

V Barceloně začne brzy čínská firma Chery Automobile, která spolupracuje se španělskou Ebro-EV Motors, vyrábět svůj vůz Omoda E5. Uvažuje také o dalším výrobním místě v Evropě. V Polsku sjíždějí z montážní linky vlastněné firmou Stellantis městské vozy T03 čínského výrobce Leapmotor.

Čínská automobilka BYD pak oznámila plány na vlastní továrnu v Maďarsku a další chystá v Turecku. Společnost Zeekr zvažuje výrobu v závodě vlastněném jeho mateřskou firmou Geely, které v Evropě patří automobilka Volvo.

Clo na čínské elektromobily platí. Němci jsou proti, Francie pro, Češi nevědí

Příchod čínských výrobců elektromobilů představuje riziko pro evropské automobilové giganty. Ti nemají příliš na výběr, musejí uzavírat partnerství a uvolňovat místo svým začínajícím konkurentům, protože sami bojují se slábnoucím globálním růstem prodeje, který je nutí některé závody zavírat.

Chery a Ebro plánují do roku 2029 vyrábět v závodě ve Španělsku 150 000 vozů ročně. Španělský závod bude podle Chery montovat automobily ze stavebnic z částečně rozebraných vozů.

Další čínská značka v Česku. Začínala v cihelně pokoutně okopírovaným seatem

Takové automobily se obvykle vyrábějí v levnějších lokalitách, rozeberou se a pak znovu sestaví blíže místu prodeje. Tento proces je v automobilovém průmyslu běžný a firmě Chery umožní vyhnout se clům.

Čínské automobilky ovládnou do roku 2030 třetinu globálního trhu, tvrdí studie

Podobně Leapmotor v Polsku montuje vozy ze stavebnic. Firma také uvedla, že její elektromobily bude možné z těchto stavebnic montovat v kterémkoliv závodě společnosti Stellantis po celém světě.

To je další potvrzení toho, že se mění rozložení sil v globálním autoprůmyslu a evropské automobilky ustupují ze svých pozic.

Škoda vstupuje na trh ve Vietnamu, auta bude vyrábět na místě ze skládaček

Právě evropské automobilky, včetně Škody, montovaly v minulosti při průniku na nové trhy auta ze stavebnic (režim SKD a CKD– částečně nebo kompletně rozložený vůz) přímo na místě, aby se vyhnuly dovozním clům. Takto ovšem Evropané vstupovali spíše na rozvojové trhy Ruska, Afriky a Asie (Škoda naposledy do Vietnamu). V tomto případě je to naopak – Čína, ještě donedávna považovaná za automobilového učedníka, bude „stavebnicovou fintou“ obcházet nově navýšená cla, která kvůli ochraně evropských automobilek Brusel radikálně zvýšil.

Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun

Analytik banky Citigroup Harald Hendrikse dodává, že existuje mnoho možností pro partnerství, zejména kvůli tlakům na snižování nákladů, včetně cel v EU. „Všichni Evropané budou brzy vyrábět nějaké čínské auto, ať už v Číně, nebo v Evropě,“ řekl.

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

Čínské firmy potřebují obejít evropská cla, aby se vyhnuly snížení zisku nebo zdražení svých aut. Odhadovaná marže elektromobilu MG4 od společnosti SAIC by se mohla snížit na pouhé jedno procento z nynějších 25 procent.

Čínská automobilka Leapmotor zahájila v Polsku výrobu elektroaut

Částečně by se tomu dalo zabránit, pokud by firma zdražila, to ale není pravděpodobné, protože podle analytiků nemají tyto značky v současnosti dostatečnou hodnotu, která by ospravedlnila zvýšení ceny. Další možností by byl pokračující pokles nákladů na baterie, což je další oblast, kde čínské firmy předstihují konkurenty z EU.

Partner a výkonný ředitel poradenské společnosti AlixPartners Alexandre Marian očekává, že čínské firmy budou v Evropě dál expandovat, například prostřednictvím koupě závodů, které chtějí místní výrobci zavřít nebo prodat. „Čínští výrobci jsou mimořádně odhodlaní,“ řekl. „Vždy najdou způsob, jak obejít problém, a jakmile si stanoví cíl, najdou způsob, jak ho dosáhnout.“

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

Červnový rekord čínských značek

Čínské automobilové značky měly v červnu na trhu s elektromobily v Evropě rekordní podíl 11 procent a zaznamenaly i rekordní počet registrací. Výrobci se snažili zaregistrovat co nejvíce vozů před zavedením dodatečných cel.. S odvoláním na údaje výzkumné společnosti Dataforce to uvedla agentura Bloomberg.

Vozy zaregistrované před 5. červencem mohly být zákazníkům prodávány bez dodatečných cel na dovážené elektromobily. Čínské značky tak v celém regionu v červnu zaregistrovaly rekordních více než 23 000 bateriových elektromobilů. Ve srovnání s předchozím měsícem to bylo o 72 procent více a dvakrát více než činil nárůst celkových registrací elektromobilů v červnu. Novým clům podléhá také dovoz elektromobilů, které v Číně vyrobily západní automobilky, jako je Volvo Car, BMW a Tesla.

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Největší růst v počtu registrací zaznamenala čínská státní automobilka SAIC. Zhruba 40 procent jejích registrovaných vozů MG4 ale byly vozy, které zaregistrovali prodejci.

Analytici Dataforce upozornili, že zájem o elektromobily v Evropě podpořilo v červnu také zavedení pobídek v Itálii, které pomohlo zvýšit prodej bateriových elektromobilů v zemi na dvojnásobek proti předchozímu roku. Tento růst vynesl Itálii, která dosud v prodeji elektromobilů zaostávala, mezi šest největších trhů v evropském regionu. Ten vedle EU zahrnuje i Norsko, Švýcarsko a Británii.

Celkově bylo podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v červnu v Evropě zaregistrováno 208 872 elektromobilů. To byl zatím třetí nejvyšší počet, za prosincem 2022 a březnem 2023.

Čínské značky chtějí odvetná cla na auta z EU, na jednání bylo i BMW a VW

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nová sleva na pokutě pro Číňany. Cla pro elektroauta i Teslu ještě poklesnou

Pokud jste si v našem přehledu nových automobilových modelů evropských značek,...

VIDEO Evropská unie plánuje snížit konečná dodatečná cla na elektromobily z Číny, po zohlednění...

Elektromobily si podporu zaslouží, myslí si šéf českého Volkswagenu

Jakub Šebesta, šéf českého zastoupení značky Volkswagen

Podařilo se nám dojednat daleko příznivější ceny, chlubí se Jakub Šebesta, vedoucí značky...

Komfort a peníze z dotací. Města si stále častěji pořizují elektromobily

Nové elektromobily využívají Kroměřížské technické služby.

VIDEO Aut na elektrický pohon, která využívají radnice, hejtmanství a jejich organizace, přibývá. Z velké...

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Za rok 2020 musely automobilky doplatit 510 milionů eur. V roce 2025 už půjde o...

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi...

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní...

Radnice jsou k elektrickým autům opatrné, přesedly do nich jen pečovatelky

Pro analýzu využití ploch a kontrolu oprávněného parkování a další ladění...

Radnice v Královéhradeckém kraji se do elektrovozů nehrnou. Lídrem jsou pouze sociální služby, a to...

Pořízení elektromobilu Škoda nebylo nikdy snazší


V AUTO Brandýs nad Labem Stará Boleslav si právě teď můžete pořídit akční model Škoda Enyaq Tour s...

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...