Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

aktualizováno  14:08
Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po Turecko, aby se vyhnuly vysokým dovozním clům. Ta zavedla Evropská unie, aby oslabila jejich cenovou výhodu a pomohla zavedeným automobilkám v regionu.

Elektromobily vyrobené v Evropě by se však mohly stát novou hrozbou pro evropské automobilky, píše agentura Bloomberg.

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část aut se štítkem „Made in China“ přitom paradoxně představují známé modely evropských, japonských a amerických značek. A je jich mnohem více, než byste si mysleli.

Výrobci elektromobilů spěchají, aby rozšířili výrobu elektromobilů v Evropě, a vyhnuli se tak novým clům. Mezitím hrozí, že napětí mezi Bruselem a Pekingem přeroste v obchodní válku.

Evropská komise v červnu oznámila, že od července uvalí na elektromobily vyrobené v Číně dodatečná cla až 38,1 procenta. Dosavadní clo činí deset procent a nově oznámená cla jsou ještě k tomuto poplatku.

EU tedy zvýšila cla na čínské elektromobily až na 48 procent. Nová generace čínských výrobců se proto spojuje s místním průmyslem, aby jejich vozy mohly být považovány za domácí výrobu a jejich cena pro evropské spotřebitele zůstala přijatelná.

Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan

V Barceloně začne brzy čínská firma Chery Automobile, která spolupracuje se španělskou Ebro-EV Motors, vyrábět svůj vůz Omoda E5. Uvažuje také o dalším výrobním místě v Evropě. V Polsku sjíždějí z montážní linky vlastněné firmou Stellantis městské vozy T03 čínského výrobce Leapmotor.

Čínská automobilka BYD pak oznámila plány na vlastní továrnu v Maďarsku a další chystá v Turecku. Společnost Zeekr zvažuje výrobu v závodě vlastněném jeho mateřskou firmou Geely, které v Evropě patří automobilka Volvo.

Clo na čínské elektromobily platí. Němci jsou proti, Francie pro, Češi nevědí

Příchod čínských výrobců elektromobilů představuje riziko pro evropské automobilové giganty. Ti nemají příliš na výběr, musejí uzavírat partnerství a uvolňovat místo svým začínajícím konkurentům, protože sami bojují se slábnoucím globálním růstem prodeje, který je nutí některé závody zavírat.

Chery a Ebro plánují do roku 2029 vyrábět v závodě ve Španělsku 150 000 vozů ročně. Španělský závod bude podle Chery montovat automobily ze stavebnic z částečně rozebraných vozů.

Další čínská značka v Česku. Začínala v cihelně pokoutně okopírovaným seatem

Takové automobily se obvykle vyrábějí v levnějších lokalitách, rozeberou se a pak znovu sestaví blíže místu prodeje. Tento proces je v automobilovém průmyslu běžný a firmě Chery umožní vyhnout se clům.

Čínské automobilky ovládnou do roku 2030 třetinu globálního trhu, tvrdí studie

Podobně Leapmotor v Polsku montuje vozy ze stavebnic. Firma také uvedla, že její elektromobily bude možné z těchto stavebnic montovat v kterémkoliv závodě společnosti Stellantis po celém světě.

To je další potvrzení toho, že se mění rozložení sil v globálním autoprůmyslu a evropské automobilky ustupují ze svých pozic.

Škoda vstupuje na trh ve Vietnamu, auta bude vyrábět na místě ze skládaček

Právě evropské automobilky, včetně Škody, montovaly v minulosti při průniku na nové trhy auta ze stavebnic (režim SKD a CKD– částečně nebo kompletně rozložený vůz) přímo na místě, aby se vyhnuly dovozním clům. Takto ovšem Evropané vstupovali spíše na rozvojové trhy Ruska, Afriky a Asie (Škoda naposledy do Vietnamu). V tomto případě je to naopak – Čína, ještě donedávna považovaná za automobilového učedníka, bude „stavebnicovou fintou“ obcházet nově navýšená cla, která kvůli ochraně evropských automobilek Brusel radikálně zvýšil.

Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun

Analytik banky Citigroup Harald Hendrikse dodává, že existuje mnoho možností pro partnerství, zejména kvůli tlakům na snižování nákladů, včetně cel v EU. „Všichni Evropané budou brzy vyrábět nějaké čínské auto, ať už v Číně, nebo v Evropě,“ řekl.

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

Čínské firmy potřebují obejít evropská cla, aby se vyhnuly snížení zisku nebo zdražení svých aut. Odhadovaná marže elektromobilu MG4 od společnosti SAIC by se mohla snížit na pouhé jedno procento z nynějších 25 procent.

Čínská automobilka Leapmotor zahájila v Polsku výrobu elektroaut

Částečně by se tomu dalo zabránit, pokud by firma zdražila, to ale není pravděpodobné, protože podle analytiků nemají tyto značky v současnosti dostatečnou hodnotu, která by ospravedlnila zvýšení ceny. Další možností by byl pokračující pokles nákladů na baterie, což je další oblast, kde čínské firmy předstihují konkurenty z EU.

Partner a výkonný ředitel poradenské společnosti AlixPartners Alexandre Marian očekává, že čínské firmy budou v Evropě dál expandovat, například prostřednictvím koupě závodů, které chtějí místní výrobci zavřít nebo prodat. „Čínští výrobci jsou mimořádně odhodlaní,“ řekl. „Vždy najdou způsob, jak obejít problém, a jakmile si stanoví cíl, najdou způsob, jak ho dosáhnout.“

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

Červnový rekord čínských značek

Čínské automobilové značky měly v červnu na trhu s elektromobily v Evropě rekordní podíl 11 procent a zaznamenaly i rekordní počet registrací. Výrobci se snažili zaregistrovat co nejvíce vozů před zavedením dodatečných cel.. S odvoláním na údaje výzkumné společnosti Dataforce to uvedla agentura Bloomberg.

Vozy zaregistrované před 5. červencem mohly být zákazníkům prodávány bez dodatečných cel na dovážené elektromobily. Čínské značky tak v celém regionu v červnu zaregistrovaly rekordních více než 23 000 bateriových elektromobilů. Ve srovnání s předchozím měsícem to bylo o 72 procent více a dvakrát více než činil nárůst celkových registrací elektromobilů v červnu. Novým clům podléhá také dovoz elektromobilů, které v Číně vyrobily západní automobilky, jako je Volvo Car, BMW a Tesla.

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Největší růst v počtu registrací zaznamenala čínská státní automobilka SAIC. Zhruba 40 procent jejích registrovaných vozů MG4 ale byly vozy, které zaregistrovali prodejci.

Analytici Dataforce upozornili, že zájem o elektromobily v Evropě podpořilo v červnu také zavedení pobídek v Itálii, které pomohlo zvýšit prodej bateriových elektromobilů v zemi na dvojnásobek proti předchozímu roku. Tento růst vynesl Itálii, která dosud v prodeji elektromobilů zaostávala, mezi šest největších trhů v evropském regionu. Ten vedle EU zahrnuje i Norsko, Švýcarsko a Británii.

Celkově bylo podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v červnu v Evropě zaregistrováno 208 872 elektromobilů. To byl zatím třetí nejvyšší počet, za prosincem 2022 a březnem 2023.

Čínské značky chtějí odvetná cla na auta z EU, na jednání bylo i BMW a VW


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektroautoškola: hledáme nabíjecí stanice a prodloužíme život akumulátoru

Elektroautoškola - Škoda Elroq na UFC

VIDEO Jak najít nabíjecí stanici ve vestavěné navigaci a jak si snadno naplánovat nabíjení při dlouhé...

Elektromobil pro chudé. Ekolobbisté chtějí sociální leasing, státy si mají půjčit

Volkswagen ID. EVERY1

Evropské státy by si měly půjčit peníze, aby mohly zvýšit prodeje elektromobilů až o 3 miliony...

Čínská antitesla se prodává rychlostí blesku, pomáhají jí influenceři

Prezentace elektromobilu MONA M03 Max EV od čínské automobilky XPENG na akci...

Čínská značka Xpeng cílí na mladé. A úspěšně. Během první hodiny po uvedení nových verzí modelu...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Elektromobily přijdou o bezplatné parkování v Praze už letos na podzim

ilustrační snímek

Praha plánuje od září zpoplatnit parkování elektromobilů v zónách placeného stání, které je nyní...

Německá policie na baterky. Strážci zákona nyní úřadují při dobíjení

Bylo by to úsměvné, kdyby to nebyla pravda. Policie v Bádensku-Württembersku...

Nejen zákon a pořádek. Od policie v Bádensku-Württembersku se očekává, že bude chránit i klima....

Nejčtenější

Octavie, které (nejspíš) neznáte. Dvoumotorová, kupé či s upletenou karoserií

Nejprodávanější model značky Škoda v průběhu let vznikl v celé řadě speciálních verzí přímo z výroby, ale i v rozličných úpravách. Znáte dvoumotorovou octavii s výkonem 1000 koní, verzi pick-up, kupé...

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Po mosteckém okruhu se proháněly perly z dílny Porsche. I exkluzivní modely

Jedno z největších tuzemských setkání majitelů a příznivců vozů Porsche se uskutečnilo opět na mosteckém autodromu. I třetí ročník lákal fanoušky německých vozů s českou stopou na exkluzivní modely...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49

Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na...

12. června 2025

Mezi Kamiqem a Karoqem. Ital s asijskými geny vzbuzuje na cestách pozornost

Co je to za auto? Malé SUV DR 5.0 od italské značky DR Automobiles se již nějaký ten rok vyrábí, ale na českých silnicích je to novinka, která spolehlivě otáčí hlavy kolemjdoucích. Auto, které je...

12. června 2025

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

11. června 2025,  aktualizováno  15:27

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

11. června 2025

Světový autoprůmysl v panice: Čína škrtí vývoz surovin pro výrobu magnetů

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Píše agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro...

11. června 2025

Antimonopolní úřad prověří nabíjení elektroaut. Konkurence nefunguje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se bude zabývat situací na trhu veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Zkoumat bude podmínky na trhu v letech 2020 až 2025.

10. června 2025

Auto pro celého řidiče. Jízda trabantem je státnicí z řízení, ověřil si reportér

Premium

Jeho zvláštností je karoserie, jejíž viditelné části jsou vyrobeny z duroplastu. Trabant, lidový vůz s dvoutaktním motorem, byl jedním ze symbolů NDR, ale i u nás jste ho na silnicích potkávali...

10. června 2025

Jezdíme v geniálním minielektru a zas nás málem nabourali

Hyundai Inster nás nadchl, tedy nejprve jen jednoho z nás. Druhý musel uznat, že korejské mini je fakt skvěle vymyšlený elektromobil, až po názorné demonstraci. A co teprve když jsme odhalili, k čemu...

10. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.