Podle dvacátého vydání Globálního výhledu automobilového průmyslu poradenské společnosti AlixPartners se letos celosvětově prodá 83 milionů vozidel, což je o 5 % více než v roce 2022. V letech 2024–2027 navíc dojde k průměrnému růstu o 3 % ročně. Trh se ale bude vyvíjet v různých regionech různě. Například Spojené státy porostou v roce 2023 o 10 % a pak se ustálí na tempu 3 % ročně až do roku 2027. Oživení v Evropě má být mírnější, v letošním roce o 6 %, v dalších letech o 2 %.
Náskok díky čínské technice. Audi naskočí na skateboard SAIC![]() |
Největším trhem na světě s 24,9 milionu vozidel v roce 2023 bude Čína. V prvním čtvrtletí roku 2023 Čína vystřídala Japonsko na pozici světového lídra v exportu automobilů, což je překvapivý posun z šestého místa v roce 2019. Tamní prodeje narostou na 29,1 milionu v roce 2027 (+4 % ročně) a za čtyři roky bude nadále největším vývozcem vozidel s 80% růstem oproti 1. čtvrtletí roku 2022.
Zápisky z Paříže: Večeře u prezidenta a plán Číny na vyhladovění Evropy![]() |
Kromě toho bude poprvé v historii více než 50 % místního trhu uspokojeno vozidly vyrobenými domácími značkami (35 % v roce 2020). Podle prognóz dosáhnou do roku 2030 tržního podílu 65 %.
Společnost AlixPartners naznačuje, že tradiční výrobci automobilů by měli věnovat velkou pozornost trendům v Číně nejen kvůli čtení tohoto trhu, ale také jako předzvěst toho, kam se bude ubírat trh v dalších zemích.
Renault a čínská Geely budou spolu vyrábět motory, nabídnou je i ostatním![]() |
AlixPartners například uvádí, že čínské značky jako BYD, Zeekr a Xpeng stoupají v prodejích a podílu na domácím trhu, protože se jim daří lépe než západním výrobcům automobilů dodávat nové technologické funkce s rychlejším tempem aktualizací. Nejlépe hodnocenou zahraniční značkou v oblasti „technologických funkcí“ je BMW, které se umístilo na druhém místě za Zeekrem a před BYD a Xpengem.
Čínské lamborghini pro chudé je v Česku. Chyby nemá, cenou se nepodbízí![]() |
Nejde ale jen o čínský trh, tamní výrobci se mohutně tlačí do Evropy, kde slaví úspěch především s elektromobily. V poslední době zlepšila jejich bezpečnost a kvalitu při zachování nižších cen. A zákazníci na to slyší, nejen privátní, ale i firemní. Například německá autopůjčovna Sixt nedávno objednala 100 000 elektrických vozidel BYD.
Zkrat v elektrických plánech VW. Němci nechtějí auta na baterky![]() |
Odhady se liší, ale očekává se, že do roku 2030 budou elektromobily představovat 40 až 50 % evropských prodejů. A podle některých odhadů budou čínské automobilky zabírat 12 až 20 % těchto prodejů, protože se zaměří na neluxusní segmenty, které jsou mnohé evropské automobilky ochotny obětovat kvůli mizivým nebo žádným ziskům plynoucím z vozidel s nižší prodejní cenou.
Čínské automobilky pomalu ale jistě vstupují i na český trh. Nejviditelnější je v tomto směru značka s britskými kořeny, ale čínským majitelem MG. Ta za prvních pět měsíců letošního roku registrovala už 848 aut a vyhoupla se na 20. místo mezi značkami. Už je těsně za Mazdou, ale předstihla třeba Mitsubishi, Lexus nebo Nissan. Svoji prodejní síť v Česku znovu buduje Dongfeng a importér Nissanu se letos chystá začít prodávat značku Geely.
Čína už svět motorek dojela. První kilometry na novém naháči CFMOTO![]() |
Prodej aut v EU dál rosteElektromobily v červnu poprvé předstihly naftová auta Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v prvním pololetí meziročně zvýšil o 17,9 procenta na 5,4 milionu vozů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Údaje rovněž ukázaly, že prodej automobilů s plně elektrickým pohonem byl v červnu poprvé vyšší než prodej naftových aut. Celkový prodej aut v EU se v červnu meziročně zvýšil o 17,8 procenta na 1,045 milionu vozů. Automobilový trh tak v unii vykázal růst jedenáctý měsíc za sebou. Prodej se v červnu zvýšil ve všech členských zemích s výjimkou Maďarska. Český Svaz dovozců automobilů (SDA) už dříve oznámil, že prodej nových osobních aut v České republice v prvním pololetí meziročně vzrostl o 16,8 procenta na 115 548 vozů. V samotném červnu se prodej zvýšil o 9,3 procenta na 20 480 vozů. Prodej automobilů s plně elektrickým pohonem v EU se v červnu meziročně zvýšil zhruba o dvě třetiny na 158 252 vozů. Jejich tržní podíl tak stoupl na 15,1 procenta z 10,7 procenta před rokem. Prodej naftových aut v červnu naopak o 9,4 procenta klesl a činil 139 595 vozů. Jejich podíl na trhu tím dosáhl 13,4 procenta. Nejprodávanější kategorií v EU zůstaly benzinové automobily s podílem 36,3 procenta, za kterými následovaly hybridní vozy. V České republice prodej aut s plně elektrickým pohonem v červnu vzrostl o 4,6 procenta na 637 vozů. Byl tak výrazně nižší než prodej naftových aut, který se zvýšil o 20,5 procenta na 5038 vozů. Prodej benzinových automobilů se zvýšil o 3,7 procenta na 10 433. V celém prvním pololetí prodej aut s plně elektrickým pohonem v Česku meziročně vzrostl o 52,6 procenta na 3008 vozů. Prodej naftových aut se zvýšil téměř o 16 procent na 27 673 vozů, prodej benzinových aut pak vzrostl o 12 procent na 60 841 vozů. Členské země Evropské unie letos definitivně schválily normu, která od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut v EU. Dnešní údaje ACEA rovněž ukázaly, že jedničkou na automobilovém trhu v EU v červnu zůstal německý automobilový koncern Volkswagen, jehož tržní podíl se zvýšil na 26,1 procenta z 24,4 procenta před rokem. Česká značka Škoda, která je součástí koncernu, v červnu v EU zvýšila prodej o 28 procent na 52 981 vozů. Její tržní podíl tak stoupl na 5,1 procenta za 4,7 procenta před rokem. |