Z D1 u Prahy je chytrá dálnice. Umí řidiče varovat před problémy

  14:30aktualizováno  14:30
Na dálnicích u Prahy začal ve zkušebním režimu fungovat inteligentní dopravní systém. Mezi Mirošovicemi a Rudnou byla dokončena výstavba nového inteligentního dopravního systému (C-ITS), který by měl řidiče informovat o situaci v provozu a výrazně tak zvýšit bezpečnost na cestách.

Výrobou zařízení, která s informacemi systému umí pracovat, se aktuálně zabývají asi čtyři firmy, jedna z nich je česká. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

V ČR se bude technologie dále rozšiřovat na dálnicích a také v rámci testování ve třech městech - v Brně, Ostravě a Plzni.

K čemu slouží

Informace, které dostává řidič C-ITS vozidla od infrastruktury:

  • práce na vozovce
  • pomalu jedoucí nebo stojící vozidlo na trase
  • dopravní kolony
  • dopravní informace z portálů (proměnné dopravní značky, zařízení pro provozní informace)
  • informace o dojezdových časech
  • informace o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD (NDIC) - nehody, počasí, sjízdnost atd.

Nový informační systém, který představilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), funguje na bázi automatické výměny informací mezi jednotkami vybudovanými podél silnic a palubními jednotkami zabudovanými v automobilech. Řidiči tak budou dostávat informace o provozu, které by jim měly umožnit s předstihem přizpůsobit jízdu aktuální situaci. Systém bude shromažďovat informace například o pracích na vozovce, stojících vozidlech na trase, dopravních kolonách, mimořádných událostech atd.

„Všechny tyto informace, které se k řidiči dostávají bez prodlení a zahrnují přesný popis událostí, jsou významným krokem ke zvýšení bezpečnosti a informovanosti účastníků silničního provozu,“ podotkl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Limitem ovšem může být zatím nízký počet aut zapojených do systému. ŘSD přesná čísla zatím neuvedlo, ovšem podle Rýdla bude do roku 2020 tímto systémem vybaveno zhruba deset milionů aut v Evropě.

Jak to funguje

Princip kooperativního systému (dále jen C-ITS)

Každé vozidlo vybavené C-ITS se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá, ale i vysílá. Na rozdíl od stávajícího RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel), je informace od C-ITS vozidel generována automaticky samotným chováním vozidel (např. spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním apod.) a bezprostředně předávána ostatním vozidlům.

Úsek dlouhý 46 kilometrů (na D5 je 5 km, na D0 30 km a na D1 11 km) mezi Mirošovicemi a Rudnou je podle měření dopravních intenzit nejvytíženějším dálničním úsekem v Česku, a proto jej silničáři vybrali k testovacímu provozu.

Práce na výstavbě „chytré dálnice“ zahájilo ŘSD již v roce 2016. Na celém testovacím úseku je 29 komunikačních jednotek, systém využívá technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth i mobilní sítě 3G/4G/LTE-V. Dopravní systém, který má být zahrnut do celoevropského projektu C-Roads, by měl být v budoucnu rozšiřován i na další vytížené dálniční úseky v zemi.

Projekt chytré dálnice odstartoval v Česku už v roce 2013, kdy se ve výzkumném projektu ověřovala funkčnost systému decentralizované komunikace mezi vozidly a infrastrukturou (Car2Car, V2X...) na obchvatu Prahy u Jesenice (reportáž z testování čtěte zde). „Pilotní test tehdy ověřil funkčnost systému v reálném provozu, byl to vůbec první test takového druhu v Evropě,“ říká pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj, který zastupuje Česko v celoevropském projektu C-Roads. „Dnes už máme tedy infrastrukturu, standardy a centrální systém, který umí zpracovávat data a posílat je do aut a zároveň je od nich přijímat,“ vysvětluje.

„Systém se bude ještě ladit, hlavně z pohledu bezpečnostních pravidel a ochrany údajů,“ dodává Lokaj, jeho specializací v projektu C-Roads je právě bezpečnost a ochrana dat. V Česku jsou podle experta zatím desítky aut, která umí přijímat data z C-ITS. 

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Najdete na iDNES.cz