Z D1 u Prahy je chytrá dálnice. Umí řidiče varovat před problémy

  14:30aktualizováno  14:30
Na dálnicích u Prahy začal ve zkušebním režimu fungovat inteligentní dopravní systém. Mezi Mirošovicemi a Rudnou byla dokončena výstavba nového inteligentního dopravního systému (C-ITS), který by měl řidiče informovat o situaci v provozu a výrazně tak zvýšit bezpečnost na cestách.

Výrobou zařízení, která s informacemi systému umí pracovat, se aktuálně zabývají asi čtyři firmy, jedna z nich je česká. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

V ČR se bude technologie dále rozšiřovat na dálnicích a také v rámci testování ve třech městech - v Brně, Ostravě a Plzni.

K čemu slouží

Informace, které dostává řidič C-ITS vozidla od infrastruktury:

  • práce na vozovce
  • pomalu jedoucí nebo stojící vozidlo na trase
  • dopravní kolony
  • dopravní informace z portálů (proměnné dopravní značky, zařízení pro provozní informace)
  • informace o dojezdových časech
  • informace o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD (NDIC) - nehody, počasí, sjízdnost atd.

Nový informační systém, který představilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), funguje na bázi automatické výměny informací mezi jednotkami vybudovanými podél silnic a palubními jednotkami zabudovanými v automobilech. Řidiči tak budou dostávat informace o provozu, které by jim měly umožnit s předstihem přizpůsobit jízdu aktuální situaci. Systém bude shromažďovat informace například o pracích na vozovce, stojících vozidlech na trase, dopravních kolonách, mimořádných událostech atd.

„Všechny tyto informace, které se k řidiči dostávají bez prodlení a zahrnují přesný popis událostí, jsou významným krokem ke zvýšení bezpečnosti a informovanosti účastníků silničního provozu,“ podotkl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Limitem ovšem může být zatím nízký počet aut zapojených do systému. ŘSD přesná čísla zatím neuvedlo, ovšem podle Rýdla bude do roku 2020 tímto systémem vybaveno zhruba deset milionů aut v Evropě.

Jak to funguje

Princip kooperativního systému (dále jen C-ITS)

Každé vozidlo vybavené C-ITS se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá, ale i vysílá. Na rozdíl od stávajícího RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel), je informace od C-ITS vozidel generována automaticky samotným chováním vozidel (např. spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním apod.) a bezprostředně předávána ostatním vozidlům.

Úsek dlouhý 46 kilometrů (na D5 je 5 km, na D0 30 km a na D1 11 km) mezi Mirošovicemi a Rudnou je podle měření dopravních intenzit nejvytíženějším dálničním úsekem v Česku, a proto jej silničáři vybrali k testovacímu provozu.

Práce na výstavbě „chytré dálnice“ zahájilo ŘSD již v roce 2016. Na celém testovacím úseku je 29 komunikačních jednotek, systém využívá technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth i mobilní sítě 3G/4G/LTE-V. Dopravní systém, který má být zahrnut do celoevropského projektu C-Roads, by měl být v budoucnu rozšiřován i na další vytížené dálniční úseky v zemi.

Projekt chytré dálnice odstartoval v Česku už v roce 2013, kdy se ve výzkumném projektu ověřovala funkčnost systému decentralizované komunikace mezi vozidly a infrastrukturou (Car2Car, V2X...) na obchvatu Prahy u Jesenice (reportáž z testování čtěte zde). „Pilotní test tehdy ověřil funkčnost systému v reálném provozu, byl to vůbec první test takového druhu v Evropě,“ říká pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj, který zastupuje Česko v celoevropském projektu C-Roads. „Dnes už máme tedy infrastrukturu, standardy a centrální systém, který umí zpracovávat data a posílat je do aut a zároveň je od nich přijímat,“ vysvětluje.

„Systém se bude ještě ladit, hlavně z pohledu bezpečnostních pravidel a ochrany údajů,“ dodává Lokaj, jeho specializací v projektu C-Roads je právě bezpečnost a ochrana dat. V Česku jsou podle experta zatím desítky aut, která umí přijímat data z C-ITS. 

Nejčtenější

Připoutaní přeživší: jizvy od bezpečnostních pásů jsou pro statečné

Tváře kampaně na podporu používání bezpečnostních pásů v autech

Řidiči na Novém Zélandu se zdráhají jezdit v autě se zapnutými bezpečnostními pásy. Reklamní kampaň státní dopravní...

Čeští řidiči stárnou. Existuje i typická seniorská nehoda

Senioři za volantem

Špatně vidí, špatně slyší, jedou pomalu, zdržují. A nejhorší jsou ti s kloboukem. Řidiči senioři jsou často terčem...

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Další z rubriky

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Europoslanci schválili nové bezpečnostní prvky aut, hrozí jejich zdražení

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropský parlament schválil návrh nařízení o rozšíření povinné výbavy nových automobilů o vyspělé bezpečnostní...

Peugeot 405 je nezmar. Nově se vyrábí v Ázerbajdžánu

Peugeot Khazar 406

Pro mnohé je to automobilový pravěk, ovšem důkazem, že i v takové době vznikala auta, na která se nezapomíná, je...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz