Zvolte Volt II a bude lépe. Americký hybrid přichází v nové verzi

aktualizováno 
Relativně neobvyklý hybrid Chevrolet Volt přichází v druhé generaci. Automobilka ho představila na autosalonu v Detroitu. Novinka je uhlazenější, větší a má vylepšený pohonný systém. Navíc docela výrazně zhubla. Ale do Evropy se už druhá generace asi nedostane.

Chevrolet Volt 2016 | foto: General Motors

V Evropě Chevrolet Volt neznáme, při velkém štěstí potkáme na silnicích evropský derivát Opel Ampera. Jeho prodeje jsou však mizerné, a tak ho nejčastěji najdete v showroomech dealerů. To americký Volt je na tom díky lokálním dotacím lépe, v Kalifornii jich jezdí relativně hodně. Celkem se za čtyři roky v USA prodalo přes 60 tisíc voltů. Proti necelým deseti tisícům amper v Evropě je to solidní číslo (a to se Ampera stala v roce 2012 evropským autem roku).

I proto druhá generace Voltu už jako Amepra nevznikne a v Evropě se asi vůbec prodávat nebude, protože Chevrolet se z evropského kontinentu ke konci loňského roku stáhl. Opel má vytvořit vlastní vozidlo na elektřinu, podle posledních zpráv to má být elektrické provedení malého modelu Karl, který se představí letos.

Fotogalerie

Volt je poměrně nezvyklý hybrid, respektive je to takový mezikrok mezi hybridem a čistým elektromobilem se všemi výhodami i nectnostmi této koncepce. To platilo pro první generaci a pravděpodobně to bude platit i pro generaci druhou, ač právě ty nevýhody se Chevrolet snažil co nejvíce omezit.

Princip pohonu první generace Voltu je následující: auto má hlavní elektromotor, který zásobují baterie. Ty je potřeba dobíjet ze zásuvky. V tomto režimu se auto chová jako plug-in elektromobil. Jenže dojezd je omezený, a tak má volt zabudovaný i spalovací motor a druhý elektromotor. Spalovací motor se rozeběhne v momentě, když dojdou baterie. Na jednu stranu dodává spalovací motor energii menšímu elektromotoru, který zásobuje za jízdy baterie, na stranu druhou může i přímo pohánět kola. Auto tak nabízí několik režimů pohonu. Z testů první generace vyplývá, že ne vždy je to optimální a malý spalovací motor má s těžkým autem dost práce, navíc funguje i jako generátor energie.

Nový Volt modelového roku 2016 (začne se vyrábět letos) má pohon podobný, ale vylepšený. Dvojitý elektromotor má výkon 111 kW, sekunduje mu nová hliníková benzinová patnáctistovka produkující 75 kW. Li-ion akumulátory mají kapacitu 18,4 kWh, což by podle výrobce mělo stačit až na 80 kilometrů jízdy čistě na elektrický pohon. Akumulátory mají výrazně menší počet článků než u první generace Voltu a jsou o deset kilogramů lehčí. Navíc jsou uloženy níže, a tak přispívají k lepšímu rozložení hmotnosti auta.

Chevrolet Volt 2016

Nabíjení akumulátorů závisí na zásuvce. Z evropské se baterie nabijí za 4,5 hodiny, z americké za 12 až 13 hodin. Auto bude mít zabudovanou GPS a na multimediálním systému bude neustále ukazovat, kde lze nabíjet na veřejných místech. A to i v kontextu trasy, spotřeby a dalších veličin. Nutno dodat, že v USA je určitě více veřejných nabíječek než v Evropě, ale rozhodně to stále není nic pro bezproblémové cestování čistě elektrickými auty.

Pro majitele voltu je zde naštěstí navíc benzinový agregát, který opět dokáže jak generovat energii pro akumulátory (spolu s rekuperací), tak i přímo pohánět přední kola. Díky tomu se dojezd Voltu prodlouží až na maximálních 630 kilometrů, což už odpovídá akčnímu rádiu běžného auta se spalovacím motorem.

Spotřeba by měla být příznivá, automobilka uvádí zhruba 5,7 litru na sto kilometrů, což by mohla být reálná hodnota. Na druhou stranu to není nic zázračného, podobných výsledků dosahují i běžné hybridy podobné velikosti. V Evropě pak konkurují spotřebou mnohé diesely i menší benzinové motory s přímým vstřikováním a přeplňováním.

Chevrolet Volt první generace se v USA prodává od 35 tisíc dolarů (aktuálně asi 820 tisíc korun) díky státním dotacím na elektromobily. Nová generace nemá být dražší, možná půjde s cenou ještě dolů. Nutno dodat, že uvedená cena je na USA poměrně vysoká, například hybridní Hyundai Sonata a podobná auta jsou i bez dotací skoro o devět tisíc dolarů levnější a spotřebu nemají o mnoho vyšší. Samozřejmě, že čistě na elektrický pohon neujedou tolik, ale to je stejně mimo pojíždění na krátké vzdálenosti jedno. A v USA se dojíždění obvykle nepočítá na kilometry, ale na vysoké desítky kilometrů, což stejně Volt čistě na elektřinu nezvládne.

Chevrolet Volt 2016

Druhý Volt má o poznání konvenčnější tvary než první generace. To mu sice na jednu stranu ubírá na výjimečnosti, ale u zákazníků by to měl mít snadnější. Auto je větší, pojme pět pasažérů s tím, že ten uprostřed vzadu bude muset počítat s velmi omezeným komfortem cestování. Kokpit také doznal úprav směrem k obvyklým autům, dominuje mu velký displej multimediálního a informačního systému. Nutno dodat, že interiér nevypadá špatně, povedl se.

Auto má rozměry 4,58 × 1,8 × 1,43 metru s rozvorem 2,7 metru a hmotností 1 600 kilogramů. To znamená, že mezigeneračně shodilo 100 kilogramů, což není málo. Výroba začne ve druhé polovině roku, kdy se Volt II začne v USA i prodávat. Cenu Chevrolet zveřejní později, opět bude hodně záležet na dotacích.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

VIDEO Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Premiéra Octavie proběhla ve velkém stylu. Zhlédněte start věčné škodovky

Bernhard Maier si prezentace před publikem užívá. Šéf Škodovky je skvělý řečník, s každým vystoupením je jistější, svým...

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz