Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový Corvette Stingray šetří kila. Na zavírání kufru má chytrý drát

Chevrolet Corvette C7 je opravdu pozoruhodný automobil, který je na americké poměry vybaven až neobvykle špičkovou technikou. Tradiční sporťák se také snaží uspořit co nejvíce kilogramů a pomáhá mu k tomu i hodně netradiční technické řešení zavírání dveří zavazadlového prostoru.
Chevrolet Corvette Stingray používá k zavírání větrací klapky v zavazadlovém...

Chevrolet Corvette Stingray používá k zavírání větrací klapky v zavazadlovém prostoru nový chytrý materiál. | foto: General Motors

Nový Chevrolet Corvette Stingray je na americké poměry až neobvykle technicky propracované auto. Jeho novému osmiválci, který svými parametry zastíní i mnohé špičkové evropské motory, jsme se věnovali už v samostatném článku.

Pozornost si však zaslouží i další technická řešení, která moderní americký osmiválcový sporťák používá. Corvette má hliníkovou nosnou strukturu (ta je o 44,5 kilogramu lehčí než u předchozí generace), řadu povrchových panelů z uhlíkových vláken nebo třeba plně digitální přístrojový štít, který zcela nahradil obyčejné analogové budíky.

Chytrý drát

Jedna z nejzvláštnějších technických novinek se však schovává tam, kde by je nikdo nečekal: v útrobách zavazadlového prostoru. Aby se totiž dalo lépe zavřít víko kufru, má nová Corvette Stingray speciální klapku. Ta se otevře po otevření víka a při jeho zaklapnutí je tímto otvorem vytlačen přebytečný vzduch, jehož stlačení by jinak vyvolalo při zavírání kufru zbytečný odpor. Víko se tak nejen snáze a jistěji zavírá, ale do kabiny se navíc nepřenáší tlaková vlna, vyvolaná zavřením zavazadlového prostoru. To je jistě příjemné pro případného pasažéra, který ve voze může sedět.

Běžně by se o otevírání a zavírání takové klapky staral elektromotor. Jenže u Chevroletu na to tentokrát šli zcela jinak a použili drát ze speciálního chytrého materiálu. Jde o takzvanou slitinu s tvarovou pamětí. Typicky jde o směs mědi, hliníku a niklu nebo niklu a titanu. Drát z tohoto materiálu může v případě vnějších podnětů měnit tvar. Takovým podnětem může být změna teploty, průchod elektrického proudu, tlak nebo změna magnetického pole.

Pro Corvette zvolili inženýři změnu pomocí průchodu elektrického proudu. Při otevření víka se slitina rychle ohřeje a změní tvar tak, že při tom otevře právě onu klapku. Jakmile je víko zavřeno, elektrický proud přestane součástkou procházet a ta se opět prudce ochladí a klapka se zavře. Případně vyhřátý nebo naopak vychlazený interiér není tedy zbytečně ochlazován nebo ohříván vzduchem zvenku.

Ušetřeného půl kila

Takové řešení podle GM u Corvette uspořilo zhruba půl kilogramu hmotnosti, právě tolik navíc by vážil případný elektromotor, který by se o chod klapky jinak musel starat. Nezdá se to mnoho, ale půl kilogramu sem, půl kilogramu tam a výsledkem mohou být velmi významné hmotnostní úspory.

Ostatně, ty zřejmě Chevrolet plánuje. Systém v Corvette je vlastně takovým počátečním experimentem toho, jak se nová technika osvědčí a zda bude vhodná k dalšímu použití. U General Motors vyvíjeli chytré materiály posledních pět let a koncern v souvislosti s nimi vlastní 247 patentů. Firma z nich bude chtít bezpochyby těžit.

Automobilka v tiskové zprávě k uvedení chytrých materiálů v Corvette například uvádí, že běžný vůz má typicky zhruba 200 různých elektromotorických hybadel. Zdaleka ne všechna asi mohou být snadno nahrazena lehkými chytrými materiály a u všech určitě nebude úspora tak významná jako v případě elektromotorku pro otevírání klapky v kufru Corvetty. Ale i celková úspora třeba 40 kilogramů je v dnešní době honby za co nejnižší spotřebou velmi významná. A Corvette může být v této oblasti překvapivým průkopníkem.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...