Nový Corvette Stingray šetří kila. Na zavírání kufru má chytrý drát

aktualizováno 
Chevrolet Corvette C7 je opravdu pozoruhodný automobil, který je na americké poměry vybaven až neobvykle špičkovou technikou. Tradiční sporťák se také snaží uspořit co nejvíce kilogramů a pomáhá mu k tomu i hodně netradiční technické řešení zavírání dveří zavazadlového prostoru.

Chevrolet Corvette Stingray používá k zavírání větrací klapky v zavazadlovém prostoru nový chytrý materiál. | foto: General Motors

Nový Chevrolet Corvette Stingray je na americké poměry až neobvykle technicky propracované auto. Jeho novému osmiválci, který svými parametry zastíní i mnohé špičkové evropské motory, jsme se věnovali už v samostatném článku.

Pozornost si však zaslouží i další technická řešení, která moderní americký osmiválcový sporťák používá. Corvette má hliníkovou nosnou strukturu (ta je o 44,5 kilogramu lehčí než u předchozí generace), řadu povrchových panelů z uhlíkových vláken nebo třeba plně digitální přístrojový štít, který zcela nahradil obyčejné analogové budíky.

Chytrý drát

Jedna z nejzvláštnějších technických novinek se však schovává tam, kde by je nikdo nečekal: v útrobách zavazadlového prostoru. Aby se totiž dalo lépe zavřít víko kufru, má nová Corvette Stingray speciální klapku. Ta se otevře po otevření víka a při jeho zaklapnutí je tímto otvorem vytlačen přebytečný vzduch, jehož stlačení by jinak vyvolalo při zavírání kufru zbytečný odpor. Víko se tak nejen snáze a jistěji zavírá, ale do kabiny se navíc nepřenáší tlaková vlna, vyvolaná zavřením zavazadlového prostoru. To je jistě příjemné pro případného pasažéra, který ve voze může sedět.

Běžně by se o otevírání a zavírání takové klapky staral elektromotor. Jenže u Chevroletu na to tentokrát šli zcela jinak a použili drát ze speciálního chytrého materiálu. Jde o takzvanou slitinu s tvarovou pamětí. Typicky jde o směs mědi, hliníku a niklu nebo niklu a titanu. Drát z tohoto materiálu může v případě vnějších podnětů měnit tvar. Takovým podnětem může být změna teploty, průchod elektrického proudu, tlak nebo změna magnetického pole.

Pro Corvette zvolili inženýři změnu pomocí průchodu elektrického proudu. Při otevření víka se slitina rychle ohřeje a změní tvar tak, že při tom otevře právě onu klapku. Jakmile je víko zavřeno, elektrický proud přestane součástkou procházet a ta se opět prudce ochladí a klapka se zavře. Případně vyhřátý nebo naopak vychlazený interiér není tedy zbytečně ochlazován nebo ohříván vzduchem zvenku.

Ušetřeného půl kila

Takové řešení podle GM u Corvette uspořilo zhruba půl kilogramu hmotnosti, právě tolik navíc by vážil případný elektromotor, který by se o chod klapky jinak musel starat. Nezdá se to mnoho, ale půl kilogramu sem, půl kilogramu tam a výsledkem mohou být velmi významné hmotnostní úspory.

Fotogalerie

Ostatně, ty zřejmě Chevrolet plánuje. Systém v Corvette je vlastně takovým počátečním experimentem toho, jak se nová technika osvědčí a zda bude vhodná k dalšímu použití. U General Motors vyvíjeli chytré materiály posledních pět let a koncern v souvislosti s nimi vlastní 247 patentů. Firma z nich bude chtít bezpochyby těžit.

Automobilka v tiskové zprávě k uvedení chytrých materiálů v Corvette například uvádí, že běžný vůz má typicky zhruba 200 různých elektromotorických hybadel. Zdaleka ne všechna asi mohou být snadno nahrazena lehkými chytrými materiály a u všech určitě nebude úspora tak významná jako v případě elektromotorku pro otevírání klapky v kufru Corvetty. Ale i celková úspora třeba 40 kilogramů je v dnešní době honby za co nejnižší spotřebou velmi významná. A Corvette může být v této oblasti překvapivým průkopníkem.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Další z rubriky

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Najdete na iDNES.cz