Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Čtyřpásovka všeumělka je parádní hračka pro kluky. Na léto ji odstrojíte

Čtyřkolky jsou skvělé stroje na cesty terénem, které hned tak něco nezastaví. Nejedno klučičí srdce po ní zatouží a není to jen otázkou věku. A nejeden ženský mozek dokáže najít spoustu důvodů, proč čtyřkolku nepotřebujete a co všechno je pro rodinu důležitější.

V hlubokém sněhu se stroj pohybuje jako ryba ve vodě. | foto: Jan Altner

Než se pustíte do nerovného boje se svojí krásnou polovičkou, pokusíme se vám dát dohromady pár argumentů, které vysvětlí nutnost této investice. Především vyvrátíme mýty o tom, že se jedná jen o letní povyražení. Pokud čtyřkolku dovybavíme pásy, stává se z ní téměř nezastavitelný pomocník i v zimě. Alfou i omegou úspěchu v zimním terénu jsou pásy. Na trhu najdete široké spektrum produktů lišících se cenou i kvalitou.

Námi testované CF Moto Gladiator X1000 je osazeno kvalitními pásy Camso kanadské výroby, které jsou homologovány na celoroční používání. Samozřejmě i s pásy se dokážete zahrabat, hlavně na mokrém sněhu, ale při troše zkušeností vás hned tak něco nezastaví. Pásy jsou zpřevodovány více do síly, takže je potřeba počítat s tím, že se vám přibližně o třetinu sníží maximálka.

Toto je téměř ideální výbava do hor.

Nemůžete věřit ani tachometru (ten je kalibrován s běžnými koly) a v duchu si musíte rychlost přepočítat na cca dvě třetiny oproti údaji na tachometru. Zpřevodování je logické, protože samotné pásy mají oproti standardním kolům výrazně vyšší odpor, který „sežere“ podstatnou porci výkonu motoru. I proto je u tohoto stroje ideální kombinace pásů s litrovým motorem, který je špičkou toho, co v produkci CF Mota najdeme. 

Jako zimní kombinace je to takřka ideální sestava, tomu však také odpovídá cena kompletu. Pokud si to budete chtít posčítat: samotná čtyřkolka 280 tisíc, kabina 58 tisíc a pásy 120 tisíc; celkem tedy: 458 tisíc korun, a to není úplně málo.

Pokud nechcete čelit zimním plískanicím tváří v tvář, můžete některé stroje dovybavit i kabinou, která vás před nepřízní počasí ochrání. Ale pokud hledáte stroj s kvalitní a homologovanou kabinou, moc řešení na trhu nenajdete.    

Čelní sklo kabiny je vyhřívané a hodí se i stěrač s ostřikovačem.

Zkusili jsme tedy „čtyřpásovku“  CFMOTO Gladiator X1000 DFK Camso. Na letní sezonu můžete kabinu snadno demontovat a naopak, ke svému stroji ji můžete dokoupit dodatečně, pochází z dílny moravské firmy DFK.

Ta postavila svůj byznys na kabinách pro vysokozdvižné vozíky a dodává své produkty po celém světě. I když kabiny pro čtyřkolky byly spíše doplňkovou výrobou, postupem času se staly pro DFK podstatnou částí sortimentu, firma s nimi prorazila ve světě, kde dnes končí většina produkce.

Nabídka dalšího zimního příslušenství je široká a záleží na tom, k čemu se chystáte stroj používat nebo čím chcete partnerku/šéfa o nutnosti pořízení stroje přesvědčit. K úklidu chodníku (nejen od sněhu) poslouží rotační kartáče, pokud napadne sněhu víc, bude to chtít radlici. Tu můžete výškově ovládat pomocí navijáku, (se kterým je spojena lanem) případně ji můžete natočit tak, aby hrnula sníh k jedné straně. 

Na tažné zařízení můžete připojit i velký sypač.

Další vychytávkou je sypač, který můžete mít i s obrovským zásobníkem. Pokud je vaše drahá polovička milovnicí jízdy na lyžích, můžete jí po ránu přichystat manšestrovou cestu, kterou můžete případně doplnit běžkařskou stopou.

A jak se nám samotný stroj používal? Nejprve jsme pojali podezření, že jsme se nenechali zlákat k dovádění na čtyřkolce ve sněhu, ale že na nás čeká něco jako pošťácký vozík. Více než čtyřkolku to skutečně připomíná komunální vozítko pro úklid chodníku a překvapuje nás, že základem toho všeho je skutečně v ČR nejprodávanější čtyřkolka. Po bližším zkoumání zjišťujeme, že i když nás neoslnil design (čekali jsme něco drsnějšího), jedná se o pěkně zpracované a chytré řešení.

Čtyřdobý kapalinou chlazený dvouválec do V je právem špičkou v nabídce CF Mota. Výkon 85 koní se zdá v kombinaci s točivým momentem 79 Nm ideálním řešením. V kombinaci s variátorem předvádí kultivovaný chod v celém spektru otáček a nechybí mu ani chlapácká drsnost, kterou u tohoto stroje očekáváme. Pro větší jemnost ovládání v terénu nabízí variátor samozřejmě i redukci. Brzdy jsme vlastně ani pořádně nevyzkoušeli, protože díky odporu pásů a sněhu nebyl problém zastavit téměř na místě pouhým zaklapnutím plynu.

Zatáčení vyžaduje poměrně dost síly, přestože je stroj vybaven posilovačem řízení, ale to je důsledek pásů. Máme vyzkoušeno, že s letními koly je to výrazně snazší. Pohybovat se můžete pomocí hnané zadní nápravy, ale na sněhu se hodí pohon všech čtyř kol (v tomto případě systém pohonu: pásů), který snadno sepnete na řídítkách. Pokud se dostanete do úzkých, hodí se možnost uzavření předního diferenciálu, případně vás jistí samosvorný zadní diferenciál.

Kromě práce si se strojem užijete mnoho zábavy.

Bohatou základní výbavu stroje podtrhuje i přítomnost navijáku. Posledním argumentem pro vaší drahou polovičku je to, že na rozdíl od motocyklu může tento stroj řídit i ona, pokud vlastní řidičák na auto, tedy pro skupinu B. Jen pozor, ať se pak nehádáte o to – kdo bude doma vařit a kdo bude vyrážet na dobrodružné výpravy, tedy co to povídám... vlastně odklízet sníh, protahovat stopu nebo jinak usilovně pracovat za řídítky tohoto stroje.     

CFMOTO Gladiator X1000 DFK Camso

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 2310 × 1259 × 1420 × 1480
  • suchá hmotnost: 430 kg
  • benzinová nádrž: 30 litrů

Systém pohonu

  • převodovka: automatická – variátor CV
  • náhon kol: kardanovými hřídeli
  • 4x4 pohon, odpojitelný
  • přední/zadní pneu: 27 × 9-14 / 27 × 11-14
Kabina stroje

Motor

  • typ: 963 cm³,  4-taktní, 8-ventilový dvouválec, SOHC
  • vrtání x zdvih: 91 mm × 74 mm
  • chlazení motoru: kapalinou a nezávislým olejovým okruhem
  • mazání: s mokrou skříní
  • plnění: elektronické vstřikování Bosch EFI 
Autoři:
  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Autofotka týdne: Ford Cortina přijel před 60 lety, znalo ho i Československo

Před 60 lety, 20. září 1962, představila britská pobočka automobilky Ford nový model Cortina, ze kterého se stal...

Slovenská firma představila autobus na vodík, vypomáhá si elektřinou ze zásuvky

Slovenská firma Mobility&innovation production představila prototyp prvního slovenského autobusu na vodík. Je to...

Přišli jste o SPZ? Nevyjíždějte, jde o papíry

Vzhledem k tomu, že jsou registrační značky k autu většinou připevněny jen plastovým rámečkem, může se snadno stát, že...

S karavanem za vínem. Tipy na výlet od Lednice po Belgii

Sklenka vína je pro mnoho kempařů příjemným zakončením dne stráveného na cestách. Ambasadoři Camperguru proto vybrali...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...