Český silniční unikát se staví u Hradce

  10:03aktualizováno  10:03
Unikátní tříúrovňová křižovatka, která spojí budoucí rychlostní silnici R35 ze severovýchodních Čech na Moravu se silnicí z Hradce Králové do Pardubic, vyrůstá u Opatovic nad Labem. Řidiči se mohou těšit, že čtyřpruh mezi Opatovicemi a Hrobicemi bude průjezdný už v listopadu příštího roku, tedy více než půl roku před celkovým dokončením stavby.

Stavba je unikátní tím, že křižovatka bude tříúrovňová. Takovou v Čechách ještě nemáme. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zhruba třetina prací z celkového objemu 1,7 miliardy korun je už hotova. Investor - Ředitelství silnic a dálnic - dosud u Opatovic prostavěl 535 milionů korun.

"Stavba je unikátní ani ne tak rozsahem, jako tím, že křižovatka bude tříúrovňová. Takovou v Čechách ještě nemáme," uvedl Ondřej Šuch ze společnosti Skanska DS, která od května 2007 křižovatku staví.
Originální křížení čtyřproudových silnic připomíná z výšky obrovského motýla, po dostavbě bude tento dojem ještě impozantnější.

"Silnice z Hradce Králové do Pardubic vytvoří průjezdnou rychlodráhu nejnižším patrem. Nad ní bude druhé patro v podobě kruhového objezdu o průměru 200 metrů, do něhož vyústí rychlostní silnice R35 a nájezdy a sjezdy ze silnice I/37 od Opatovic. Třetím patrem bude rychlostní silnice R35 ze severovýchodních Čech na Moravu, která překlene kruhový objezd ve druhém patře i spodní silnici v přízemí," popsal křižovatku projektový manažer Milan Zeman ze společnosti Skanska DS.

Jednotlivá patra budou zprovozněna postupně. Téměř jeden kilometr dlouhá estakáda tvořící nejvyšší patro mimoúrovňového křížení není přímou součástí této stavby, na ni bude přibližně za rok vypsáno další výběrové řízení.

Všechny práce probíhají za provozu, řidiči směřující z Hradce Králové do Pardubic projíždějí staveništěm sníženou rychlostí. Na staveništi pracuje denně 250 až 280 lidí, v pohybu je 25 bagrů a stovka nákladních aut. Stavbaři odkryli 200 tisíc kubíků ornice, násypový materiál má objem 1 300 000 kubíků. Dovážejí ho z písníků v okolí i třeba ze skrývky z Chvaletic, na některých místech se využívá i popílek a struska z opatovické elektrárny. Stavbu tvoří celkem 180 objektů.

Na dostavbu obří křižovatky netrpělivě čekají i řidiči z Hradce Králové. Nejprve jim usnadní cestu do Pardubic, později se lépe dostanou k dálnici D11 od Hradce do Prahy, která stále končí u Libišan, termín její dostavby je nejasný.

Řidiči z Hradce dnes k pražské dálnici přijíždějí několik kilometrů po přetížené silnici z Hradce Králové - Kuklen do Libišan. Po dostavbě křižovatky a zhruba dvoukilometrového úseku silnice R35 mezi křižovatkou, Libišany a dálnicí budou moci po výpadovce na Pardubice jet k opatovické křižovatce a od ní na dálnici. Doslova vysvobozením pro Hradec ale bude výstavba alespoň části silnice R35 směrem na Moravu, která se současně stane jižním obchvatem krajského města.

Tříúrovňová křižovatka

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz