Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český ementál

  16:01
Český ementál, tak se ironicky říká v zahraničí tuzemským silnicím. Dokonce i ředitel odboru pozemních komunikací na ministerstvu dopravy Jan Slanec připouští, že jako řidič mírně závidí kvalitu silnic sousedům. Dodává, že existuje výhled nutnosti oprav do roku 2010, ale celkové náklady se odhadují na 390 miliard...

Vy, když sám řídíte, jste spokojen s kvalitou českých silnic?
Zdaleka ne. Samozřejmě bych si moc přál mít takové rovné a dobře propustné komunikace, jaké mají Němci nebo Rakušané. Ale musíme se měřit se souměřitelnými.

Neznamená to náhodou, že ohledně českých silnic házíte flintu do žita? Myslíte, že nikdy nebudou tak dobré jako v Německu?
Samozřejmě, že si to přeji. Ale musím být realista. Rakousko a Německo jsou pomalu už od konce války v čele žebříčku majitelů nejkvalitnějších cest. Nebudeme říkat podobné nesmysly jako komunisti, když vyhlašovali: Doženeme a předeženeme Západ!

My sice technologii známe, uměli bychom to, ale je to jen a jen otázka peněz. Máme k dispozici analýzu, která pracuje s konkrétními opravami, stavbami, s konkrétními úseky silnic a dálnic. Horizontem je rok 2010 a cena za to všechno je hodně vysoká...

Kolik?
Řádově by bylo možné dosáhnout dobrého stavu alespoň na dálnicích a silnicích první třídy za tři sta devadesát miliard korun.

A ty máte už připravené k dispozici?
Je otázka, kolik stát uvolní do fondu dopravní infrastruktury.

Technologicky tedy už umíme stavět i opravovat silnice stejně dobře jako Němci. Takže už nebudeme vídat silničáře s traktorem, konví horkého asfaltu a lopatami štěrku? Dost bylo flikování?
To - jak vy říkáte - flikování je způsob opravy používaný na celém světě. Samozřejmě, že existují sofistikovanější metody a stroje. A výsledek je kvalitativně jinde, ale to se zase vracíme k otázce peněz.

Ty chlapíky s konvemi asfaltu a lopatami před krátkou dobou zdědily kraje. A ty dnes bojují o to, jak budou dostávat peníze. A kolik! A na co! A jestli si samy budou moci určit, kolik na co vydají. Dokud ty peníze mít nebudou, tak zaplať pánbůh alespoň za tyhle opravy...

Když se má Česká republika poměřovat s poměřitelným, kdo to v Evropě vlastně je?
Členem Evropské unie je třeba i Řecko. A jak si ho všichni jako člena pochvalují! A když tam stavějí silnici, shrábnou svršek buldozerem, navezou násep a je hotovo! O nějakých svodidlech se tam nikomu ani nesnilo.

Takže naše silnice nebudou případně v Evropské unii nejhorší. To nás má těšit?
Těšit ne, vždycky nás bude hnát nespokojenost. Ale ať si každý vyloží to, co ho často štve, i trochu racionálně. Mám na mysli uzavírání dálnic kvůli opravám. Například D1. Ale proč je uzavřena? Protože se opravuje. Takže se alespoň pro tu nejvytíženější dálnici něco dělá. Stát na to nekašle.

Ale kde vezme stát ty miliardy do roku 2010, když dnes už vymýšlí, kde rozpočet přiškrtit a miliardy ušetřit?
To je otázka... Myslím, že skutečně bude muset vstoupit do tohoto odvětví privátní investor. Nebo investoři.

První pokus o kooperaci na výstavbě dálnice D47 privátním subjektem dopadl neslavně.
To ano.

Ale je třeba to zkoušet dál?
Ve světě to funguje.

Takže pěkné silnice, ale s pokladnami na mýtné?
Forem vybírání mýtného existuje víc. Myslím, že by se měl zpoplatňovat především provoz nákladní dopravy.

A proč se prostě ty peníze nenajdou tady, doma, v republice?
Česká ekonomika má nějakou výkonnost. A ta se přirozeně odrazí i na silnicích. To je celé.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...