1923 Tatra 11
Z nejstarší tuzemské automobilky v Kopřivnici vyjíždějí auta už od konce 19. století. První „kočár bez koní“ pojmenovaný Präsident vyrobila Tatrovka v roce 1898. O čtvrt století později opustila kopřivnické brány Tatra 11, navržená známým konstruktérem Hansem Ledwinkou (1878–1967). Ten jako základ auta prvně použil tzv. tatrováckou koncepci – páteřový rám tvořený rourou kruhového průřezu a výkyvné polonápravy poháněných zadních kol. Tuto konstrukci Tatra používá u těžkých nákladních aut dodnes.
Tatra T 11 se vyráběla v několika uzavřených i otevřených verzích. Slavila také řadu úspěchů na závodní dráze, a to hlavně s jezdcem Josefem Veřmiřovským.
Technické údaje: 2 válce, 1 056 cm³, 12 koní (9 kW), 70 km/h, 8–10 l/100 km, 39 600 Kč
1924 Praga Piccolo
Populární model malého auta, někdy označovaný jako český Ford T, výrazně přispěl k motorizaci meziválečného Československa. Dal se totiž pořídit za rozumnou cenu a byl spolehlivý. Piccola měla obě tuhé nápravy, pohon na zadní kola a vpředu vodou chlazený čtyřválec. V dubnu 1924 debutovala s motorem 707 cm³, jehož objem do roku 1928 postupně vyrostl na 995 cm3. Vozy Piccolo první generace se vyráběly do roku 1933.
Technické údaje: 4 válce, 707 - 995 cm³, od 10 koní (7,5 kW), 70 km/h, 7–8 l/100 km, od 34 000 Kč
1927 Praga Grand 8
První sériově vyráběný československý osmiválec měl řadový motor 3,4 l o výkonu 60 k (44 kW) a klasicky stavěný podvozek s oběma tuhými nápravami. Čtyřstupňová převodovka byla opatřena synchronizací třetího a čtvrtého stupně, ve výbavě byl kompresor na huštění pneumatik.
Praga Grand 8 (1929) s uzavřenou sedmimístnou čtyřdveřovou karoserií s vnitřní mezistěnou. Osobní automobil s kapalinou chlazeným čtyřdobým osmiválcovým motorem SV umístěným podél za přední nápravou a s pohonem zadních kol.
Auto mělo elektrický ukazatel jízdy a na palubce byly vedle rychloměru s denním i celkovým počítadlem ujetých km i palivoměr a ovladače elektrických zařízení. V dalších letech narostl objem až na 4,4 l (1931), přičemž výkon vzrostl na 90 k (66 kW).
Technické údaje: 8 válců, 3 392 cm³, 60 koní (44 kW), 100 km/h, 16–20 l/100 km, 120 000 Kč
1929 Aero 10 HP
Nejlevnějším autem na tuzemském trhu byl od podzimu 1929 třímetrový vozík Aero 10 HP s vodou chlazeným dvoudobým jednoválcem. Vpředu uložený motor byl trubkou spojen se skříní třístupňové převodovky. Dvířka mělo auto jen na levém boku, zato v oblé zádi bylo vyklápěcí třetí sedadlo.
Zatěžkávací zkouškou autíčka byla hvězdicová jízda z Prahy do Brestu přes Paříž a zpět před autosalonem v říjnu 1929. Aerovka uspěla a získala později velkou popularitu.
Technické údaje: 1 válec, 499 cm³, 10 koní (7,5 kW), 70 km/h, 6–7 l/100 km, 16 600 Kč
1930 Tatra 80
V roce 1930 představila Tatrovka svého premianta. Tatra 80 byl první český dvanáctiválec, největší a také nejdražší osobní auto v historii kopřivnické automobilky. Nabízelo se v provedení kabriolet, šestimístná limuzína nebo landaulet (luxusní typ karoserie podobný kabrioletu). Vůz byl postaven na tehdy už prověřené Ledwinkově koncepci.
Do roku 1935 vznikly jen dvě desítky kusů, od června 1935 jezdil v landauletu Tatra 80 prezident T. G. Masaryk (1850–1937).
Technické údaje: 12 válců, 5 990 cm³, 120 koní (88 kW), 135 km/h, 30–55 l/100 km, 195 000 Kč
1931 Wikov 35 Kapka
Jeden z nejzajímavějších vozů české automobilové historie vznikl v prostějovské továrně Wichterle a Kovářík. Wikov 35, přezdívaný Kapka, se stal senzací pražského autosalonu v říjnu 1931. Byl to vůbec první československý aerodynamický automobil.
„Kapkovitým tvarem karoserie vozu Wikov snižuje se nejen odpor vzduchu a zvyšuje se rychlost vozu, ale zmenšuje se značně i spotřeba paliva,“ zdůrazňoval dobový reklamní leták. Bohužel to nestačilo. Do roku 1933 v Prostějově vyrobili jen pět exemplářů, nevýhodou byla příliš těžká karoserie a vysoká cena.
Technické údaje: 4 válce, 1 742 cm³, 35 koní (26 kW), 105 km/h, 10–12 l/100 km,75 000 Kč
1933 Z4
Od léta 1933 prodávala brněnská Zbrojovka nový typ Z4 s přezdívkou „Silná čtyřka“, první sériově vyráběný československý automobil s předním pohonem. Automobilka ho nabízela ve verzích polokabriolet, roadster, tudor či sportovní kupé. Byl to oblíbený model, do roku 1936 se ho v pěti sériích vyrobilo 2 680 kusů.
Popularitě „Silné čtyřky“ pomohla i řada tehdejších celebrit – jezdili s ní mimo jiné Vlasta Burian či Hana Vítová.
Technické údaje: 2 válce, 905 nebo 980cm³, od 19 koní (14 kW), 100 km/h, 10–12 l/100 km, od 22 400 Kč
1934 Tatra 77
Ve své době to byla naprostá senzace, která ohromila úplně všechny. Celosvětově první sériově vyráběný vůz s aerodynamickou karoserií vycházel z prací konstruktéra Paula Jaraye, šéfkonstruktérem auta byl legendární Hans Ledwinka. Auto bylo perlou autosalonů v Praze, Berlíně a Paříži; nadchlo i Adolfa Hitlera, který ho považoval za „ideál pro německé dálnice“.
Přestože bylo – vždy na individuální objednávku – vyrobeno pouze 255 kusů, legenda přežívá až do dnešních dnů. Několik zachovalých exemplářů se pravidelně umisťuje v anketách o nejkrásnější auta všech dob.
Technické údaje: 8 válců, 2 969 cm³, 60 k (44 kW), 145 km/h, 14–16 l/100 km, 98 000 Kč
28. října 2018 |
1934 Škoda Popular
V roce 1934 Škodovka představila malý lidový vůz pojmenovaný Popular. Byl to nejúspěšnější předválečný model mladoboleslavské automobilky – už během roku 1934 vyjelo z vrat továrny více než 800 popularů.
Měl „tatrovácký“ páteřový rám a vyráběl se v mnoha provedeních – jako čtyřmístný polokabriolet se skládací textilní střechou, dvoumístný roadster s vyklápěcím nouzovým zadním sedadlem, uzavřený čtyřmístný tudor i skříňová dodávka.
Zajímavostí je, že v srpnu 1935 popular vyjel až na vrchol Sněžky.
Technické údaje: 4 válce, 902, 995 cm³, od 18 koní (13 kW), 100 km/h, 7–10 l/100 km, od 17 800 Kč
1937 Jawa Minor
Titul nejlevnějšího tuzemského automobilu převzala v roce 1937 Jawa Minor. V září toho roku vůz ukázal své skvělé schopnosti na motoristické soutěži Malou dohodou, která se jela po 2 400km dlouhé trase vedoucí z Prahy přes Bratislavu, Užhorod a Bukurešť do Bělehradu.
I Jawa Minor se vyráběla v různých karosářských variantách – kabriolet, roadster i limuzína. Slibně se rozbíhající kariéru sympatického vozu předčasně ukončila druhá světová válka.
Technické údaje: 2 válce, 616 cm³, 19,5 k (14,5 kW), 95 km/h, 16 950 Kč
1946 Aero Minor
Kompaktní vůz Aero Minor se začal vyrábět po válce v Leteckých závodech v Praze. Vývojáři na něm pracovali pochopitelně už během okupace – a to v továrně Jawa. Auto koncepčně navazovalo na Jawu Minor. Vůz se stal velmi populárním, celkem se ho vyrobilo přes 14 tisíc kusů. Úspěchy slavil i na závodní dráze – například v roce 1949 skončil na druhém místě v závodě 24 hodin Le Mans.
Aero Minor se nadlouho stalo posledním československým automobilem s předním pohonem. Jeho výroba byla direktivně ukončena počátkem roku 1951.
Technické údaje: 2 válce, 615 cm³, 20 koní (15 kW), 90 km/h
1955 Škoda 440
Téhle škodovce se lidově říkalo Spartak (tak se jmenoval první prototyp) a byl to první vůz vyvíjený v Československu po válce. V roce 1957 mladoboleslavská automobilka k nabídce přidala vůz s označením Škoda 445. O rok později přibyl ještě kabriolet Škoda 450. Počátkem roku 1959 spartak nahradila modernizovaná octavia a slavná felicie.
Technické údaje: 4 válce, 1 089 nebo 1221 cm³, od 40 koní (29 kW), 128 km/h, od 27 450 Kč, (452 tisíc Kč dnes)
1955 Tatra 603
Na tradici aerodynamických vozů s osmiválcem v zádi navázal v roce 1955 prototyp služebního vozu s označením Tatra 603. Šestsettrojky se rychle staly luxusními vozy určenými pro komunistické a vládní špičky.
Auto s moderním a velmi líbivým designem se poprvé představilo na ZOH 1956 v Cortině d’Ampezzo, sériová výroba začala v roce 1957. Velký úspěch měla Tatra 603 také na světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu. Do léta 1975 se pak šestimístných limuzín se vzduchem chlazeným motorem V8 o objemu 2,5 l a výkonu 95 k (70 kW) za zadní nápravou a typickou přední maskou se třemi, později čtyřmi světlomety vyrobilo více než 20 tisíc kusů.
Technické údaje: 8 válců, 2 500 cm³, 95 koní (70 kW), 160 km/h, 13 l/100 km, 98 000 Kč (1959), (1,4 milionu Kč dnes)
1964 Škoda 1000 MB
„Embéčko“ představené na jaře 1964 bylo první zcela nově vyvinutou škodovkou poválečné éry. Vyznačovalo se zdařilým designem, motorem v zádi, pohonem zadních kol a samonosnou karoserií. Kromě základní a nejrozšířenější verze 1000 MB (s motorem 1.0 l ve třech výbavách) existovaly také verze 1100 MB se silnějším motorem 1.1 l a 1000 MBG s dvoukarburátorovým motorem 1.0 l. Tuto řadu sedanů doplnily malé počty unikátních tudorů 1000 MBX a 1100 MBX.
Výroba auta znamenala i malou revoluci u výrobce v Mladé Boleslavi. Vedle staré automobilky byl otevřen v roce 1965 nový automatizovaný závod vybavený nejmodernějšími technologiemi s výrobní kapacitou až 500 aut denně. Celkově bylo embéček i s modifikacemi vyrobeno přes 440 000 kusů. Prodávala se dobře nejen v Československu, ale třeba i na Novém Zélandu. Dnes jsou z nich ceněné veterány.
Technické údaje: 4 válce, 988 – 1 107 cm³, od 37 koní (27 kW), 125 km/h, 7,5 l/100 km, od 44 tisíc Kč, (540 tisíc Kč dnes)
1969 Tatra 613
Politická obleva druhé poloviny šedesátých let umožnila, že karoserie vozu Tatra 613 vznikla v italském studiu Vignale. Výsledkem byl pohodlný automobil k reprezentačním účelům – jezdili v něm ředitelé firem, nejvyšší státní úředníci a funkcionáři strany. Vůz dostal zcela nový vzduchem chlazený motor V8 uložený nad zadní poháněnou nápravou.
Prototyp vznikl již v roce 1969, sériová výroba Tatry 613 začala v létě 1975 a vůz se vyráběl do roku 1995.
Technické údaje: 8 válců, 3 495 cm³, 165 koní (121 kW), 190 km/h, 14,9 l/100 km, 284 tisíc Kč (2,4 milionu Kč dnes)
1970 ÚVMV 1100 GT
Dvoumístné sportovní kupé s půvabnou laminátovou karoserií a vyladěným čtyřválcem Škoda v zádi se v létě 1970 stalo magnetem pražské výstavy „IEMA – Člověk a automobil“. O rok později zazářilo i v Ženevě.
Krkolomný název je zkratkou Ústavu pro výzkum motorových vozidel, kde experimentální sporťák vyvinuli. Oficiálně však vznikl pouze jediný exemplář, sny o malosériové výrobě vozu zhatila Husákova normalizace.
Technické údaje: 4 válce, 1 140 cm³, 75 koní (55 kW), 173 km/h, 9,8 l/100 km, neprodávalo se
1987 Škoda Favorit
Favorit byl první moderní škodovkou a po dlouhých desítkách let prvním autem z Mladé Boleslavi s poháněnou přední nápravou. Svými jízdními a užitnými vlastnosti se vyrovnal vozům ze Západu. Vláda ČSSR na vývoj nového auta tlačila, takže favorit vznikl v šibeničním termínu necelých tří let. Půl roku se pak prodával jen organizacím, aby se doladily nedostatky.
Vyráběl se ve verzi hatchback, pick-up a kombi. Auto bodovalo i ve sportovní úpravě, hlavně v rallye.
Technické údaje: 4 válce, 1 289 cm³, 40–50 kW, 150 km/h, 6–8 l/100 km, 84 600 Kč (493 tisíc Kč dnes)
1991 MTX Tatra V8
Projekt dvoumístného sportovního vozu s osmiválcem z Tatry 613 nad zadní nápravou vytvořil konstruktér a designér Václav Král (1936–2005) v roce 1988. Cíl – jet jako zaváděcí vůz v čele startovního pole závodů Formule 1 – se mu však nikdy nepodařilo splnit. Realizace se projekt dočkal až v letech 1991 - 1993, kdy v plzeňské dílně Metalexu vznikly tři exempláře kupé MTX Tatra V8, kterému Král říkal Supertatra.
Technické údaje: 8 válců, 3 919 cm³, 160 kW (217 k), 265 km/h, 2 740 tisíc Kč (6,5 milionu Kč dnes)
1996 Škoda Octavia
Začátek novodobé globální éry Škodovky. V září 1996 začal z nového závodu v Mladé Boleslavi vyjíždět model Octavia, první škodovka postavená na koncernové platformě koncernu VW. První generace se v provedení liftback a kombi vyráběla až do roku 2010, celkem jich vyjelo do světa více než 1,4 milionu.
Technické údaje: 1.4i – 1.8T, 44 – 132 kW, 235 km/h, 7,5 – 9,5 l/100 km, 336 900 Kč (611 tisíc Kč dnes)
1996 Tatra 700
Labutí písní osobních automobilů značky Tatra se stal typ T 700, který vznikl modernizací letité „šestsettřináctky“. Výrazné tvarové změny navrhl anglický designér Geoff Wardle, veřejnosti byla Tatra 700 představena v dubnu 1996. „Sedmistovky“ se v závodě v Příboře rodily jen po jednotlivých kusech, do jara 1999 jich zhotovili pouhých sedm desítek.
Zajímavost: pod (zadní) kapotou byl poslední osmiválec v historii českých vozů, 3,5 nebo 4,4litrový V8 o výkonu 148, resp. 172 kW.
Technické údaje: 3.5 V8 - 148 kW, 4.4 V8 - 172 kW, 230 km/h, 10,5 l/100 km, 1,6 milionu Kč (2,9 milionu Kč dnes)
2001 Škoda Superb
V březnu 2001 Škoda na ženevském autosalonu vystavila studii sedanu střední třídy jménem Montreux, o půl roku později měla ve Frankfurtu nad Mohanem premiéru jeho sériová podoba s tradičním „prvorepublikovým“ pojmenováním Superb. Po více než padesáti letech to byla první škodovka, která mohla dostat i šestiválcové motory – benzinový nebo turbodiesel V6.
Technické údaje: 2.0 MPI – 2.8 V6, 85 –142 kW, 237 km/h, 5,5 – 10,5 l/100 km, 689 900 Kč (938 tisíc Kč dnes)
2009 Škoda Yeti
Na módní vlnu pseudoterénních vozů SUV naskočila Škoda poměrně pozdě, až v roce 2009, kdy začala v Kvasinách vyrábět model Yeti – první SUV v novodobé historii značky. Nabízela ho s předním pohonem i v provedení 4x4, které se už dříve osvědčilo v modelu Octavia Scout.
Kompaktní yeti se vyznačoval osobitým designem, který v sezoně 2013 poněkud utlumil facelift. Do roku 2017 Škoda vyrobila a prodala přes 630 tisíc vozů Yeti.
Technické údaje: 1.2 TSI – 2.0 TDI, 77 – 125 kW, 197 km/h, 6 – 8 l/100 km, 359 800 Kč (405 tisíc Kč dnes)
2016 Škoda Kodiaq
Sebevědomý design a špičková technika charakterizují první velké SUV značky Škoda s medvědím jménem Kodiaq. Robustní vůz s pohonem 4x4 nabízený i v sedmimístné verzi se postupně objevil v úpravách Scout, Sportline a Laurin & Klement. Špičkový Kodiaq RS s turbodieselem 2.0 l biturbo o výkonu 176 kW (239 k) sprintuje z 0na 100 km/h za 7 sekund.
Technické údaje: 1.4 TSI – 2.0 Bi-TDI, 110 – 176 kW, 220 km/h, 6 – 8 l/100 km, 667 900 Kč (695 tisíc Kč dnes).
Poznámky k přehledu
|