Česká světla u aut už umějí i zatáčet

  9:55aktualizováno  9:55
K matadorovi českého autoprůmyslu Ladislavu Glogarovi se chodilo na exkurze už koncem 90. let. Tehdy doznívaly úsporné balíčky, začínala ekonomická recese a Glogar byl jedním z mála průmyslníků, jimž na krizí zmítané severní Moravě rostla zaměstnanost a jimž pro dělníky přibývala práce.

V zemi se autodíly nejen vyrábějí, ale i vymýšlejí

Dnes má sedmapadesátiletý Glogar, šéf podniku Autopal/Visteon, pro návštěvy jiný program.

Nejprve ukáže novou budovu s laboratořemi a zkušebnami, kde čeští inženýři vymýšlejí, jak lépe udělat klimatizaci.

Pak se pochlubí výzkumným kampusem, kde uprostřed parku jiný tým expertů vyvíjí reflektory.

V obou případech se v Novém Jičíně najdou vynálezy, jimiž se vylepšují auta po celém světě. Zajímavé je na tom to, že se na severu Moravy díly nejen levně montují, ale také vymýšlejí a v některých případech jde o úplně nové nápady.

„Zásobujeme téměř každého, koho můžete v Evropě najít,“ uvádí Glogar, ředitel podniku, kde se světla vyrábějí už 126 let. Nyní je novojičínský podnik součástí americké skupiny Visteon a zásobuje šestnáct světových automobilových skupin. Dnes pro firmu pracuje 4500 zaměstnanců - skoro dvakrát víc než před deseti lety.

Světla - česká specialita

„Světlomety v Česku vyrábí každý, kdo v Evropě něco znamená,“ uvádí Štefan Tyrpák, šéf nákupu dílů pro značku Ford v Česku a na Slovensku. Kromě Nového Jičína se v Česku dělají světla ještě v Mohelnici, Žatci a v Jihlavě.

„Hlavní je dál si udržet výzkum a vývoj. Pak se může rozvíjet celý podnik,“ uvádí Glogar, jehož lidé navrhovali v poslední době světla pro novou Octavii, pro Ford Focus a pro Citroën C4. Jeden z konstruktérů, Mikuláš Zápražný, nedávno dostal pochvalu přímo od prezidenta Visteonu z Ameriky za to, že pomohl celému koncernu vyhrát první zakázku od americké značky Cadillac.

Nejvíc si Glogar cení toho, že Američané jeho týmu svěřili i základní výzkum nových řešení, která se připravují dopředu, jakoby do šuplíku, bez objednávky pro konkrétní vůz. Díky tomu jsou dnes ve Fordu Focus reflektory, které se v zatáčce natáčejí spolu s volantem podle směru jízdy, a to až o patnáct stupňů.

Tuto technologii používají i jiná, dražší auta, ale Visteon byl u Focusu první, kdo začal točit klasickými halogenovými světlomety. Předtím byla tato vymoženost k mání jen u dražších vozů vybavených xenonovými světlomety, které lze vidět u lepších aut i na českých silnicích a snadno se poznají podle jasného bílomodrého světla.

Xenonová světla se vyvíjejí v Novém Jičíně také, ale zatím jsou hodně drahá, a tak se podnik také věnuje zlepšování klasických halogenů. „Otočná světla pro Focus jsou halogenová a byli jsme první na světě, kdo s nimi přišel,“ říká Glogar.

Lov na mladé inženýry

S otáčením světel, ale i s řadou jiných novinek si hrají také o sto kilometrů dál na západ, v mohelnické Helle. Podnik vyrostl na rozdíl od Autopalu na zelené louce poté, co německý Volkswagen doma zavelel a vyzval dodavatele, ať investují na východě a napodobí koupi Škody.

„S přesunem vývoje se počítalo zhruba na deset let, ale už během tří let jsme se dostali na úroveň německých kolegů,“ říká obchodní ředitel mohelnické Helly Tomáš Bršťák, který vzpomíná i na to, jak kvůli výcviku českých expertů přijeli inženýři z Německa a vzápětí o svou práci doma přišli. „Vývoj u nás je zhruba o půlku levnější při stejné kvalitě,“ uvádí Bršťák. Nyní usiluje třeba o zakázku na reflektory pro novou Škodu Superb.

Hella, stejně jako jiné expandující automobilové podniky, lamentuje kvůli tomu, že v rozkvětu ji nyní brzdí nedostatek mozků. V Mohelnici si vyběhali povolení pro dva ruské inženýry, uvažují i o Rumunech.

Aby nalákali talenty z Česka, nabízejí stipendium tři tisíce korun měsíčně studentům, kteří slíbí, že po promoci půjdou do podniku pracovat. U koncernu Robert Bosch v Českých Budějovicích nabízejí až čtyři tisíce a po nástupu byt.

I když Petr Urban, absolvent biologie a mladý stopař na cestě z Olomouce do Nového Jičína, připouští, že z hlediska uplatnění možná sáhl vedle, umí si najít omluvu: teď frčí auta, ale kdo ví, co bude za pár let. „Populace různých biologických druhů v přírodě také oscilují,“ říká Urban.

Čtěte také: Z českých dílů už jde postavit celé auto

Škoda Auto, automobil, pneumatika

Škoda Yeti - detail světlometu

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Najdete na iDNES.cz