Designová soutěž Peugeotu

Designová soutěž Peugeotu - Jan Vlček: Městské vozítko jen pro jednoho pasažéra s motorem uvnitř kol pro dobu, kdy místo benzinu budou auta jezdit na elektřinu či vodík. | foto: Jan Vlček

Česká budoucnost Peugeotu

  • 32
Dva čeští teenageři, kteří si spíš pro zábavu než pro peníze doma kreslí návrhy aut, postoupili do finále prestižní designérské soutěže automobilky Peugeot. Jejich díla předběhla další bezmála čtyři tisíce návrhů z celého světa a postoupila mezi třicítku nejlepších prací, které Francouzi ocenili jako zajímavou inspiraci pro svůj další vývoj.

Michalu Vlčkovi je devatenáct let, Janu Rambouskovi ještě o dva roky méně.

"Věk nehraje roli, mladší lidé mají větší představivost," věří Rambousek, který studuje v Plzni elektrotechnickou průmyslovku a přivydělává si tvorbou počítačové grafiky, webových stránek a firemních log.

"Tím se dá celkem dobře uživit," dodává Rambousek.

K návrhům aut se zatím profesionálně nedostal, ale úspěch u Peugeotu pro něj i pro Vlčka může být dobrou vizitkou do budoucna.

"Podle Francie jsou návrhy obou velmi dobré," uvádí Lucie Kučerová z českého zastoupení Peugeotu, podle níž v uplynulých třech ročnících Češi ještě nebodovali.

CZECH MADE PEUGEOT. Originální návrhy peugeotů budoucnosti, s nimiž se Michal Vlček a Jan Rambousek probojovali do finále designérské soutěže . Tery (nahoře) má být terénním vozem příštích věků a Vlčkovo městské vozítko má jezdit, až auta ovládne vodíkový pohon.

Cílem soutěže není podle pořadatelů navrhovat reálná auta do výroby, ale spíš přinést originální výtvarný nápad, který prokáže u soutěžícího talent a cit pro věc. Rambousek poslal návrh vozu nazvaného Tery, který má být terénním vozem příštích věků, kdy budou muset lidé ve městech kvůli velkému provozu přenechat řízení aut počítačům. Pro sebe pak budou chtít auta umožňující co největší volnost mimo město.

Devatenáctiletý Vlček, student prvního ročníku katedry designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové ve Zlíně, navrhl pravý opak - městské vozítko jen pro jednoho pasažéra s motorem uvnitř kol pro dobu, kdy místo benzinu budou auta jezdit na elektřinu či vodík. "Ve škole říkali, že pokud si něco podobného sami najdeme, určitě nás podpoří," říká Vlček, který na svých webových stránkách vystavuje například i studii "supersportovního" audi a návrhům aut se chce v budoucnu věnovat profesionálně. "Ale konkurence je veliká," připouští.

Design, považovaný za cestu k většímu pokroku a hlavně většímu bohatství ekonomiky, sice podle něho v Česku zatím nemá takové postavení jako na Západě, situace se však zlepšuje. "Je pravda, že když se něco tvoří, většina věcí přichází zvenku, z Anglie nebo z Kalifornie. Ale i u nás se začínají objevovat weby o designu a myslím, že to časem přijde i sem," míní Vlček.

Letošní vítěz má být znám během února, ve hře je také jeden Slovák.

Internetové stránky MICHALA VLČKA a JANA RAMBOUSKA.

Témata: Audi, Peugeot