V Las Vegas se představila auta budoucnosti. Mají kino i pokoj pro milence

  • 4
Po loňském virtuálním ročníku veletrhu elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas se ten letošní konal opět ve výstavních halách, kvůli nové vlně pandemie na poslední chvíli celá řada výrobců odřekla účast nebo své novinky prezentovala virtuálně. Opět to byl ovšem zajímavý festival špičkových technologií a neotřelých nápadů.

Las Vegas

CES 2022

Co se stane ve Vegas, to zůstane ve Vegas. Tak tato slavná fráze již kvůli veletrhu elektroniky CES neplatí. Každoročně v lednu totiž do města v nevadské poušti směřuje pozornost celého světa, především vývojářů a příznivců moderních technologií. Z výstavy v mekce hazardu Las Vegas se navíc postupem času stala přehlídka automobilů a mobility obecně. Vytlačila z lednového termínu tradiční detroitský autosalon a nyní ho fakticky nahradila. Letošní ročník byl po loňském virtuálním z velké části opět v reálných kulisách výstaviště. Automobilky navíc poprvé dostaly v areálu lasvegaského kongresového centra k dispozici vlastní halu.

Řada velkých vystavovatelů však na poslední chvíli z opatrnosti kvůli omikronu zrušila svou fyzickou přítomnost a přešla opět na digitální show. Kromě velkých technologických firem jako Google, Amazon, Microsoft, Intel či Meta (Facebook) se krátce před začátkem rozhodly veletrhu fyzicky nezúčastnit i GM a Mercedes-Benz. Las Vegas tak přišlo o svého krále show, kterým by nepochybně byl Mercedes EQXX s dojezdem 1 000 km. BMW tam sice mělo vystavená auta, ale prezentace byla přenášena z Mnichova.

Vše se již točí zejména okolo palubní elektroniky a asistenčních systémů, citlivých senzorů či inteligentních kamer. Svět automobilů, osobní přepravy, spotřební elektroniky a digitální techniky se stále více propojuje.

A opět nebyla nouze o překvapení. Japonský gigant Sony totiž představil další elektrickou studii Vision-S 02 a oznámil, že se opravdu chce vrhnout do výroby elektrických aut (více čtěte zde). Silnou stopu opět zanechal jihokorejský koncern Hyundai, ale překvapila i nová turecká automobilka Togg a vietnamská značka Vinfast, která chce vyrábět své elektrické modely v Německu a poskytovat na ně desetiletou záruku. Podívejte se na vše, co se v Las Vegas ze světa aut představilo.

Chrysler Airflow půjde koupit od roku 2025

Po dva roky starém designovém konceptu Chrysler Airflow Vision, což byl jen skelet s interiérem, Chrysler tentokráte v rámci výstavy CES virtuálně představil koncept celého auta. Úhledný vůz s tradičním jménem někdejšího slavného aerodynamického modelu z roku 1934 má rozměrově odpovídat Fordu Mustang Mach-E. Vyjede na nové platformě pro elektromobily koncernu Stellantis a bude disponovat buď pohonem jedné nápravy, nebo pohonem všech kol, který budou obstarávat dva elektromotory. V případě představeného konceptu každý disponuje výkonem 150 kW (204 k), ale možné prý budou i silnější verze. Dojezd by měl být cca mezi 560 a 640 kilometry.

Airflow kombinuje novou softwarovou architekturu STLA Brain a tzv. STLA Smart Cockpit. V kabině jsou k dispozici displeje pro všechny čtyři pasažéry, ty u spolujezdce a cestujících vzadu jsou vybaveny kamerami, aby se mohli účastnit videokonferencí.

Zájemci o sériový model si na něj budou muset počkat další tři roky. Počínaje rokem 2026 Chrysler plánuje uvést na trh jeden další elektromobil a od roku 2028 má v plánu vyrábět již jen je. Takovémuto tempu se musí u čínských automobilek nejspíš smát. Otázkou je, zda některá tamní značka nepřijde do roku a do dne s něčím hodně podobným, jako je Airflow.

Další pick-up na druhou

Po velkém úspěchu Fordu F-150 Lightning, který je vyprodán dlouho dopředu, najíždí na elektrickou vlnu i jeho největší rival. Chevrolet Silverado EV se chce významně podílet na budoucím trhu s elektrickými pick-upy, kam se vehementně hrnou i start-upy s modely Rivian R1T, Nikola Badger či Atlis XT. A kde je silným magnetem i stále odkládaná Tesla Cybertruck.

Sériové Silverado EV se na veletrhu CES v Las Vegas představilo ve třech verzích: pracovní WT, která přijde na trh začátkem příštího roku, luxusní RST, jež dorazí až na podzim 2023, a rovněž terénní provedení Trailboss. Výroba bude probíhat v montážním závodě Factory Zero v Hamtramcku, kde z výrobní linky sjíždí i Hummer EV, s nímž Silverado EV sdílí elektrickou platformu Ultium. V jednomotorové verzi má mít výkon 375 kW (517 k), ve dvoumotorové pak 495 kW (673 k). Dojezd se má v obou případech pohybovat okolo 640 kilometrů. Silnější verze dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,5 s a utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 4,5 tuny.

Podobně jako Fordu F-150 Lightning je i Silverado EV jakýmsi pick-upem na druhou. Má totiž obří dobře přístupný frunk v přídi, který je jakousi druhou ložnou plochou. Chevrolet mu říká „eTrunk“ a integrovat do něj půjdou různé doplňky, ale i systém PowerBase s 10,2 kW, jehož součástí je deset zásuvek pro napájení elektrického nářadí. U verze RST bude možnost rozšířit ložnou plochu otevřením poklopu nebo celé zadní stěny kabiny. Manévrování hodně pomůže natáčení zadních kol.

Cena základní verze na úrovni necelých 40 000 dolarů je přibližně o čtvrtinu vyšší než současné základní provedení Silverada se spalovacím motorem. Zájem o první sérii byl tak velký, že se vyprodala za 12 minut.

Autonomní „šmajchlkabinet“ Cadillacu

Jedním z nejzajímavějších konceptů, které vznikly pro CES, byl Cadillac InnerSpace Concept. Luxusní futuristické kupé pro dva, jehož vnější design rozhodně zaujme, hlavní pozornost je však soustředěna na kabinu. Výrazně zkosenou linii střechy konceptu tvoří obří panoramatické sklo, přičemž střecha a dveře se otevírají společně. Pro pohodlnější nastupování se sedadla otáčejí směrem ven. Po nastoupení vytvoří pohodlné sofa nazvané Loveseat. 

Technologie plně autonomního řízení totiž umožňuje cestujícím věnovat se jen sobě. Kabina tak vzbuzuje pocit obývacího pokoje. Mohou tak sledovat filmy na obří panoramatické LED obrazovce. Přední úložný prostor pojme polštáře, přikrývky a pantofle. Elektrický koncept InnerSpace má také luxusní zavazadlový prostor, plovoucí opěrky hlavy a ambientní osvětlení. Jeho základem je platforma Ultium, kterou využívá Hummer EV a také nový Chevrolet Silverado EV.

Autokino pro budoucí Sedmičku

V nové generaci řady 7, která se představí koncem letošního roku, půjde vyklopit ze stropu 31“ dotykový 8K displej s 5G připojením. O zážitek jako ve skutečném kině se postará více než 30 reproduktorů.

Zapomeňte na ty triviálně malé obrazovky na zadních sedadlech, BMW ve spolupráci s Amazonem naservíruje jakési autokino. A v rámci výstavy CES ho i virtuálně ukázalo. Zatímco dosud měli cestující na zadních sedadlech luxusních modelů před sebou obvykle jen malé displeje, v nové generaci řady 7, která se představí koncem letošního roku, půjde vyklopit ze stropu 31“ dotykový 8K displej ve formátu 32:9 s 5G připojením. Sledovat na něm půjde věci z video platformy Prime od Amazonu, umožní i sportovní streamování a hraní všech druhů her, které nabízí Amazon App Store.

BMW ukázalo auto, které dokáže měnit barvu

Koncept z CESu

Automobilka BMW zabalila elektrické SUV iX do fólie s technologií pro elektronické čtečky, která dokáže změnit barvu celého vozu. Čtěte dále.

Kromě toho se můžeme těšit na HD web kameru, paměť 128 GB, bluetooth sluchátka a dotykové dálkové ovladače formátu smartphonu ve dveřích. O zážitek jako ve skutečném kině se postará více než 30 reproduktorů. Dva z nich jsou umístěny na zadních sedadlech a mají svými basy generovat takzvaný 4D zvuk, a umocňovat tak pocit z kina. Radost z jízdy tak bude zažívat nejen řidič za volantem nové generace řady 7, ale i zadní pasažéři, kteří tak budou moci zapomenout na pracovní záležitosti.

BMW iX M60: kladivo na Taycan

Mnichovská automobilka využila CES k představení konceptu BMW iX Flow s měnitelnou barvou karoserie, nových režimů personalizace zvuků pro elektrická auta od skladatele Hanse Zimmera, ale i k virtuálnímu představení nejostřejší verze elektrického crossoveru iX. 

Sportovní provedení iX M60 sice není prvním elektromobilem značky M, neboť tento titul již patří modelu i4 M50, je však nejvýkonnějším a nejrychlejším. Dva synchronní elektromotory s elektrickým buzením disponují výkonem 455 kW (619 k) a točivým momentem až 1 100 Nm. V praxi to znamená akcelerace z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. 

V běžných jízdních situacích BMW iX M60 pohání pouze zadní kola, což zlepšuje hospodárnost a prodlužuje dojezd. Ten je podle WLTP až 566 km. Využitelná kapacita baterií činí 105,2 kWh (celková je 111,5 kWh). Na zadní nápravě má BMW iX M60 zesílený příčný zkrutný stabilizátor a standardně je vybaveno M specificky naladěným adaptivním vzduchovým odpružením obou náprav s elektronicky řízenými tlumiči a do vínku dostala i posílenou brzdovou soustavou.

Navenek se verze M60 odlišuje jen mírně. Kromě emblému na dveřích zavazadlového prostoru i 21“ dvoubarevnými koly Aero, modře lakovanými brzdovými třmeny se značkou M a volitelným exteriérovým paketem BMW Individual Titanium Bronze. Do prodeje se novinka dostane v polovině roku.

Čelní sklo s rozšířenou realitou: konec pro displeje?

Stále více výrobců nabízí u svých modelů head-up displeje, a leckdy velmi povedené. Francouzský start-up Eyelights, který nedávno představil motocyklové přilby s promítáním informací na hledí, jde ještě dál. Ve spolupráci s evropskou pobočkou japonského výrobce čelních skel AGC Automotive se pustil do přeměny čelního skla aut na obří obrazovku, což by mohlo umožnit odstranit většinu displejů v kabinách automobilů. A výsledek, čelní sklo s technologií rozšířené reality, obě firmy představily na letošním ročníku veletrhu CES. 

Čelní sklo se tak přeměnilo na virtuální obrazovku, přičemž zobrazované informace z GPS nebo asistenčních systémů řidiče zlepšují aktivní bezpečnost tím, že informace a piktogramy umisťují tam, kam patří. Řidič se tak bude moci lépe soustředit na dění před ním. Zobrazované údaje jsou navíc dobře viditelné i ve slunečních brýlích. Obě firmy prý již jednají o spolupráci s Mercedesem a Renaultem. Podle generálního ředitele společnosti EyeLights Romaina Duflota v budoucnu obrazovky zcela zmizí z palubních desek automobilů. Tak to se výrobcům displejů nebude líbit!

Auto jako (upovídaná) sekretářka

S něčím podobným přišel i Samsung. Ten využil CES k představení konceptu jakéhosi obřího high-tech displeje, který využívá rozšířenou realitu k promítání informací do zorného pole řidiče, a navíc vše doplňuje i o řadu dalších (mnohdy obtěžujících) informací. 

Vše začíná tím, že systém uvítá řidiče, naskenuje si jeho obličej, aby zjistil, že je v pořádku. Zkontroluje jeho kalendář a navrhne směr jízdy. Jakmile řidič potvrdí, že chce jet na navrhované místo, načtou se navigační informace a promítnou se na displej jako snadno viditelná čára. Pokyny, ikony a náhledy se promítají přímo na vozovku a také na okolní vozidla a jízdní pruhy. 

Cestou systém řidiče v reálném čase upozorňuje na různé neobvyklé situace, například blížící se vozidlo záchranné služby, problémy se stavem vozovky, ale třeba i na zvířata na okraji silnice. Při průjezdu městem se řidiči zobrazují reklamy okolních obchodů a restaurací. 

Systém mu třeba také navrhne zastavit se na kávu na místě, které často navštěvuje, a umožní mu procházet menu restaurací a objednávat je z auta. Zásluhou 5G sítě navíc lze vést i videokonferenční hovory. Tak to je již tolik rozptylujících věcí, že nezbývá čas na řízení. Něco podobného bude možné plně využívat až se zavedením plně autonomní jízdy.

(Ne)viditelné displeje Continentalu

Naopak omezit rozptylování řidiče se snaží nový displej ShyTech od firmy Continental. Ten je v jeho pojetí ukrytý pod dekorem palubní desky, která tak u vozu s vypnutým zapalováním může opravdu vypadat, jak je to vidět na vizualizaci, třeba jako souvislá dřevěná deska. Minimalistické pojetí se zaměřuje jen na základní informace a přenáší je v případě potřeby, místo toho, aby jako dnešní obří displeje „bombardovalo“ řidiče zbytečnými informacemi. 

Jednotlivé části displeje v pojetí Continental se rozsvěcují jen v momentech, kdy jsou údaje opravdu potřebné. Jinak splývají s dekorem palubní desky.

Řešení Continentalu se tak objeví jen v těch momentech, kdy je to potřebné, a v extrémním případě dokáže displej ShyTech zabrat celou šířku palubní desky. S touto technologií se navíc podařilo vyřešit stále častější problém, kdy vypnuté obrazovky působí v kabině jako vizuálně nepřitažlivé černé prázdné plochy. Kromě vzhledu dřeva mohou mít displeje například podobu karbonových panelů nebo povrchu potaženého kůží. A podobné panely lze umístit v autě na různých místech bez toho, aby působily rušivě a přetěžovaly cestující. Dobrou zprávou je, že ShyTech není jen výstřelem do tmy, ale již v příštím roce se má představit jeho produkční podoba. To představuje velmi zajímavou příležitost pro designéry.

Hyundai přemýšlí o home officu pro skladníky

A Hyundai Mobis přivezl koncepty krabicových vozítek do města, která jsou...

Hyundai již nechce být považován za pouhou automobilku a v Las Vegas měl hned tři expozice. Chystá se využít svoji akvizici americké společnosti Boston Dynamics specializující se na robotické systémy, ale i další technologii k realizaci konceptu tzv. Metamobility, pro kterou není překážkou prostor, čas ani vzdálenost. Prostřednictvím chytrého využití robotů přes rozhraní virtuální reality chce Hyundai vytvořit více způsobů, jak plnit úkoly na dálku. To by mohlo umožnit například použít robota ke vzdálenému krmení domácích mazlíčků, ale také třeba k manipulaci s věcmi v továrně ze vzdáleného pracoviště. Tedy v podstatě takový home office pro skladníky.

Hyundai na CESu předvedl celou řadu robotických objektů, včetně robotických psů od Boston Dynamics, až po motorizovanou platformu pro řešení městské mobility Mobile Eccentric Droid (MobED). A Hyundai myslí i na svá auta. Místo pouhých dopravních prostředků by z nich rád vytvořil prostřednictvím připojení k virtuálním prostorům kanceláře na kolech či 3D herny. Tato vize vypadá opravdu zajímavě a jistě by otevřela široké pole možností. Otázkou je možnost zneužití. Nešlo by takto v klidu na dálku válčit, krást či vraždit?

Divize Hyundai Heavy Industries na CES ukázala malá robotická užitková vozidla, roboty jako pomocníky v kuchyni i model obří solární lodi. A Hyundai Mobis přivezl koncepty krabicových vozítek do města M.Vision Pop a M.Vision 2Go, které jsou koncipovány jako sdílená auta s technologií autonomního řízení úrovně 4.

Togg: Turecký elektrický pochod

V duchu nového trendu, kdy automobilky chtějí hrát roli technologických společností působících v oblasti mobility, se na CES prezentoval i turecký průmyslový konglomerát Togg. Svůj koncept Transition Concept Smart Device představil jako chytré zařízení. Kompaktní fastback je postaven na vlastní elektrické platformě Smart Life a jeho design je dílem studia Pininfarina. 

Jak se na koncept sluší, dostal kamery místo vnějších zpětných zrcátek a dveře otevírající se směrem od sebe. Produkční sedan, který se začne vyrábět koncem letošního roku, již však má mít klasické provedení.

Napřesrok ho má doplnit kompaktní elektrické SUV a do roku 2030 chce turecká automobilka vyrábět na své platformě milion vozů v pěti různých segmentech. Levnější verze budou mít pohon zadních kol s jedním elektromotorem o výkonu 147 kW (200 k), luxusnější budou čtyřkolky s dvěma motory s výkonem přibližně 297 kW (404 k). Předpokládaný dojezd na jedno nabití má být 300 km, resp. 500 km. Akumulátory pro své elektromobily, ale také pro průmyslové využití využití plánuje Togg vyrábět společně s firmou Farasis Energy.

Výroba bude probíhat v nové továrně v okrese Gemlik v severozápadní provincii Bursa, oblast je známá produkcí oliv. Tento fakt na veletrhu CES prezentoval skutečný olivovník zasazený vedle 3D tištěného, vyrobeného z recyklovaného plastu.

Boschské vymoženosti

Bosch se jakožto významný dodavatel špičkových systémů pro automobilky pochlubil řadou vychytávek, opět upřel pozornost na svůj koncept průhledné digitální sluneční clony z průhledného LCD displeje, který zatmavováním jednotlivých segmentů dokáže vystínovat oblast očí řidiče. Virtual Visor je propojen s kamerou pro sledování cestujících, která zjišťuje polohu očí řidiče. Pomocí inteligentních algoritmů založených na umělé inteligenci virtuální sluneční clona tyto informace vyhodnocuje a ztmavuje pouze tu část displeje, kde by slunce nebo jiné zdroje světla řidiče oslňovaly. Zbytek zůstává průhledný a již nezakrývá výhled vpřed.

Bosch dále představil předintegrované komponenty Advanced Driving Module pro elektromobily, které usnadňují vývoje elektromobilů. ADM kombinuje jednotlivé systémy pohonu, brzdění a řízení do harmonizovaného systému, který mohou výrobci rychleji a efektivněji integrovat do aut.

Další zajímavou věcí od Bosche je digitální asistenční služba pro servisní techniky, v jejímž rámci si stroje a lidé v případě potřeby vyměňují data za účelem efektivní opravy a údržby vozidel. Systém se neustále učí a vyvíjí a je hands-free řešením, které funguje s tablety, počítači a dalšími zařízeními. Kromě toho byla vytvořena znalostní databanka umělé inteligence. V případě nutnosti je možné propojit odborníka přímo s technikem pracujícím na vozidle.

Skateboard Citroënu a elektrický jeep s manuálem

Koncern Stellantis měl na výstavě CES velký kruhový stánek, na němž vystavil jen zlomek svých značek. Kromě Chrysleru Airflow poutal pozornost také elektrický Fiat 500e, a to ve všech třech karosářských variantách. Zatím nejsou žádné informace ohledně jeho uvedení na americký trh. Zbývající půlkruh byl z velké části obsazen Jeepem. Kromě sériových modelů tato americká značka vystavila i studii plně elektrického Wrangleru s názvem Magneto. Jeho zajímavostí je, že má manuální převodovku.

Na stánku Stellantisu se však prezentovala i francouzská značka DS Automobiles, která představila svůj monopost DS E-Tense FE21, který se účastní mistrovství světa Formule E. A velkou pozornost poutala také futuristická platforma konceptu flotily autonomních a vzájemně propojených dopravních robotů Citroën Skates, na nichž mohou být samostatně umístěny přepravní „kapsle“ vytvořené různými společnostmi. Tyto transportní roboty pro jízdu po vyhrazených jízdních pruzích mají v představách svých tvůrců různé podoby. Kromě pětimístné kabiny by také mohly mít třeba formu luxusního salonku.

Záruka 10 let, továrna v Německu a dovolená ve Vietnamu

Ve velkém stylu se na CESu prezentovala vietnamská automobilka Vinfast, která má novou šéfku Le Thi Thu Thuy, jež po čtyřech měsících nahradila někdejšího šéfa Opelu Michaela Lohschellera. Do Las Vegas Vinfast přivezl většinu nových vozidel. VF 5, VF 6 a VF 7 jsou kompaktní elektrická SUV, zatímco VF 8 a VF 9 představují přejmenované již známé modely VF e35 a VF e36. Tyto větší modely se začnou na konci roku 2022 prodávat také v Německu. Vinfast překvapil nejen velkorysou zárukou na 10 let nebo 200 000 km, ale i tím, že v Německu brzy postaví výrobní závod, který by měl být spuštěn v roce 2025.

Další výrobní závod a také továrna na bateriové články a akumulátory mají vzniknout v USA. Počáteční produkce 100 000 baterií by měla později vzrůst desetinásobně. Vinfast využívá jako první automobilka ke správě rezervací technologii blockchain. Zájemci o modely VF 8 a VF 9 si je mohou v Německu rezervovat s okamžitou platností. První kupující získají v rámci členského programu VinFirst různá zvýhodnění, mj. luxusní dovolenou ve Vietnamu.

Indigo: s robotickými koly a obřími dveřmi

Nepříliš známá americká společnost Indigo Technologies překvapila dvojicí elektromobilů Flow a Flow Plus primárně pro služby sdílené mobility a doručovací firmy. Zaujaly nejen svými rozměrnými posuvnými dveřmi, kamerami místo zpětných zrcátek, ale i uspořádáním interiéru s centrálně umístěným sedadlem řidiče a palubní deskou s obřím displejem. Cestujícím osobní verze budou k dispozici různé konfigurace sedadel. Buď se třemi ve druhé řadě a dvěma ve třetí, nebo v komfortním uspořádání s dvojicí sedadel vzadu a velkorysým prostorem pro nohy jako v limuzíně.

Pohon má obstarávat unikátní koncepce „robotických kol IndiWheel“, sdružující elektromotor s výkonem 22 kW a elektronické aktivní odpružení uvnitř každého kola. Dojezd s baterií o kapacitě pouhých 40 kWh by měl být více než 400 km.

Kamerový vůz z Los Angeles

Kalifornský start-up Indi EV založený v roce 2017 představil atraktivní crossover One s 95kWh baterií a dojezdem 442 km. Se svou délkou 4 800 mm, šířkou 1 981 mm a výškou 1 702 mm je o něco větší než přímí konkurenti v podobě Ford Mustang Mach-E a Tesly Model Y. Po designové stránce však vypadá jako mix Tesly a BMW i3. 

Půjde koupit s 22“ koly a vzduchovým odpružením. Indi tvrdí, že dokáže zrychlit z nuly na stovku za o něco více než 5,5 sekundy. Zajímavostí modelu One je podle výrobce „superpočítačový informační a zábavní systém, jaký trh osobní dopravy nikdy předtím neviděl“. Ten je prý poháněn špičkovým počítačem, který cestujícím umožňuje hrát nejnovější hry a také pořizovat, upravovat a nahrávat video pomocí vnitřních a vnějších kamer. Dokáže tak pořizovat záběry z cest nebo dokonce automaticky živě streamovat obsah. Společnost Indi z Los Angeles plánuje přijímat objednávky na svoji prvotinu začátkem příštího roku.


Elektromobil