Autonomní formule i důlní sklápěčka
Veletrh CES je tradičním místem prezentace autonomních vozů. Tentokrát jsme se kromě obvyklé záplavy konceptů a slibů ovšem dočkali i dvou velmi extrémních prezentací autonomních řešení. Tou první bylo představení projektu The Indy Autonomous Challenge, v rámci kterého si to přes 500 studentů světových univerzit rozdá o 1,5 milionu dolarů přímo na slavné závodní dráze v Indianapolis, a to s jimi navrženými autonomními systémy řízení pro jinak jednotně navržený monopost – upravené šasi Dallara IL-15.
Úkolem studentů je připravit právě systém autonomního řízení, který formuli nejlépe provede nástrahami závodu, jež je naplánován na 23. října letošního roku. Jednotné formule budou mít od pořadatele i jednotnou sadu senzorů, takže rozdíl by měl být právě jen v onom softwaru pro autonomní řízení. Organizátoři soutěže tvrdí, že půjde o doposud nejrychlejší autonomní závodní stroje.
Na opačném konci spektra autonomních vozidel pak stojí obří důlní náklaďáky značky Caterpillar. Firma v rámci CES připomněla, že se autonomním systémům řízení a ovládání svých vozidel a strojů věnuje v podstatě už desítky let a má v tom poměrně bohaté zkušenosti. Své špičkové důlní sklápěčky s kapacitou stovek tun materiálu dodává s možností zcela autonomního řízení zákazníkům už řadu let. V mnoha světových dolech a jiných drsných prostředích jezdí tato obří auta o velikosti dvoupodlažního domu zcela bez řidiče a to bez jakýchkoli nehod a jiných incidentů už roky.
Řešení Caterpillaru prý zvyšuje produktivitu práce až o 30 %, jen třeba při samotném vyklápění obsahu korby je autonomní vozidlo schopné ušetřit asi 10 sekund času. Nezdá se to jako moc, ale stovky vyklopených nákladů a schopnost autonomně jezdit v podstatě 24 hodin denně znamenají celkově obrovské úspory. Náklady na provoz takových vozidel jsou prý asi o 20 % nižší než u neautonomních řešení. Caterpillar tak ukazuje, že mimo silnice už tato špičková technika funguje vlastně velmi dobře. Jde však o uzavřené prostředí, kde sice může docházet ke specifickým nebezpečným situacím, ale kde o sobě všechna vozidla a veškerá další technika díky vzájemnému propojení vědí a tak jsou skutečně náhodné incidenty v podstatě eliminovány.