Autofotka týdne: Záhadná silueta na virtuálním veletrhu

  • 2
S klasickými autosalony to šlo v posledních letech od desíti k pěti, covidová pohroma je tak pro organizátory skoro vysvobozením, mohou se na ni vymluvit a veletrhy rušit. Automobilky se tak chlubí novinkami jinak. Na virtuálním ročníku veletrhu CES vyvolal pozdvižení tajemný koncept GM. Je to SUV značky Corvette?

Tajemný koncept SUV od GM ve virtuální prezentaci na veletrhu CES 2021

Už po několik let stoupá mezi automobilkami obliba tradičního lednového veletrhu spotřební elektroniky CES konaného v Las Vegas. Letošní ročník se konal jen virtuálně, což ovšem nezabránilo uvedení záplavy novinek. Mnohé z nich přitom vypadají téměř jako sci-fi a virtuální forma představení se k nim skutečně hodila.

Je libo autonomní těžařský sklápěč s hmotností 285 tun? Létající osobní modul od Cadillacu? Nebo elektromobil, za kterým stojí i provozovatel oblíbeného čínského e-shopu Aliexpress? Přesně takové a mnoho dalších novinek přinesl letošní veletrh CES, který se v podstatě namísto v Las Vegas konal na obrazovkách našich počítačů.

Vzhledem k pokračující pandemii koronaviru se totiž organizátoři rozhodli tradiční velkolepý veletrh spotřební elektroniky přesunout do virtuálního prostředí. A i když se zdá, že v takovém případě bude zájem firem prezentovat novinky poměrně malý, jelikož je online mohou představit ve vlastní režii, nakonec CES přinesl novinek záplavu.

A to i z automobilové oblasti, která začala před několika lety na tomto veletrhu získávat obrátky s tím, jak automobilky začaly více a více investovat do elektromobilů, autonomního řízení nebo moderních palubních systémů. Prohlédněte si tedy ty nejzajímavější letošní počiny. Mnohé sice působí až bláznivě, ale jejich autoři to povětšinou myslí smrtelně vážně.

Létající Cadillac a důraz na elektřinu

Jednu z nejvýraznějších prezentací měl v rámci veletrhu CES 2021 koncern General Motors. Ten v tiskové konferenci oznámil výraznou elektrickou ofenzívu. Firma ukázala celou řadu konceptů a také vozů blízkých sériové výrobě. Z futuristických konceptů asi nejvíce zaujala studie létající kabiny eVTOL značky Cadillac.

Zatím jde opravdu jen o vizuální cvičení toho, jak by budoucí létající osobní Cadillac mohl vypadat, firma ale přidává i některé technické detaily, jako třeba maximální rychlost 90 km/h, elektrický pohon či kapacitu baterií 90 kWh. Samozřejmostí je zcela autonomní let. Render jednomístného dopravního prostředku naznačuje, že GM tedy s kategorií létajících osobních strojů koketuje, podobně jako třeba Audi, Hyundai a další automobilky.

Další hudbou budoucnosti je studie Cadillac Halo, což je samořiditelná pojízdná kabina, která je uvnitř uspořádaná do podoby malého obývacího pokoje a má cestujícím poskytnout maximální komfort a klid.

V rámci prezentace také GM ukázal, alespoň v náznaku, některé budoucí sériové modely. Objevil se třeba chystaný luxusní elektrický sedan Cadillac Celestiq, který bude mít výraznou prosvětlenou čelní masku. Firma ukázala také pohled do interiéru vozu kde se nad hlavami cestujících nachází elektrochromatická prosklená střecha, kterou si mohou cestující zatmavovat každý ve své části zvlášť. Samozřejmostí pak bude displej zabírající celou šířku palubní desky.

Značka Chevrolet pak letos představí elektrický crossover odvozený z modelu Bolt, zatím nazvaný Bolt EUV. Hlavní novinkou u něj má být částečně autonomní systém řízení Super Cruise, který na automobilkou zmapovaných silnicích umožní jízdu bez držení volantu. 

Celkem GM slibuje v následujících letech dvanáct elektrických modelů, z nichž některé se objevily v potemnělém videu: uprostřed je chystaný elektrický Hummer, po jeho stranách Celestiq (vpravo) a SUV Lyriq od Cadillacu, za nimi se pak skrývají čtyři zatím neodhalené novinky, mezi nimi elektrický pick-up.

Za zády Mika Simcoa, šéfa designéru GM, se ve videu objevilo také neznámé auto (v zadní řadě druhé zleva). Simcoe sice následně tvrdil, že jde o Buick (snad evoluci konceptu Enspire pro Čínu). Americká média ovšem přišla s informací, že by to mohla být předzvěst nového SUV nabízeného pod značkou Corvette. Jméno legendárního amerického sporťáku je totiž tak známé a má v Americe takový zvuk, že by ho GM rádo využilo víc, jako to udělal Ford s elektrickým SUV Mustang Mach-e

Chystané novinky poodhalil ve virtuální prezentaci na CESu General Motors

Koncern GM také odhalil nové logo a značku BrightDrop, což je firma, která bude prodávat elektrická vozidla, zařízení a služby pro logistické společnosti. Partnerství uzavřel GM se společností FedEx, které by již v závěru letošního roku měl začít dodávat elektrický vůz BrightDrop EV600 a malé elektrifikované palety EP1.

General Motors BrightDrop EV600

Chytré palubní systémy

Samozřejmým trendem, který CES 2021 ukázal, je postupné rozšiřování displejů prakticky po celé kabině. Zlehka začalo BMW, které naznačilo, jakým směrem se vydá jeho palubní systém iDrive. V rámci CESu u něj automobilka oslavila dvacáté výročí jeho existence: iDrive se totiž poprvé objevil v modelu řady 7 v roce 2001. Novou generaci palubního systému, který samozřejmě už od té doby prošel celou řadou iterací, přiveze na trh nové elektrické SUV BMW iNext.

BMW iDrive nové generace

Mnichovská automobilka naznačuje, že v nové generaci projde změnou jak samotné uživatelské prostředí (ať už z hlediska grafiky, nebo uspořádání), tak především budou hrát roli nové technologie. BMW přitom nemluví o „umělé inteligenci“, ale o „digitální inteligenci“, což možná trochu lépe vystihuje podstatu věci a aktuální technické možnosti. Každopádně se firma tváří, že by interakce s autem měla být (nejen) v případě hlasových pokynů přirozená a že auto bude mít přístup k datům, ke kterým se řidič běžně nedostane a nic by mu vlastně tato data neřekla. Jenže iNext, nebo spíše tedy budoucí iDrive systém, z nich dovede vyvodit celou řadu užitečných informací, jako například obsazenost parkovacích míst v cíli cesty.

Konkurenční Mercedes-Benz se pak rozmáchnul právě s displeji. Automobilka předvedla, jak bude vypadat palubní deska chystaného elektrické luxusního sedanu EQS. Řešení nazvané MBUX Hyperscreen je v podstatě skleněným panelem nejen přes celou šířku palubní desky, ale také přecházejícím do středové konzoly. V elektrické variantě sedanu třídy S máme zároveň také očekávat nové chytré technologie, kterým mercedes říká „Travel Knowledge“.

Zároveň v ovládání dává Mercedes důraz na to, aby nemusel uživatel příliš vstupovat do různých podmenu, důležité funkce se snaží nabídnout přehledně hned v první vrstvě uživatelského prostředí. Nový panel s  obřími displeji také disponuje haptickou odezvou na dotyk (dopodrobna si ji prohlédněte zde).

Displeje nestačí

Vedle rozšiřování plochy displejů a čím dál chytřejších palubních systémů nás čeká i další digitalizace „kokpitu“ moderních automobilů. Samsung už například po několik let na CESu ukazuje svůj koncept „Digital Cockpit“, který každým rokem vylepšuje o nové a nové možnosti a schopnosti.

Samsung v rámci konceptu počítá s tím, že by se palubní deska a další vybavení vozu výrazně přizpůsobovaly aktuálnímu způsobu využití daného vozidla. Například palubní deska by vlastně mohla být jedna obří širokoúhlá televize, která by ale v režimu běžného řízení řidičem byla částečně schována za vcelku konvenčně vypadající přístrojovou deskou a středovou konzolou s menšími displeji. V autonomním režimu nebo třeba při stání by ovšem televize s úhlopříčkou 49 palců mohla ze svého úkrytu vyjet a stát se dominantou interiéru.

Samsung Digital Cockpit

Podle Samsungu by se z budoucích automobilů také díky 5G připojení mohly stát kanceláře na kolech. Firma také ukázala řešení, které sleduje aktuální zdravotní stav pasažérů a umí rozpoznat třeba úroveň stresu, kterému jsou vystaveni, a tomu přizpůsobit náladu v interiéru. Displeje vně vozu by zase mohly komunikovat s okolím.

Svou představu o fungování interiérů budoucnosti prezentovaly v rámci veletrhu samozřejmě i další firmy, jako například Bosch, Pioneer a další. Rozmáhající se oblastí jsou nové head-up displeje s rozšířenou realitou, které jsou schopné zobrazovat informace a instrukce přímo v obraze tak, že grafika přesně v zorném poli řidiče vykresluje to, oč jde. Takový head-up displej ukázal například Panasonic, v zásadě ale nejde o dramatickou novinku, podobné řešení má například nový Mercedes třídy S nebo třeba elektrická Škoda Enyaq.

Autonomní formule i důlní sklápěčka

Veletrh CES je tradičním místem prezentace autonomních vozů. Tentokrát jsme se kromě obvyklé záplavy konceptů a slibů ovšem dočkali i dvou velmi extrémních prezentací autonomních řešení. Tou první bylo představení projektu The Indy Autonomous Challenge, v rámci kterého si to přes 500 studentů světových univerzit rozdá o 1,5 milionu dolarů přímo na slavné závodní dráze v Indianapolis, a to s jimi navrženými autonomními systémy řízení pro jinak jednotně navržený monopost – upravené šasi Dallara IL-15.

Monopost Dallara pro The Indy Autonomous Challenge

Úkolem studentů je připravit právě systém autonomního řízení, který formuli nejlépe provede nástrahami závodu, jež je naplánován na 23. října letošního roku. Jednotné formule budou mít od pořadatele i jednotnou sadu senzorů, takže rozdíl by měl být právě jen v onom softwaru pro autonomní řízení. Organizátoři soutěže tvrdí, že půjde o doposud nejrychlejší autonomní závodní stroje.

Na opačném konci spektra autonomních vozidel pak stojí obří důlní náklaďáky značky Caterpillar. Firma v rámci CES připomněla, že se autonomním systémům řízení a ovládání svých vozidel a strojů věnuje v podstatě už desítky let a má v tom poměrně bohaté zkušenosti. Své špičkové důlní sklápěčky s kapacitou stovek tun materiálu dodává s možností zcela autonomního řízení zákazníkům už řadu let. V mnoha světových dolech a jiných drsných prostředích jezdí tato obří auta o velikosti dvoupodlažního domu zcela bez řidiče a to bez jakýchkoli nehod a jiných incidentů už roky.

Autonomní důlní sklápěčka Caterpillar

Řešení Caterpillaru prý zvyšuje produktivitu práce až o 30 %, jen třeba při samotném vyklápění obsahu korby je autonomní vozidlo schopné ušetřit asi 10 sekund času. Nezdá se to jako moc, ale stovky vyklopených nákladů a schopnost autonomně jezdit v podstatě 24 hodin denně znamenají celkově obrovské úspory. Náklady na provoz takových vozidel jsou prý asi o 20 % nižší než u neautonomních řešení. Caterpillar tak ukazuje, že mimo silnice už tato špičková technika funguje vlastně velmi dobře. Jde však o uzavřené prostředí, kde sice může docházet ke specifickým nebezpečným situacím, ale kde o sobě všechna vozidla a veškerá další technika díky vzájemnému propojení vědí a tak jsou skutečně náhodné incidenty v podstatě eliminovány.

Nové značky

Výstaviště v Las Vegas je také místem, kde se o slovo často hlásí nové značky, které mají ambice stát se vyzyvatelem tradičních automobilek. Z minulých let je znám především příběh značky Faraday Future, firmy s čínskými kořeny, ale plánovanou výrobou právě v Nevadě – její ambice skončily rychleji, důvodem jsou potíže s financováním. CES využívá ke své prezentaci třeba čínská značka Byton a loni zde doslova šokovalo svět Sony, když představilo koncept vlastního elektromobilu (čtěte zde).

I letos se v rámci CESu prezentovali noví hráči. Do Las Vegas například zamířil tým automobilky Hyperion, která chystá vodíkový supersport XP-1. Firma na něm pracuje už od roku 2016, ale teprve letos ukázala právě v Las Vegas pojízdný prototyp karbonového vozu, který slibuje zrychlení z nuly na 96 kilometrů v hodině za 2,2 sekundy, maximální rychlost 352 km/h a dojezd 1 600 kilometrů na jedno natankování. Firma chce také zákazníkům zajistit samotné dodávky vodíku, byť zatím není jasné jak.

Hyperion XP-1

Dalším, tentokrát novým počinem je premiéra elektromobilu nové čínské značky IM Motors. Ta vznikla coby projekt spolupráce mezi čínskou automobilkou SAIC Motors, šanghajské Zhangjiang Hi-Tech a e-commerce konglomerátu Alibaba, který je známý především díky e-shopu Aliexpress.

Elektromobil IM Motors

Že by první elektromobil, který si na Aliexpressu koupíte a v rámci logistické spolupráce s obchodem vám ho doručí Česká pošta? Ne, to je spíš vtip, už třeba jen proto, že IM Motors má být prémiovou automobilkou, která se soustředí na moderní aspekty mobility. Firma tvrdí, že chce být lídrem takzvané inteligentní mobility, ať už to je, co chce.

Baterie elektromobilu o kapacitě 93 kWh (má existovat i vyšší konfigurace se 113 kWh) mají být velmi bezpečné, díky přídavku křemíku a dalších prvků prý u nich nemá hrozit riziko požáru, přitom mají vysokou energetickou hustotu 300 Wh na kilogram a nadto slibují minimální degradaci po zhruba 200 000 kilometrů provozu. Auto má dostat také bezdrátové dobíjení s výkonem až 11 kW. Kromě klasicky tvarovaného sedanu se má v roce 2022, krátce po spuštění prodeje sedanu, objevit i SUV.

Solární elektromobil

Na CESu se také prezentovala německá automobilka Sono Motors, která chce ještě v letošním roce uvést na trh svůj solární elektromobil Sion. Firma prezentovala především své na bázi polymeru založené solární panely, které mohou pokrývat téměř jakýkoli povrch a v podstatě nahradit lak automobilu.

Sono Motors

Zároveň automobilka ukázala nový prototyp svého chystaného cenově dostupného solárního elektromobilu. U sériového provedení počítá s cenou 25 500 eur. Vůz má mít dojezd 255 kilometrů na jedno nabití, dobíjení ze solárních panelů zajistí například v obvyklých německých podmínkách asi 35 kilometrů akčního radiu denně. Firma chce také zaujmout snadným servisem auta, který mnohdy zvládne majitel sám.

Společnost také prezentovala solárními panely pokrytý návěs. Panely jsou flexibilní a nehrozí u nich tedy poškození třeba při manipulaci s nákladem. velká plocha představuje solidní potenciál pro výrobu elektřiny. K jakému účelu by přesně vyrobená elektřina měla sloužit zatím firma neuvádí - elektrických tahačů je minimum a většinou se nehodí pro dálkové jízdy.