Benzin je drahý jako nikdy, nejvíc ho ušetříte klidnou jízdou

  15:00aktualizováno  15:00
Ceny paliv vyskočily, benzin je nejdražší v historii a u některých čerpacích stanic svítí na stojanech i čtyřicítková cifra. Připravili jsme proto pro vás rychlokurz úsporné jízdy od těch, kteří s lehkou nohou musí jezdit neustále. Od taxikářů.

Aleš Řeřicha má velkého kombíka se silným turbodieselem,  přesto dokáže v přetíženém městském provozu jezdit se spotřebou kolem sedmi a půl litru. A co podle něj v boji za co nejmenší spotřebu spolehlivě funguje?

"Jednoznačně nejvíc uspoří klidná jízda a lehká noha na plynovém pedálu," říká bez zaváhání pražský taxikář. Důležité je prostě jezdit pomalu a hlavně plynule. Namísto brzdění podřazovat, sledovat otáčky a nastudovat si výkonovou a momentovou křivku svého motoru.

Když máte auto se silným motorem (velkoobjemový benziňák nebo turbodiesel), který má vysoký točivý moment, auto se lehce rozhýbá už v nízkých otáčkách a motor nemusíte tolik vytáčet a šetříte. Naopak, malý motor musíte víc "honit" ve vysokých otáčkách, aby auto rozjel. To se pak ale v nádrži objeví vír a naložená tříválcová fabia jede po dálnici stotřicet za jedenáct litrů.

"Velkou úsporu dělá to, že řidič nepřidává moc plyn, akceleruje postupně a plynule," radí Aleš Řeřicha.

Že se nechcete "courat"? Rychlou jízdou neušetříte ani moc času. Na cestě po dálnici z Prahy do Brna ušetříte zrychlením ze 130 na 150 km/h jen 12 minut. Spotřeba ovšem půjde výrazně nahoru, třeba i o dva litry na 100 km. Jízda devadesátkou ušetří oproti 110kilometrové rychlosti třeba čtvrtinu paliva.

"Dojíždím na semafory se zařazeným rychlostním stupněm," zdůrazňuje pražský taxikář, který podle vlastních slov patří k nespěchavým řidičům. Podle Řeřichy je brzdění s pomocí podřazování jednou z nejúčinnějších metod úspory.

Když máte auto se silným motorem, který má vysoký točivý moment, auto se lehce...

Z toho také vyplývá, že když máte auto s automatem, moc spořit nemůžete. Motor si s převodovkou jedou po svém, elektronický mozek automatu má svůj program, podle kterého řadí. A nevidí tak jako řidič, že ho třeba čeká kopec. Snad u všech moderních automatů můžete zvolit manuální režim převodovky, ten ale každého brzy omrzí i proto, že převodovka poslouchá na pokyn řidiče jen když chce.

"Automat si řadí sám a spotřeba se nedá ovlivnit, u takového auta je to o noze řidiče," dodává Václav Horáček, majitel taxislužby Kurýr Taxi. "Rozdíl ve spotřebě je v absolutních číslech do jednoho litru," upřesňuje.

Fotogalerie

Tempomat při běžné jízdě pomáhá, ale když chcete jet opravdu úsporně, raději ho vypněte. Tempomat totiž udržuje stále stejnou rychlost kopec nekopec. Pravačka úsporného řidiče ale může na změny profilu silnice reagovat. "Do kopce se snažím nepřidávat, takže i trochu zpomalím, naopak při jízdě z kopce mám nohu na plynu ve stejné poloze, ale auto jede rychleji," popisuje Řeřicha. To, co ztratíte zpomalením do kopce, totiž zase doženete zrychlením z kopce, které je vlastně zadarmo.

Černé auto žere víc než světlé

Benzin žerou i otevřená okénka – další tipy na úspornou jízdu čtěte zde

Další položkou významně ovlivňujících spotřebu je podle zkušeností Václava Horáčka, který provozuje také flotilu bílých Audi Tick Tack Taxi, klimatizace. Pro pohodlí klientů musejí být taxíky vychlazené. Pokud ale v autě netrávíte dlouhé hodiny, mnohdy stačí jen zapnout ventilaci.

Klimatizaci navíc ne všichni dobře snášejí. Pokud je to možné, raději zaparkujte auto do stínu. Anebo s vyjetím na chvilku otevřte všechna okénka a interiér od horkého vzduchu intenzivně vyvětrejte. Je totiž rozdíl, zda klimatizace chladí interiér ze čtyřicetistupňového horka, nebo jen dvaatřicetistupňového. Podle německého autoklubu ADAC zvýší spotřebu paliva hlavně první minuty po zapnutí klimatizace ve vyhřátém, na slunci zaparkovaném autě až o čtyři litry.

Aleš Řeřicha také radí vypínat veškeré nepotřebné elektrické přístroje. Velkým žroutem je třeba vyhřívání sedadel.

Už i v nízkých městských rychlostech, ve kterých se většina taxikářů pohybuje, hraje svou roli aerodynamika. Že kolo připevněné na zahrádce spotřebu zvýší je jasné. Ovlivní ji ale i zdánlivě malý žlutý nápis TAXI na střeše. "Staré transparenty musely být připevněné na hrazdě, když jste je dal dozadu, měl jste o čtvrt litru nižší spotřebu," prozrazuje něco z taxikářské latiny Aleš Řeřicha. Dnes už ale většina taxikářů jezdí s magnetickými "lampiony".

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se budou nejméně do konce...

Škodovka má dobýt indický trh speciálními modely. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

Najdete na iDNES.cz