Čelní srážka ve třicítce? Zlomte vaz!

  15:09
Dvě vteřiny a pak silné trhnutí. Větší, než jsem čekal. Kdybych nebyl připoutaný, budu mít v lepším případě zlomené ruce nebo zraněnou hlavu. V horším případě mě po havárii ani žádná zranění trápit nebudou: zlomil bych si vaz o nafukující se airbag.

Takové vyhlídky čekají na člověka, který v autě čelně narazí do pevné překážky.

Co na tom, že je na tachometru pouhých 30 kilometrů v hodině.

Stovkám zbytečných smrtí na silnicích chce zabránit projekt Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Prázdniny se simulátorem. "Chceme varovat řidiče před negativními výsledky lidské hlouposti: nepřipoutat se a zabít se kvůli tomu v autě," říká prezident automotoklubu Oldřich Vaníček.

Řidiči mají možnost si zdarma na simulátoru nárazu vyzkoušet, jaké to je, když ve třicetikilometrové rychlosti nabourají. Samozřejmě se zapnutými bezpečnostními pásy. Po 3,5 metru dlouhé nakloněné rampě s nimi sjede vozík, který na konci zastaví náraz. Pohybuje se sice jen rychlostí 12 kilometrů v hodině, síla nárazu však odpovídá "třicítce" ve skutečném autě.

"V okamžiku nárazu působí na člověka až desetinásobné přetížení," tvrdí Hana Bendlová z automotoklubu.

"Opravdu se nám stává, že mnoho řidičů odchází a říkají, že už na pásy určitě nikdy nezapomenou," říká Peter Urbánek, který simulátor nárazu obsluhuje.

***

Prázdniny se simulátorem

KDY A KDE?

***

Jeho slova potvrzuje Petr Novák, jeden z řidičů, kteří si simulátor vyzkoušeli. "Překvapilo mě to: ten náraz jsem čekal rozhodně menší. Pásy si zapínám a tohle mě o jejich nutnosti určitě přesvědčilo," řekl bezprostředně po zážitku.

Každý druhý bez pásů

Petr Novák patří mezi tu lepší polovinu českých řidičů. Celých padesát procent se totiž podle statistik v autě vůbec nepoutá. "To číslo je vysoké. Díky osvětě se ale začíná situace lepšit. Ještě před dvěma lety jezdilo bez pásů podstatně více lidí," tvrdí Vaníček.

NÁRAZ VE TŘICÍTCE. S bezpečnostními pásy to s vámi na trenažéru jen "trhne". Když se podobná věc stane nepřipoutanému řidiči ve voze, zraní se nebo i zemře.

Kategorii "nepřipoutaní" dobře znají i statistiky dopravních nehod. Jen loni zemřelo na našich silnicích 1319 lidí, z toho 332 nebylo v době havárie připoutáno. "Osmdesát procent z nich by dnes žilo, kdyby si nezapomněli před jízdou zapnout pás," tvrdí Vaníček.

Ve většině vyspělých evropských zemí dbají řidiči o vlastní zdraví mnohem více: pásy používá asi osmdesát procent z nich. Proč takový rozdíl?

"U nás se neberou dopravní předpisy jako zákon, který by byl na stejné úrovni s ostatními," říká odborník na dopravní bezpečnost Jaroslav Hořín. "Porušování pravidel na silnici mnoho lidí považuje za frajeřinu. Situaci rozhodně nepomáhá to, když se známé osobnosti v médiích chlubí tím, kolik předpisů stihly porušit," dodává.

Akce autoklubu poběží celé prázdniny a postupně objede desítky míst v celém Česku. Simulátor si budou řidiči moci vyzkoušet u několika benzinových pump, před hypermarkety nebo na festivalech.

Jízda bez pásů je krásný sport. Zlomte vaz!

Čeští řidiči podceňují význam a funkci prvků pasivní bezpečnosti a ve srovnání se zeměmi západní a severní Evropy je používají v daleko menší míře. Z dopravních výzkumů vyplývá, že v případě použití bezpečnostního pásu řidičem či spolujezdcem je závažnost nehod výrazně nižší.

Nejvyšší závažnost (nebo též nebezpečnost) nehod v silničním provozu je u spolujezdců sedících na předním sedadle, a to nepřipoutaných. Závažnost jejich nehod je téměř 5x vyšší, než u stejné kategorie spolujezdců, ale připoutaných.

Osobní automobily - použití pásů, rok 2003 Počet usmrcených na 1000 osob
řidiči s pásy

1,1

řidiči bez pásů

16,4

spolujezdci vpředu, připoután

9,1

spolujezdci vpředu, nepřipoután

50,8

spolujezdci vzadu, připoután

5,9

spolujezdci vzadu, nepřipoután

22,9

dítě vzadu, v sedačce

4,0

dítě bez sedačky

7,4

děti celkem, spolujezdci

6,6

V roce 2003 bylo Policii ČR nahlášeno 195.851 nehod, při kterých bylo 1.319 osob usmrceno, 5.253 těžce zraněno a 30.312 zraněno lehce. Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 9,33 mld Kč.

Z celkového počtu 1 319 osob usmrcených při nehodách v silničním provozu bylo

* 479 řidičů osobních automobilů, z toho 200 řidičů nebylo při nehodě připoutáno,
* 271 spolujezdců v osobních automobilech, z toho jich 132 nebylo při nehodě připoutáno.

Zdroj: Autoklub ČR

Řidiči mají možnost si zdarma na simulátoru nárazu vyzkoušet, jaké to je, když ve třicetikilometrové rychlosti nabourají. Samozřejmě se zapnutými bezpečnostními pásy. Po 3,5 metru dlouhé nakloněné rampě s nimi sjede vozík, který na konci zastaví náraz. Pohybuje se sice jen rychlostí 12 kilometrů v hodině, síla nárazu však odpovídá "třicítce" ve skutečném autě.

"V okamžiku nárazu působí na člověka až desetinásobné přetížení," tvrdí Hana Bendlová z automotoklubu.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...