Takové vyhlídky čekají na člověka, který v autě čelně narazí do pevné překážky.
Co na tom, že je na tachometru pouhých 30 kilometrů v hodině.
Stovkám zbytečných smrtí na silnicích chce zabránit projekt Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Prázdniny se simulátorem. "Chceme varovat řidiče před negativními výsledky lidské hlouposti: nepřipoutat se a zabít se kvůli tomu v autě," říká prezident automotoklubu Oldřich Vaníček.
Řidiči mají možnost si zdarma na simulátoru nárazu vyzkoušet, jaké to je, když ve třicetikilometrové rychlosti nabourají. Samozřejmě se zapnutými bezpečnostními pásy. Po 3,5 metru dlouhé nakloněné rampě s nimi sjede vozík, který na konci zastaví náraz. Pohybuje se sice jen rychlostí 12 kilometrů v hodině, síla nárazu však odpovídá "třicítce" ve skutečném autě.
"V okamžiku nárazu působí na člověka až desetinásobné přetížení," tvrdí Hana Bendlová z automotoklubu.
"Opravdu se nám stává, že mnoho řidičů odchází a říkají, že už na pásy určitě nikdy nezapomenou," říká Peter Urbánek, který simulátor nárazu obsluhuje.
***
Prázdniny se simulátorem
KDY A KDE?
***
Jeho slova potvrzuje Petr Novák, jeden z řidičů, kteří si simulátor vyzkoušeli. "Překvapilo mě to: ten náraz jsem čekal rozhodně menší. Pásy si zapínám a tohle mě o jejich nutnosti určitě přesvědčilo," řekl bezprostředně po zážitku.
Každý druhý bez pásů
Petr Novák patří mezi tu lepší polovinu českých řidičů. Celých padesát procent se totiž podle statistik v autě vůbec nepoutá. "To číslo je vysoké. Díky osvětě se ale začíná situace lepšit. Ještě před dvěma lety jezdilo bez pásů podstatně více lidí," tvrdí Vaníček.
NÁRAZ VE TŘICÍTCE. S bezpečnostními pásy to s vámi na trenažéru jen "trhne". Když se podobná věc stane nepřipoutanému řidiči ve voze, zraní se nebo i zemře. |
Ve většině vyspělých evropských zemí dbají řidiči o vlastní zdraví mnohem více: pásy používá asi osmdesát procent z nich. Proč takový rozdíl?
"U nás se neberou dopravní předpisy jako zákon, který by byl na stejné úrovni s ostatními," říká odborník na dopravní bezpečnost Jaroslav Hořín. "Porušování pravidel na silnici mnoho lidí považuje za frajeřinu. Situaci rozhodně nepomáhá to, když se známé osobnosti v médiích chlubí tím, kolik předpisů stihly porušit," dodává.
Akce autoklubu poběží celé prázdniny a postupně objede desítky míst v celém Česku. Simulátor si budou řidiči moci vyzkoušet u několika benzinových pump, před hypermarkety nebo na festivalech.
Jízda bez pásů je krásný sport. Zlomte vaz! Čeští řidiči podceňují význam a funkci prvků pasivní bezpečnosti a ve srovnání se zeměmi západní a severní Evropy je používají v daleko menší míře. Z dopravních výzkumů vyplývá, že v případě použití bezpečnostního pásu řidičem či spolujezdcem je závažnost nehod výrazně nižší. Nejvyšší závažnost (nebo též nebezpečnost) nehod v silničním provozu je u spolujezdců sedících na předním sedadle, a to nepřipoutaných. Závažnost jejich nehod je téměř 5x vyšší, než u stejné kategorie spolujezdců, ale připoutaných.
V roce 2003 bylo Policii ČR nahlášeno 195.851 nehod, při kterých bylo 1.319 osob usmrceno, 5.253 těžce zraněno a 30.312 zraněno lehce. Odhad způsobené hmotné škody je ve výši 9,33 mld Kč. Z celkového počtu 1 319 osob usmrcených při nehodách v silničním provozu bylo * 479 řidičů osobních automobilů, z toho 200 řidičů nebylo při nehodě připoutáno, Zdroj: Autoklub ČR |
Řidiči mají možnost si zdarma na simulátoru nárazu vyzkoušet, jaké to je, když ve třicetikilometrové rychlosti nabourají. Samozřejmě se zapnutými bezpečnostními pásy. Po 3,5 metru dlouhé nakloněné rampě s nimi sjede vozík, který na konci zastaví náraz. Pohybuje se sice jen rychlostí 12 kilometrů v hodině, síla nárazu však odpovídá "třicítce" ve skutečném autě. |
"V okamžiku nárazu působí na člověka až desetinásobné přetížení," tvrdí Hana Bendlová z automotoklubu. |